لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

حماس: برگزاری انتخابات زودرس، غیرقانونی است


شبه نظامیان حماس کنترل را در غزه در دست دارند.
شبه نظامیان حماس کنترل را در غزه در دست دارند.

همزمان با برگزاری نشست نمايندگان کميسيون ۴ جانبه صلح خاورميانه درپايتخت پرتغال، به عنوان کشوری که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را دردست دارد، سازمان حماس تصميمات شورای مرکزی سازمان آزاديبخش فلسطين را برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی ورياست جمهوری محکوم کرد و آن را «غيرقانونی» خواند.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، نماينده حماس درتهران، ابواسامه عبدالمعطی در نخستين واکنش اين سازمان اسلامگرا به تصميمات اتخاذ شده ازسوی شورای مرکزی سازمان آزاديبخش فلسطين، گفت: «محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين کلماتی غير قابل قبول و نسنجيده را بر زبان جاری ساخت و در آن به رهبران فلسطينی و در راس آنان استاد خالد مشعل و اسماعيل هنيه دشنام و ناسزا گفت.»


محمود عباس همزمان با نشست ويژه اعضای شورای مرکزی سازمان آزاديبخش فلسطين که در رام الله گرد آمده اند، با حمله مجدد به خالد مشعل، ريس دفترسياسی حماس درسوريه و اسماعيل هنيه، رهبر حماس درغزه، سازمان حماس را بارديگر به دست زدن به «کودتائی خونين عليه برادران فلسطينی خود» متهم کرد.



  • «محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين کلماتی غير قابل قبول و نسنجيده را بر زبان جاری ساخت و در آن به رهبران فلسطينی و در راس آنان استاد خالد مشعل و اسماعيل هنيه دشنام و ناسزا گفت.»
نماینده حماس در تهران

محمود عباس گفت، درنتيجه وضعيتی که پس ازتسلط حماس برغزه از يک ماه ونيم پيش به وجود آمده، شورای مرکزی ساف به برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی وفلسطينی رای داده است.


آخرين انتخابات پارلمانی فلسطينی يک سال ونيم پيش برگزارشد که حماس درآن، اکثريت کرسی ها را به دست آورد و پيروز ميدان انتخابات شد.

نماينده حماس درتهران روز پنج شنبه به خبرگزاری ايسنا گفت: «ما به عباس می گوييم که تو چنين حقی نداری، چون دوره های غير عادی پارلمان برگزار می شود و از نظر قانونی عباس نمی تواند مجلس قانونگذاری را منحل کند و انتخابات زود هنگام پارلمانی برگزار کند و گذشته از آن وی نمی تواند بدون جلب موافقت جنبش حماس و ديگر گروه های فلسطينی چنين انتخاباتی را برگزار کند، مگر اينکه بخواهد يک انتخابات فرماليته و جعلی در بخش هايی از کرانه باختری برگزار کند که اگر دست به چنين اقدامی بزند، در واقع تمامی قوانين را نقض کرده و مصالح عالی ملت فلسطين را زير پا گذاشته است و در آن صورت بايد مسئول پيامد های اين اقدام باشد.»

سامی ابوزهری، نماينده حماس درغزه نيزازتصميمات شورای مرکزی ساف انتقاد کرد.


درنشست چهارشنبه شورای مرکزی سازمان آزاديبخش فلسطين دررام الله، محمود عباس و ديگر نمايندگان ارشد ساف، درنطق های خود شديدا به آقای مشعل و آقای هنيه و تشکل حماس حمله کردند و رخدادهای به وقوع پيوسته در نبردهای خونين حماس با فتح را يادآور شدند و بار ديگر، حماس را به کودتا متهم ساختند.

محمود عباس درسخنرانی آتشين خود گفت: «برای برگزاری انتخابات پارلمانی منتظر کسب تاييديه از کودتاچی های داخلی وحاميان خارجی آنها نخواهيم ماند.»


وی افزود: «جناياتی که حماس درغزه مرتکب شد، نشان داد که حماس با دست خود، گور خويش را کنده و هرگونه مشروعيت خود را سلب کرده است.»



  • «جناياتی که حماس درغزه مرتکب شد، نشان داد که حماس با دست خود، گور خويش را کنده و هرگونه مشروعيت خود را سلب کرده است.»
محمود عباس

همزمان، روز پنج شنبه درليسبن، پايتخت پرتغال، نشست نمايندگان ارشد کميسيون ۴ جانبه حامی صلح خاورميانه درجريان است.


از روز اول ژوئيه که رياست نوبتی اتحاديه اروپا برای نيمه دوم سال جاری ميلادی به پرتغال سپرده شده، اين نخستين نشست گروه ۴ است که در ليسبن برگزارمی شود.


مسوول ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا، خاوير سولانا که درشبانه روز اخير در اورشليم و رام الله ديدارهائی با بلندپايگان اسراييلی وفلسطينی به عمل آورد، درنشست روز پنج شنبه گروه ۴ درليسبن شرکت دارد.


تونی بلر، نماينده ويژه صلح، نيز در اين همآيش شرکت کرده است. آقای بلر هفته آينده درنخستين ماموريت خود در اين سمت، به اورشليم سفر خواهد کرد.


دوشنبه اين هفته نيز رييس جمهوری آمريکا دريک سخنرانی گفت که برای پيشبرد گفت و گوهای اسراييل و فلسطينی ها و کمک به تشکيل کشورفلسطين، در پائيز يک کنفرانس صلح با شرکت رهبران اسراييل، فلسطينی ها و کشورهای عرب برگزارخواهد شد و تونی بلر به امر تقويت نهادهای فلسطينی، پيشاپيش استقلال فلسطين کمک خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG