لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

بیانیه پاریس: شهرک‌سازی، مانعی بزرگ در راه استقلال فلسطین


کنفرانس یک روزه پاریس با هدف احیای گفت‌وگوی سیاسی راکدمانده اسرائیلی- فلسطینی در بیانیه پایانی خود با انتقاد از سیاست‌های دولت اسرائیل در شهرک‌سازی یهودی در کرانه باختری اشغالی، این سیاست اسرائیلی را مانع بزرگی در راه استقلال کشور فلسطین دانست.

به گزارش خبرگزاری ها، همایش پاریس روز جمعه، ۱۴ خرداد، با ریاست فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، و با حضور بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و وزیران خارجه ۲۸ کشور، از جمله عربستان سعودی و اندونزی، برگزار شد.

اسرائیل با مخالفت با برگزاری ابتکار سیاسی فرانسه با تصمیم خود در همایش حضور نداشت و فرانسه نیز از مقامات فلسطینی که موافق این ابتکار بودند، دعوت نکرده بود.

در بیانیه همایش پاریس که شامگاه جمعه منتشر شد، آمده است، تشکیل کشور مستقل فلسطین در جوار اسرائیل، تنها راهکار سیاسی برای صلح اسرائیل - فلسطینی است و کشورهایی که میانجی‌گر بوده اند، باید به «نقش محوری» خود ادامه دهند.

همایش پاریس تاکید کرد که تا پایان سال جاری میلادی، نشست دیگری نیز برگزار خواهد شد؛ ارزیابی شده که نشست دوم در ماه سپتامبر (نیمه دوم شهریور یا اوایل مهر) برگزار شود.

ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه فرانسه، در پایان نشست پاریس نسبت به خطرات بزرگی که برای تحقق راهکار صلح اسرائیلی- فلسطینی ایجاد شده هشدار داد و گفت: «به مقطع غیر قابل بازگشت می رسیم که برداشتن گام های فوری را الزامی می کند- پیش از آن که زمان را از دست داده باشیم.»

فرانسوا اولاند در همایش گفت، نظر به تغییرات خطرناک خاورمیانه، جهان باید برای راه حل بحران اسرائیلی- فلسطینی دخالت کند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، محمود عباس با ارسال پیامی برای فرانسوا اولاند از برگزاری نشست قدردانی کرد، هر چند که ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین گفت بیانیه پایانی نشست پاریس با فشار برخی کشورها دستخوش تغییر شده است.

آقای المالکی گفت این بیانیه عامدانه دیدگاه‌های مشخص و حتی جدول زمانی معینی را برای ادامه هدف ها را شامل نشده و تعهداتی روشن نداده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، دوری گلد، مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل، در یک نشست خبری گفت: «صد سال پیش قرارداد محرمانه سایکس- پیکو مرزهای خاورمیانه را تقسیم کرد و در اوج استعمارگری، وزیران خارجه آن زمان انگلیس و فرانسه نظم خود را به این منطقه تحمیل کردند؛ اما آنها شکست خوردند و حال نیز رویه مشابه (اشاره به کنفرانس پاریس) شکست خواهد خورد.»

اسرائیل می گوید تنها راه برای حل نزاع، گفت‌وگوی مستقیم با رهبران فلسطینی است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی که در نشست پاریس حضور داشت، درخواست بنیامین نتانیاهو برای تغییر صلح عربی را رد کرد ولی گفت، مفاد طرح به قوت خود باقی است و اسرائیل فرصت استفاده از آن را دارد.

طرح صلح عربی خواهان پایان اشغالگری اسرائیل بر سرزمین های عربی در برابر صلح کامل میان فلسطین و همه کشورهای اتحادیه عرب با اسرائیل است.

نشست روز جمعه پاریس در حالی برگزار شد که در هشت ماه اخیر خشونت‌های شدیدی بر مناسبات اسرائیلی- فلسطینی حاکم بوده و در آستانه ماه رمضان، «نگرانی» اسرائیل از تشدید حملات خیابانی افزایش یافته است.

در هشت ماه اخیر، نزدیک به سی اسرائیلی کشته و بیش از ۲۳۰ فلسطینی، اکثراً در حملات چاقوزنی به اسرائیلی ها کشته شده اند؛ آخرین مورد این نوع خشونت خیابانی شنبه، ۱۵ خرداد، رخ داد که یک راننده فلسطینی یک نظامی اسرائیلی را زیر گرفت.

روز پنج‌شنبه، ۱۳ خرداد، نیز یک زن فلسطینی در آستانه چاقو زدن به یک سرباز اسرائیلی در کرانه باختری کشته شد؛ رسانه های فلسطینی نوشتند این زن فلسطینی مادر دو کودک خردسال بود.

پیش از او نیز در روزهای گذشته یک دختر ۱۸ ساله، که به نوشته روزنامه هاآرتص، از دانش آموزان نخبه علمی فلسطینی بود، در چاقو زدن به یک نظامی اسرائیلی کشته شد.

نبود صلح و نبود امید به آینده به عنوان مهم ترین دلیل ارتکاب این نوع حملات خیابانی از سوی جوانان فلسطینی در دوره اخیر مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG