لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

رهبران عراقی خواستار اتحاد ملی شدند


تدابیر امنیتی در منطقه سبز، افزایش چشمگیری یافته است.
تدابیر امنیتی در منطقه سبز، افزایش چشمگیری یافته است.

رهبران قومی و مذهبی از سراسر عراق، روز جمعه و در نشست ويژه پارلمان اين کشور، خواهان «اتحاد ملی» در عراق شدند.


اين نشست با تدابير شديد امنيتی برای جلوگيری از حمله انتحاری مشابه آنچه روز پنج شنبه، دوازدهم آوريل در پارلمان رخ داد، برگزار شد.


يکی از مقام های عالی رتبه دولت عراق به خبرگزاری رويترز گفت که مقام های امنيتی عراق، پيش از انفجار روز پنج شنبه در پارلمان، به اطلاعاتی دست يافته بودند که نشان می داد شورشيان، ساختمان پارلمان را به عنوان هدف يک حمله تروريستی انتخاب کرده اند.


انفجار روز پنج شنبه در پارلمان عراق به کشته شدن يکی از نمايندگان مردم در پارلمان و زخمی شدن نزدیک به بیست نفر دیگر انجاميد.


يک گروه که از سوی القاعده حمايت می شود و می گويد که برای برپايی «حکومت اسلامی» در عراق مبارزه می کند، با انتشار بيانيه ای در اينترنت، مسووليت انفجار روز پنج شنبه در منطقه سبز بغداد را پذيرفت.

يک گروه که از سوی القاعده حمايت می شود و می گويد که برای برپايی «حکومت اسلامی» در عراق مبارزه می کند، با انتشار بيانيه ای در اينترنت، مسووليت انفجار روز پنج شنبه در منطقه سبز بغداد را پذيرفت.



منطقه سبز بغداد همواره با شديدترين تدابير امنيتی کنترل می شود چرا که تشکيلات اداری و بسياری از ساختمان های حساس چون پارلمان در آن قرار دارد.


همچنين خانه های بسياری از سياستمداران عراقی به همراه سفارتخانه های کشورهای مختلف نيز در همين منطقه قرار گرفته است.


يکی از نمايندگان ارشد ائتلاف شيعيان در پارلمان عراق خبر داد که سه تن از کارکنان کافه ای در منطقه سبز، به ظن دست داشتن در حمله انتحاری به پارلمان دستگير شده اند.


همزمان وزارت کشور عراق اعلام کرده است که جزييات تحقيقات خود را در اين ارتباط، منتشر نخواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، تدابير امنيتی روز جمعه برای نشست پارلمان، بی شکل بی سابقه ای شديد بوده است؛ تمامی خودروها به همراه رانندگانشان بازرسی می شده اند؛ ايست های بازرسی برای بررسی موبايل ها برقرار بوده و همچنين خيابان های منتهی به پارلمان نيز مسدود بوده اند.


اين گزارش می افزايد که پليس عراق در مناطق مختلف شهر به خانه هايی يورش برده است.


انفجار بمب در رستوران پارلمان عراق در حالی رخ داده است که در دو ماه اخير، نيروهای آمريکايی به همراه ارتش عراق، عمليات گسترده ای را برای سرکوب شورشيان انجام داده اند و اين تصور عمومی وجود داشت که دولتمردان عراق، برای مدتی از حملات تکان دهنده، در امان خواهند بود.


در حالی که برخی تحليل گران منطقه می گويند که «جنگ داخلی» ميان اکثريت شيعه و اقليت سنی در عراق آغاز شده است، عادل عبدالمهدی، معاون شيعه رييس جمهوری عراق گفت:«چه در داخل دولت و چه در خارج از دولت و خارج از روند سياسی عراق، همه با هم بايد برای وضع پيش آمده يک راه حل پيدا کنيم.»


خود آقای عبدالمهدی در ماه فوريه از يک حمله انتحاری، جان سالم به در برده است.


پيش از اين تمامی فراخوان های رهبران با نفوذ عراقی برای وحدت ملی، با شکست رو به رو شده است.


XS
SM
MD
LG