لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

در خواست هیلاری کلینتون برای افزایش نیرو در افغانستان


هیلاری کلینتون، سناتور نیویورک در مجلس سنای آمریکا است.
هیلاری کلینتون، سناتور نیویورک در مجلس سنای آمریکا است.
هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات آمريکايی که به تازگی از سفری به عراق و افغانستان باز گشته است، روز چهارشنبه ۱۷ ژانويه، ۲۷ دی ماه، طی نامه ای به رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا، از وی خواست که نفرات نيروهای نظامی آمريکا در افغانستان افزايش يابد.

پيش بينی می شود که چون سال های گذشته، با گرم تر شدن هوا در افغانستان، حملات شبه نظاميان طالبان در اين کشور شدت گيرد.

خانم کلينتون همچنين در يک کنفرانس خبری تصريح کرد برخلاف نظر برخی از قانونگزاران آمريکايی، وی می خواهد درخواستی را مطرح کند که بر پايه آن تامين بودجه نيروهای نظامی آمريکا تداوم يابد، ولی پس از طی يک دوره شش ماهه ، تامين بودجه برای نيروهای عراقی متوقف شود.

سناتور کلينتون در اين کنفرانس خبری گفت: «قطع کمک های مالی به نيروهای امنيتی و پيمانکاران خصوصی که به حفاظت از رهبران عراقی می پردازند، نشان خواهد داد که دولت آمريکا در انجام اقداماتی در واکنش به ناتوانی حکومت عراق برای کاهش خشونت های فرقه ای جدی است.»

خانم کلينتون در ادامه تاکيد کرد که از قطع کمک مالی به نيروهای آمريکايی حمايت نخواهد کرد، ولی چنانچه دولت عراق نتواند به تعهدات خود عمل کند، خواهان قطع کمک مالی به آن ها خواهد شد.

هيلاری کلينتون که از وی به عنوان يکی از نامزدهای احتمالی انتخابات رياست جمهوری آمريکا نيز نام می برده می شود، در بخشی ديگر از سخنانش با انتقاد از رييس جمهور آمريکا گفت: « دولت بوش در هر گونه اعمال فشار بر دولت عراق ناموفق بوده است و در عين حال همچنان به تعهدات آمريکا در قبال آنان پايبند است؛ تا جايی که ۲۱ هزار و ۵۰۰ نيروی تازه نفس به عراق می فرستد.»

خانم کلينتون در ادامه کنفرانس خبری، افزايش نيروها درعراق را تحت شرايط فعلی« ناموفق» ارزيابی کرد. با اين حال در نامه ای که توسط هيلاری کلينتون و سناتور ايوان بای برای وزير دفاع آمريکا فرستاده شد، هر دو سناتور درخواست افزايش تعداد نيروهای آمريکايی به ميزان ۲۳۰۰ نفر در افغانستان را مطرح کرده اند .

اين دو سناتور در توجيه درخواست خود استدلال کرده اند که آمريکا در افغانستان بر خلاف عراق، با دولتی رو به روست که به تعهدات خود پايبند است و از پيشرفت های محسوسی در اداره يک کشور چند فرقه ای برخوردار بوده است؛ کشوری که در حال حاضر با آن دشمنی می جنگد که يازده سپتامبر را به آمريکا تحميل کرد.
XS
SM
MD
LG