لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

«ایران هنوز برای حضور در شرم الشیخ تصمیمی نگرفته است»


آقای زيباری که بعد از سفر به تهران، در آنکارا به سر می برد، گفت که «جذاب ترين نکته نشست شرم الشيخ» برای ايران، امکان گفت و گو با ايالات متحده آمريکا است.
آقای زيباری که بعد از سفر به تهران، در آنکارا به سر می برد، گفت که «جذاب ترين نکته نشست شرم الشيخ» برای ايران، امکان گفت و گو با ايالات متحده آمريکا است.

هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، روز جمعه گفت که ايران هنوز برای شرکت در نشست هفته آينده شرم الشيخ درباره امنيت عراق، تصميمی نگرفته است.


در نشست هفته آينده قرار است که نمايندگان عالی رتبه ای از کشورهای همسايه عراق، همراه با نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت، شورای همکاری خليج فارس و اتحاديه عرب، با هدف يافتن راه حلی برای پايان دادن به بحران امنيتی عراق، مذاکره کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای زيباری که بعد از سفر به تهران، در آنکارا به سر می برد، گفت که «جذاب ترين نکته نشست شرم الشيخ» برای ايران، امکان گفت و گو با ايالات متحده آمريکا است.


وزير امور خارجه عراق در کنفرانسی خبری گفت: «اين می تواند نخستين نشست ايالات متحده آمريکا با جمهوری اسلامی ايران باشد. همواره نخستين نشست ها بسيار دشوارند؛ فعل و انفعلات، نشستن، زبان اشاره و باقی قضايا ...»


پيش از اين وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرده است که در نشست شرم الشيخ، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه اين کشور شرکت خواهد کرد و اين کشور در شرم الشيخ، مشکلی برای گفت و گو با ايران ندارد.


بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ايران و حمله دانشجويان تندروی اسلامگرا به سفارتخانه ايالات متحده آمريکا در تهران، روابط ديپلماتيک دو کشور ايران و آمريکا، به کلی قطع شده است.


ايالات متحده آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کند که به گسترش بی ثباتی در عراق کمک می کند، اما ايران اين اتهام را رد کرده و می گويد که منافع اين کشور ايجاب می کند که عراق هر چه سريعتر به ثبات برسد.


وزير امور خارجه عراق گفت که در سفرش به تهران، از مقام های ايرانی «صادقانه درخواست کرده» که حتما برای حفظ اعتبار اين نشست، در مذاکرات حاضر شوند.


وی خطاب به مقام های تهران گفت: «غيبت يا عدم حضور شما، نه برای شما فايده ای دارد و نه به ما کمکی می کند.»


آقای زيباری، در برابر اين پرسش که آيا ايران به دليل بازداشت پنج مامور خود در اربيل، از حضور در نشست خودداری می کند؟ گفت: «من درباره اين موضوع، صادقانه، بدون جانبداری و با بيان جزئيات، با طرف ايرانی گفت و گو کردم و گفتم که لطفا تلاش نکنيد موضوع حضور خودتان را با آزادی سريع آن پنج تن، مرتبط کنيد.»


در ماه ژانويه، نيروهای آمريکايی به يکی از دقاتر جمهوری اسلامی ايران در شهر کردنشين اربيل يورش بردند و پنج تن از ايرانيان شاغل در اين دفتر را بازداشت کردند.


ايران اين پنج تن را «ديپلمات» می نامد، اما آمريکا می گويد اين پنج تن، با شبکه توزيع مواد منفجره در عراق که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدايت می شود، در ارتباط بوده اند. به گفته برخی مقام های ارتش آمريکا، ايران با هدف حمله به نيروهای آمريکايی، مواد منفجره در اختيار شورشيان عراقی قرار می دهد.


در روز سيزدهم آوريل، واشينگتن اعلام کرد که پنج ايرانی بازداشت شده در اربيل را کماکان در بازداشت نگاه خواهد داشت و آنها بايد روند شش ماهه بازداشت با هدف بررسی سابقه شان را پشت سر بگذارند.


با اين حال آقای زيباری ابراز اميدواری کرد که ايران، به رغم ادامه يافتن بازداشت اين پنج تن در نشست هفته آينده شرکت کند.


وزير امور خارجه عراق گفت: «من به اينکه رييس جمهوری و زير امور خارجه ايران، گفتند به زودی موضع شفاف خود را اعلام خواهند کرد، خوش بين هستم و اميدوارم اين موضع گيری در راستای حمايت از نشست باشد.»


XS
SM
MD
LG