لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

انتقاد تند مالکی از کشورهای سنی همسایه عراق


نوری المالکی، نخست وزير عراق. عکس از خبرگزاری (AFP).
نوری المالکی، نخست وزير عراق. عکس از خبرگزاری (AFP).

نوری المالکی، نخست وزير عراق روز سه شنبه از کشورهای همسايه عراق به دليل «عدم توسعه روابط خود با بغداد، نبخشيدن بدهی های عراق و همچنين عدم جلوگيری از ورود شبه نظاميان به خاک عراق» انتقاد کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای مالکی که در کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای همسايه عراق در کويت سخن می گفت، از هيچ کشور مشخصی نام نبرد.


به نوشته اين خبرگزاری به نظر می رسد که نخست وزير عراق از ميزان همکاری کشورهای سنی مذهب همسايه ناراضی است. در حال حاضر دولت عراق توسط سياستمدارانی که اکثرا شيعه هستند اداره می شود و سطح همکاری کشورهای سنی مذهب با اين دولت، پايين است.


آقای مالکی در سخنرانی روز سه شنبه خود تاکيد کرد که عراق امروز با کشوری که زمانی زير سلطه صدام حسين بود، «تفاوت هايی چشمگير» دارد.


وی در افتتاحيه اين کنفرانس گفت: «عراق امروز با عراق گذشته که برای همسايگانش مزاحمت ايجاد می کرد، فرق دارد. عراق، آماده ايفای نقشی سازنده برای امنيت و ثبات منطقه است.»


نخست وزير عراق فهرستی از نارضايتی های اين کشور از همسايگانش را برشمرد.


وی گفت: « دشوار است تا تشريح کنيم که چرا روابط ديپلماتيک از سرگرفته نشده اند. بسياری ديگر از کشورهای خارجی، به رغم ملاحظات امنيتی در بغداد، ماموريت های ديپلماتيک را در بغداد حفظ کرده اند.»


در سال ۲۰۰۵ ميلادی، سفير مصر در بغداد در فاصله کوتاهی بعد از ورودش به اين کشور به گروگان گرفته شد. وی به دست گروگانگيران کشته شد.


از زمان مرگ اين ديپلمات بلندپايه، هيچ يک از کشورهای عربی سنی، سفير دائمی به بغداد نفرستاده اند.


همچنين سفرهای مقام های بلندپايه اين کشورها به بغداد که به گفته ناظران می تواند به دولت عراق، مشروعيت ببخشد، بسيار اندک است.


به رغم اين رويکرد کشورهای سنی، ايران به عنوان تنها همسايه شيعه عراق روابط خود را با دولت آقای مالکی گسترش داده است.


پيش از اين کشورهای عربستان سعودی و بحرين وعده داده اند که سفارتخانه خود را در بغداد بازگشايی کنند.


آمريکا اميدوار است که بعد از بازگشايی سفارت عربستان سعودی در بغداد، ديگر کشورهای عربی سنی مذهب نيز از رياض تبعيت کنند و سفارتخانه خود را در عراق بگشايند.


نشست کويت ادامه تلاش های ديپلماتيک سال ۲۰۰۷ ميلادی برای بهبود روابط بغداد با کشورهای همسايه است.


در سال ۲۰۰۷ دو بار در ترکيه و مصر، نمايندگان کشورهای همسايه عراق به همراه نمايندگان کشورهای عضو دائمی شورای امنيت در نشست های مشابهی شرکت کردند.


آقای مالکی گفت که عراق از آن زمان، گام های موثری برداشته است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا که برای شرکت در نشست کويت به اين کشور سفر کرده است نيز گفت که به کشورهای عربی فشار خواهد آورد تا اقداماتی را در «حمايت مالی و ديپلماتيک» از بغداد انجام دهند.


بر اساس آمار وزارت امور خارجه آمريکا تاکنون ۶۶ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار از بدهی های عراق بخشيده شده اند.


همين گزارش می افزايد که بين ۵۶ تا ۸۰ ميليارد دلار از بدهی های عراق هنوز بخشيده نشده اند و بيش از نيمی از طلبکاران، کشورهای حاشيه خليج فارس هستند.


XS
SM
MD
LG