لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

سولانا: امیدواریم آمریکا تعامل بیشتری داشته باشد


خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا در موضوع گفت‌وگوهای هسته‌ای ۱+۵ با تهران تعامل بیشتری داشته باشد.


آقای سولانا که به واشینگتن سفر کرده است شامگاه جمعه در گفت ‌وگو با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی در باره خواسته‌اش از دولت جدید آمریکا در قبال ایران گفت: «ما بسیار مایلیم که ایالات متحده تعاملی بیشتر [در این زمینه] داشته باشد.»


خاویر سولانا همچنین ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده در تلاش‌های آتی گروه ۱+۵ برای وادار کردن ایران به توقف فعالیت‌های حساس هسته‌ایش حضوری «کامل» داشته باشد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «فکر می‌کنم مهم است که دولت جدید آمریکا با این گفت‌ وگوها تعامل داشته باشد. و فکر می‌کنم این تعامل باید در همین چارچوب فعلی [۱+۵] باشد. شیوه‌ای که البته مانع برقرار شدن تماس‌های دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست.»


خاویر سولانا می‌گوید امیدوار است که ایالات متحده در تلاش‌های آتی گروه ۱+۵ برای وادار کردن ایران به توقف فعالیت‌های حساس هسته‌ایش حضوری «کامل» داشته باشد.

باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، پیش از برگزیده شدن در انتخابات گفته بود که نگرش جدیدی را در قبال ایران به کار خواهد گرفت و بر خلاف دولت جرج بوش که با راهبرد انزوای ایران، از مذاکره مستقیم با تهران سر باز می‌زد، در صورت نیاز به طور مستقیم با جمهوری اسلامی گفت‌وگو خواهد کرد.


با این حال چهار ماه پیش برای نخستین بار دولت جرج بوش دیپلماتی بلندپایه را به سوییس فرستاد تا در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران شرکت کند.


این دیپلمات ويليام برنز، معاون وزير خارجه آمريکا، بود که در ماه ژوییه (۲۹ تير) در مذاکرات نمايندگان گروه ۱+۵ با سعيد جليلی، دبير شورای‌عالی امنيت ملی ايران، به عنوان ناظر شرکت کرد.


خاویر سولانا با اشاره به حضور ویلیام برنز در مذاکرات یادشده گفت که برای نخستین بار بود که ایالات متحده نماینده‌ای به آن مذاکرات اعزام می‌کرد و حتی یک ماه پیش از آن نیز کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایران، نامه گروه ۱+۵ خطاب به ایران را امضا کرده بود.


آمريکا، که يکی از اعضای گروه موسوم به ۱+۵ است از گفت‌وگوهای خاویر سولانا، نماینده این گروه، با جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کند، اما اعلام کرده است که حاضر نيست بدون پيش‌شرط «تعليق غنی‌سازی اورانيوم» به طور مستقیم با ايران مذاکره کند.


ايران نیز اعلام کرده است که حاضر به پذيرش هيچ گونه پيش‌شرطی برای مذاکره با آمريکا نيست.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که امیدوار است دولت جدید آمریکا تمرکز بیشتری بر موضوعاتی که در اروپا اساسی شمرده می‌شوند، از جمله روند صلح اسرائیل و فلسطینیان و همچنین گرمایش زمین داشته باشد.


XS
SM
MD
LG