لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

«آمریکا بدون اجازه پاکستان به تروریست ها حمله نخواهد کرد»


آقای مشرف در آستانه سال جاری با برکنار کردن رييس ديوان عالی پاکستان، با کاهش محبوبيت مردمی رو به رو شد.
آقای مشرف در آستانه سال جاری با برکنار کردن رييس ديوان عالی پاکستان، با کاهش محبوبيت مردمی رو به رو شد.

رييس جمهوری پاکستان ضمن دفاع از استقلال نظر کشورش از سیاست های واشينگتن، گفت: به میزان «۲۰۰ درصد» مطمئن است که آمريکا، بدون اجازه دولت پاکستان به مواضع گروه های تروريستی در اين خاک کشور حمله نخواهد کرد.


در هفته های اخير، برخی از سياستمداران آمريکايی که برای حضور در انتخابات رياست جمهوری اين کشور اعلام آمادگی کرده اند، گفته اند که بر خلاف رويکرد دولت کنونی آمریکا، اگر به قدرت برسند، «حتی بدون اجازه دولت پاکستان» نيز به مواضع گروه های تروريستی در پاکستان حمله خواهند کرد.


پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان که از متحدان کليدی واشينگتن در «جنگ عليه تروريسم» است، در آستانه انتخابات اين کشور با از دست دادن محبوبيت مردمی رو به رو شده است.


وی در يک جلسه پرسش و پاسخ که از تلويزيون ملی اين کشور پخش شد و در آن ميهمانانی دست چين شده، سوالاتی را از رييس جمهوری مطرح می کردند، ابراز اطمينان کرد که دو انتخابات پیش روی پارلمان و رياست جمهوری، آزاد و عادلانه برگزار شوند.


وی همچنين گفت که درباره ثبات اقتصادی پاکستان، به مردم اين کشور تضمين می دهد.


آقای مشرف که با يک کودتای نظامی در سال ۱۹۹۹ ميلادی به قدرت رسيد، در آستانه سال جاری با برکنار کردن قاضی افتخار محمد چوهدری، رييس ديوان عالی پاکستان، با کاهش محبوبيت مردمی رو به رو شد.


همزمان گسترش حملات انتحاری در اين کشور طی شش ماه گذشته موجب شد تا برخی از حاميان وی که با استناد به تدوام آرامش و امنيت در پاکستان، از او هواداری می کردند نيز عليه وی موضع گيری کنند.


  • «ما به خاطر آمريکا با تروريسم مخالف نيستيم. ما به خاطر خودمان اين کار را می کنيم. من همه چيز را از نگاه منافع پاکستان می بينم، اگر با منافع آمريکا همراستا باشد، اشکالی ندارد.»
پرویز مشرف

بسياری از اين حملات در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان رخ داده است که به گفته منابع اطلاعاتی آمريکايی، سازمان القاعده و گروه تندروی طالبان در آنجا نفوذی جدی دارند.


پيش از اين رسانه های آمريکايی گزارش هايی منتشر کرده اند که به دليل تعلل پرويز مشرف در تصميم گيری برای حملات هوايی به اين مناطق، گروه های تروريستی موفق شده اند تا از ضربه جدی ارتش آمريکا بگريزند.


برخی نامزدهای رياست جمهوری آمريکا در خلال مبارزات درون حزبی خود اعلام کردند که از روش دولت بوش برای گرفتن اجازه حمله هوايی از مشرف تبعيت نخواهند کرد و در صورت دريافت اطلاعات امنيتی درباره پايگاه های تروريستی طالبان و القاعده، به اين محل ها حمله خواهند کرد.


تا امروز دولت آمريکا، هيچ گاه بدون هماهنگی با مقام های پاکستانی به چنين حملاتی دست نزده است.


«تضمین قطعی بوش»


پرويز مشرف در مصاحبه تلويزيونی اخير گفت که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، درباره «حق حاکميت» پاکستانی ها به وی تضمين قطعی داده است.


وی گفت: «من کاملا مطمئنم که هيچ گاه چنين اقدامی در نزديکی مرز صورت نخواهد گرفت و اگر نياز باشد عملياتی انجام شود، اين کار به دست نيروهای پاکستانی انجام خواهد شد. من ۲۰۰ درصد مطمئنم که ما با چنين تهديدی رو به رو نيستيم. چنين تهديدی مطلقا در سطوح رسمی و ميان مقامات وجود ندارد.»


رييس جمهوری پاکستان، هر گونه اقدامی که در آن منافع ايالات متحده، قبل از منافع پاکستان در نظر گرفته شده باشد را «توهين شخصی به خود» توصيف کرد و به ذکر نمونه هايی پرداخت که در راستای منافع ملی پاکستان، با ايالات متحده آمريکا مخالفت کرده است.


«خودداری از ارسال نيروی نظامی به عراق، به رسميت شناختن گروه فلسطينی حماس و روابط ديپلماتيک نزديک با ايران» از جمله نمونه هايی بودند که آقای مشرف از آنها به عنوان شواهد استقلال رای پاکستان نام برد.


وی افزود: «ما به خاطر آمريکا با تروريسم مخالف نيستيم. ما به خاطر خودمان اين کار را می کنيم. من همه چيز را از نگاه منافع پاکستان می بينم، اگر با منافع آمريکا هم راستا باشد، اشکالی ندارد.»


XS
SM
MD
LG