لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

معاون روحانی دولت جدید بریتانیا را به «تعامل» دعوت کرد


حمید ابوطالبی
حمید ابوطالبی

یک روز پس از پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی بریتانیا، معاون سیاسی در دفتر ریاست جمهوری ایران کابینه دولت بریتانیا را «کابینه‌‌ای قدرتمند برای تغییر» خوانده و نوشت که این کشور نیز مانند آمریکا «باید دست به تغییر زده و با روی‌آوری به واقعیت‌ها» با ایران تعامل کند.

حمید ابوطالبی، معاون حسن روحانی، روز شنبه، ۱۹ اردیبهشت، در صفحه توئیتر خود نوشت که آمریکا در مواجهه با «امر هسته‌ای» ایران به «واقع‌گرایی تعاملی» روی آورده است.

به گفته آقای ابوطالبی، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیز نشان داده که «آماده تغییر در سیاست خاورمیانه‌‌ای خود است و می‌تواند... به نقشی فعال در امر هسته‌‌ای نیز بازگردد».

وی در عین حال نوشت که سیاست بریتانیا در منطقه و «امر هسته‌ای»، در سال‌های اخیر «از توانایی‌های آن کشور دور بوده و با سیاست آمریکا در محاق فرو رفته» است.

انتخابات پارلمانی بريتانیا روز ۱۸ ارديبهشت برگزار شد و به دنبال آن، حزب حاکم محافظه‌‌کار توانست با به دست آوردن ۳۳۱ کرسی، اکثريت مطلق پارلمان را به دست آورد.

بدين ترتيب ديويد کامرون، رهبر حزب محافظه‌‌کار و نخست وزير کنونی، يک بار ديگر برای پنج سال به عنوان نخست وزير بريتانيا انتخاب شد.

معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران با اشاره تحولاتی که انتخابات پارلمانی بريتانيا به دنبال خواهد داشت افزود: «کابینه یکپارچه و یک‌دست حزب محافظه‌کار کابینه‌‌ای قدرتمند برای تغییرخواهد بود؛ پنج سال هم زمان کمی نیست، اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد.»

آقای ابوطالبی همچنین تاکید کرد که ایران و بریتانیا دوباره می‌توانند به «دیدار استثنایی» سال گذشته روسای دو کشور در نیویورک بازگشته و «از تفاهمات آن آغاز کنند».

وی در عین حال افزود که «نتایج» دیدار دیوید کامرون و حسن روحانی «هنوز به بارننشسته است».

اشاره آقای ابوطالبی به دیدار حسن روحانی، رئيس ‌جمهور ايران، با ديويد کامرون، نخست‌ وزير بريتانيا، در روز دوم مهر۹۳ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است که نخستين ديدار عالی‌ترين مقام‌ اجرايی دو کشور از ۳۶ سال پيش تا آن زمان به شمار می‌رفت.

دیوید کامرون اما ساعاتی پس از این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را حامی گروه‌های تروریستی خوانده و گفت که دولت ایران باید برنامه هسته‌‌ای و برخوردش با مردم ایران را تغییر دهد.

پس از این موضع‌گیری آقای کامرون، تعدادی از نمایندگان مجلس و امامان جمعه ایران خواستار عذرخواهی رسمی نخست وزیر بریتانیا شده و اعلام کردند که تا آن موقع توسعه روابط دو کشور به مصلحت نیست.

با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، تاکید کرد که روابط بین تهران و لندن بر اساس یک مصاحبه یا سخنرانی از سوی طرفین شکل نمی‌گیرد، بلکه ملاحظات و منافع ملی و بلندمدت مد نظر است.

در همین حال سفارت انگلیس در تهران پس از گذشت حدود چهار سال با وجود وعده‌های مطرح شده برای بازگشایی، همچنان بسته است.

پس از حمله نيروهای موسوم به «دانشجويان بسيجی» به سفارت بريتانيا در آذرماه سال ۹۰، اين کشور سفارت خود را در تهران بست و خواستار خروج ديپلمات‌های ايرانی و خانواده‌های آنها از خاک بريتانيا شد.

در حال حاضر ايران و بريتانيا کاردار غيرمقيم در کشورهای يکديگر دارند.

XS
SM
MD
LG