لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

«ارتش آمریکا در افغانستان به نیروی بیشتری نیاز دارد»


ژنرال ایکنبری در مراسم انتقال مسوولیت از نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به نیروهای ناتو.
ژنرال ایکنبری در مراسم انتقال مسوولیت از نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به نیروهای ناتو.
يکی از فرماندهان ارشد ارتش آمريکا در افغنانستان، روز سه شنبه، خواستار اعزام نيروهای بيشتری به افغانستان شد تا به گفته وی «به ارتش آمريکا در نبرد با نيروهای طالبان» ياری برسانند.

در جريان ديدار رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا از کابل، ژنرال کارل ايکنبری، درباره افزايش شمار شبه نظاميان شورشی در افغانستان هشدار و گفت که طالبان برای آموزش اين شبه نظاميان، از خاک کشور پاکستان بهره می برد.

رابرت گيتش با هدف ديدار با حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان و ديدار از نظاميان آمريکا و ناتو، هم اکنون در کابل به سر می برد.

«بازگشت طالبان»

بسياری از مقام های ارتش آمريکا، روز سه شنبه، همزمان با ديدار وزير دفاع اين کشور، از آنچه «خطر جدی بازگشت طالبان در افغانستان» می ناميدند، سخن گفتند.

ژنرال کارل ايکنبری که خود از فرماندهان ارشد ارتش آمريکا در افغانستان است نيز گفت که ميزان حملات طالبان در ماه دسامبر (ماه گذشته ميلادی)، ۲۰۰ درصد افزايش يافته است.

همچنين يک افسر اطلاعاتی ارتش آمريکا گفت که از زمان گرم شدن مذاکرات صلح پاکستان و قبايل شمال اين کشور در پنجم دسامبر، تعداد حملات طالبان در نزديکی مرز اين دو کشور، ۳۰۰ درصد افزايش يافته است.

ژنرال ايکنبری از انتقاد صريح از مذاکرات صلح دولت پاکستان و رهبران قبايل خودداری کرد، اما ابراز اطمينان کرد که نيروهای آمريکايی، همراه با ناتو، «در نبرد در مرزهای افغانستان و پاکستان به پيروزی قطعی» دست خواهند يافت.

حمله پاکستان به شبه نظاميان

همزمان روز سه شنبه، ارتش پاکستان به يک قرارگاه شبه نظاميان در مناطق قبيله نشين هم مرز با افغانستان حمله کرد.

ژنرال ارشد شوکت سلطان، سخنگوی ارتش پاکستان گفت که ارتش اين کشور، بعد از دريافت گزارشی مبنی بر اينکه بين ۲۵ تا ۳۰ مظنون به عضويت در القاعده در يک قرارگاه در استان «وزيرستان جنوبی» مخفی شده اند، به اين محل حمله کرده است.

آقای سلطان از انتشار اطلاعات دقيق درباره نتايج اين حمله خودداری کرد، با اين حال گفت که شخصا معتقد است مظنونين کشته شده اند.

سخنگوی ارتش پاکستان افزود: «نيروهای امنيتی پاکستان در ساعت شش و ۵۵ دقيقه بامداد سه شنبه، حمله را با حضور سه هلی کوپتر آغاز کردند. هلی کوپترها، قرارگاه را نابود کردند و معتقدم که تروريست ها هم کشته شدند.»

اين حمله يک روز بعد از آن صورت می گيرد که يکی از مقام های امنيتی آمريکا از آنچه «بی قانونی» مناطق مرزی شمال پاکستان می ناميد، انتقاد کرد. به گفته وی، شبه نظاميان القاعده و طالبان، به دليل «بی قانونی» اين مناطق توانسته اند در آنجا «پناه» بگيرند.
XS
SM
MD
LG