لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۲

برای حقوق‌بگیران ایرانی، «دخل به ریال» و «خرج به دلار»


روزنامه دنیای اقتصاد از «هشدار رئیس قوه قضائیه به نامزدهای ناکام انتخابات مجلس شورای اسلامی» خبر داده، و از قول صادق لاریجانی نوشته است که «کاندیداهایی که رای نمی‌آورند، روند انتخابات را مخدوش نکنند». روزنامه رسالت در سرمقاله شماره یازدهم اسفندماه «حساسیت انتخابات» نهمین دوره مجلس را از نگاه جناح حاکم برشمرده و روزنامه مردمسالاری نیز «جای خالی احزاب در انتخابات مجلس نهم» را مورد توجه قرار داده است.

روزنامه مردمسالاری گزارش داده است که «سونامی گران شدن دلار به بازارهای داخلی رسیده»، و اکنون برای حقوق‌بگیران ایرانی «دخل به ریال» و «خرج به دلار» است.

روزنامه تهران امروز از «اعتراض فعالان محیط‌ زیست به ساخت مسکن مهر در منطقه حفاظت شده جاجرود» خبر داده است.

روزنامه جهان صنعت هم گزارشی از «داستان تکراری تعیین دستمزد کارگران»، خواست کارگران برای افزایش دستمزد‌ها و خودداری دولت از واقعی کردن دستمزد‌ها منتشر کرده است.

هشدار رئیس قوه قضائیه به کاندیداهای انتخابات مجلس

اغلب روزنامه‌های پنج‌شنبه از جمله روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، جمهوری اسلامی، شرق، حمایت، تهران امروز، خراسان، رسالت، و سیاست روز عکس و سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را در صفحه نخست منتشر کرده و از قول او نوشته‌اند که «ملت روز جمعه سیلی سختی به چهره استکبار می‌زند».

پیشتر رسانه‌های غیررسمی ضمن انتشار اخباری درباره «تماس تلفنی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی با روزنامه‌ها» گزارش داده بودند که مقام‌های وزارت ارشاد اسلامی با «منع انتشار» اخبار یا گزارش‌های تردیدآمیز درباره «روند و صحت انتخابات»، به مدیران روزنامه‌ها تاکید کرده‌اند که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی مطالبی در تشویق مردم برای شرکت در انتخابات منتشر کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در شماره یازدهم اسفندماه از «هشدار رئیس قوه قضائیه به نامزدهای ناکام انتخابات مجلس» خبر داده، و از قول او گفته است که «کاندیداهایی که رای نمی‌آورند، روند انتخابات را مخدوش نکنند».

به نوشته این روزنامه، رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه با بیان این که «تمامی کاندیدا‌ها به ویژه آنان که موفق به کسب رای لازم برای ورود به مجلس نمی‌شوند باید بدانند که با حضور خود در انتخابات و کاندیدا شدن انتخابات را گرم و گرم‌تر کرده و به اقتدار نظام نیز کمک کرده‌اند گفت که کاندیدا‌ها «نباید پس از انتخابات با انجام برخی حرکات یا برخی سخنان‌شان چارچوب قانونی روند انتخابات را مخدوش کنند».

دنیای اقتصاد در عین حال از قول صادق لاریجانی نوشته است که «راهیابی به مجلس با تخریب دیگران و توهین به سایرین خلاف قانون و شرع است».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی همچنین از «دعوت حضوری کاندیدا‌ها به ستادهای پیشگیری با جرایم انتخاباتی» خبر داده و گفته است که «قوه قضائیه قبل از شروع روند تبلیغات انتخاباتی با دعوت از تمامی کاندیدا‌ها در ستادهای پیشگیری و مقابله با جرائم انتخاباتی در سراسر کشور تمام موارد و چارچوب‌های قانونی را برای آنان تشریح کرده و از آنان خواسته است در مسیر قانون حرکت کنند».

حساسیت‌های انتخابات مجلس نهم برای جناح حاکم

روزنامه رسالت در سرمقاله شماره یازدهم اسفندماه «حساسیت انتخابات» نهمین دوره مجلس را از نگاه جناح حاکم برشمرده و نوشته است که «حساسیت نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از چند حیث بیشتر از انتخابات مجالس گذشته است».

این روزنامه یادآوری کرده است که این انتخابات «اولین انتخابات» پس از اعتراضات پس انتخابات سال ۸۸ است و «دشمن تلاش دارد تا وانمود کند جریان معترض زنده است و انتخابات را تحریم کرده است».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم، همچنین دو حساسیت دیگر انتخابات مجلس را نیز برشمرده و نوشته است که «دشمن تلاش دارد به نحوی با کم‌رونق نشان دادن انتخابات مجلس ایران و یا ایجاد برخی خلل‌ها و خدشه‌ها مانع از الگوگیری سایر کشورهای منطقه شود» و «از شش ماه پیش موج گسترده‌ای از فشار‌ها، تحریم‌ها و تهدید‌ها علیه جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و فرهنگی شروع شده تا از میزان مشارکت در انتخابات نهم مجلس کاسته شود» و «حضور و مشارکت گسترده مردم و برگزاری یک انتخابات قوی می‌تواند بخش زیادی از این فشار‌ها را از بین ببرد».

روزنامه رسالت «تحریم انتخابات» از سوی جبهه اصلاحات و دیگر مخالفان و معترضان را «دمیدن عده‌ای از پادوهای جبهه استکبار در داخل و خارج از کشور به ساز تحریم» توصیف کرده و ادعا کرده است که آنها «به طور سازمان‌یافته برخی از سازمان‌های تحت رای خود را تشویق به نیامدن پای صندوق‌ها می‌کنند» تا «میزان مشارکت نسبت به انتخابات گذشته» کاهش پیدا کند.

این روزنامه وابسته به جناح حاکم تاثیر انتخابات مجلس نهم بر انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم را نیز مهم ارزیابی کرده و نوشته است که «ترکیب مجلس نهم به نحو موثری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تعیین‌کننده است» و «مجلس نهم تنها یک سال با دولت دهم همراه است و در سال دوم خود با دولت یازدهم مواجه می‌شود».

روزنامه رسالت همچنین انتخابات دوره نهم مجلس را برای «آینده جمهوری اسلامی» به ویژه احتمال تغییر قانون اساسی و تبدیل «نظام ریاستی به نظام پارلمانی» بسیار حساس توصیف کرده و نوشته است که «مجلس نهم احتمالا با بحث‌های کار‌شناسی در خصوص نوسازی نظامی سیاسی و یا حتی مباحث اجرایی درباره ساختار ریاستی و یا پارلمانی مواجه است».

روزنامه رسالت ضمن برشمردن حساسیت‌های انتخابات مجلس نهم برای جناح حاکم و آینده جمهوری اسلامی تاکید کرده است که «یک مجلس متعهد، کارآمد و تخصصی می‌تواند در جریان نوسازی قابل اطمینان باشد».

«سونامی گران شدن دلار به بازارهای داخلی رسید»

روزنامه مردمسالاری گزارش داده است که «سونامی گران شدن دلار به بازارهای داخلی رسیده» و اکنون برای حقوق‌بگیران ایرانی «دخل به ریال» و «خرج به دلار» است.

این روزنامه با اشاره به همزمانی این روز‌ها با «بازار شب عید» نوشته است که «رونق این بازار که ریشه در فرهنگ ایرانیان هم دارد در این روز‌ها با افزایش قیمت‌های ناشی از رشد بی‌سابقه نرخ انواع ارز در روزهای گذشته همراه شده» و «فشارهای فراوانی را به قشر حقوق‌بگیر و طبقه متوسط جامعه آورده است».

به نوشته روزنامه مردمسالاری، «گران شدن دلار و ارزهای دیگر بهترین بهانه برای افزایش نسبی قیمت‌ها در تمامی حوزه‌های کالا‌های مصرفی مردم شده است» و «اگرچه مهدی غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت، افزایش قیمت در بازار‌ها را مربوط به اجناس کم‌مصرف مردم ذکر کرده»، اما «با چرخی در بازار کالا‌های مصرف مردم به نتایجی غیر از اظهارات آقای وزیر دست خواهیم یافت».

این روزنامه نوشته است که «کلمه دلار وافزایش نرخ آن در بازار ارز، این روز‌ها بیش از «ریال» و کاهش بی‌سابقه ارزش آن در تجارت کشور در گفت‌و‌گوهای مردم در بازار شنیده می‌شود» و در حالی که درآمد «بیش از ۹۰ درصد» مردم در ایران به «ریال» است، خرج‌شان به «دلار» محاسبه می‌شود.

روزنامه مردمسالاری نوشته است که «تب دلار و نوسانات ارزی در کشور قصد ندارد در روزهای باقی‌مانده سال هم از بازار ایران رخت بربندد» و تاکید کرده است که «هم اکنون حتی برخی فروش‌های عمده در بازار بزرگ تهران به دلار انجام می‌شود».

به گزارش روزنامه مردمسالاری، هم اکنون در بازار بزرگ تهران «برخی عمده‌فروشان از مشتریان خود، به جای پول نقد، دلار طلب می‌کنند» و درباره علت جایگزینی دلار به جای ریال هم می‌گویند که «مشخص نیست که باید در چند ماه آینده با چه نرخی، دلار را خریداری کنیم، بنابراین بهتر است که خود هم اکنون دلار از مردم تحویل بگیریم تا اندوخته‌ای برای آن روز‌ها داشته باشیم».

درباره جایگزینی «دلار» به جای «ریال» در معاملات بازار تهران، روزنامه جهان صنعت هم نوشته است که «هنوز از انتشار خبری که بر پایه آن دلار در معاملات برخی بازار‌ها جایگزین شده، زمان زیادی نمی‌گذرد، با این حال هیچ ‌کدام از مسئولان نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند» و «اگرچه این خبر مرتبط با معاملات بازار موبایل و لوازم الکترونیک بود اما ظاهرا این موضوع به سایر بازار‌ها» و از جمله «بازار بزرگ تهران» هم کشانده شده است.

«اعتراض فعالان محیط ‌زیست به ساخت مسکن مهر در منطقه حفاظت شده جاجرود»

روزنامه تهران امروز در شماره یازدهم اسفندماه گزارشی از «اعتراض فعالان محیط‌ زیست به ساخت مسکن مهر در منطقه حفاظت شده جاجرود» منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، «۱۶ تشکل محیط ‌زیست و منابع طبیعی کشور در پی تصرف غیرقانونی منطقه حفاظت شده جاجرود توسط مسکن مهر، خواستار جلوگیری از تخریب منطقه حفاظت شده جاجرود در مرز پارک ملی خجیر شدند».

این روزنامه گزارش داده است که «مسکن مهر در حالی ۷۵۰ هکتار از راضی منطقه حفاظت شده جاجرود، در مرز پارک ملی خجیر در حریم شهر تهران را تخریب می‌کند» که محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، «بار‌ها نسبت به برخورد تند این سازمان نسبت به تخریب‌کنندگان هشدار داده»، اما «سازمان حفاظت از محیط‌ زیست تاکنون نسبت به آن چه در مرز خجیر و در منطقه حفاظت شده جاجرود به‌ وقوع می‌پیوندد واکنش رسمی نشان نداده است».

تهران امروز نوشته است که محمدجواد محمدی‌زاده معاون محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست حتی «در سفری به استان فارس، بخشی از پارک ملی «بمو» را به مسکن مهر واگذار کرده است».

محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات و مراتع و از فعالان محیط زیست، در ایران به روزنامه تهران امروز گفته است که «اگر محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نمی‌تواند جلوی متجاوزین به عرصه‌های طبیعی بایستد، استعفا دهد».

روزنامه تهران امروز از قول محمد درویش نوشته است که «سازمان حفاظت از محیط زیست طوری عمل می‌کند که کار این افراد را لاپوشانی می‌کند و این گونه نشان می‌دهد که انگار همه چیز از قبل هماهنگ شده است، و من واقعا برای سازمان حفاظت محیط ‌زیست متاسفم».

«داستان تکراری» تعیین حداقل دستمزد کارگران

روزنامه جهان صنعت عکس یک شماره پنج‌شنبه را به «داستان تکراری تعیین دستمزد کارگران» اختصاص داده و خبر داده است که «جلسه شورای عالی کار پیرامون دستمزد سال ۹۱ با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود».

این روزنامه در عین حال تلاش نمایندگان کارگران برای افزایش دستمزد کارگران و مقاومت دولت در برابر آن را «داستانی تکراری» و «سناریو‌هایی» توصیف کرده که «بر کاغذ» مانده است.

روزنامه جهان صنعت از قول غلامرضا عباسی، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران سراسر کشور، نوشته است که «نمایندگان کارگران از سه کانون عالی کارگری کشور دو جلسه دستمزد را در کمیته ملی کارگران برگزار کرده‌اند که از مهم‌ترین مصوبات این جلسه اعلام نرخ تورم ۳۰ درصدی و اعلام خط فقر از ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار تومان بر اساس ۱۶ قلم کالای اساسی بوده است».

این روزنامه همچنین گزارش داده است که «با اجرای روند دهه گذشته در تعیین حداقل دستمزد از سوی شورای عالی کار» برای سال ۹۱ «احتمال دارد شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۱ درصدی حداقل مزد ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی کارگران باشیم که رقمی بین ۴۹ تا ۶۹ هزار تومان است».

علی دهقان‌کیا، عضو هیئت ‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، نیز به «پیشنهادات ۴۰۰، ۵۰۰ و ۹۰۰ هزار تومانی در زمینه حداقل دستمزد سال آینده کارگران» اشاره کرده و گفته است که «هم‌اکنون در سبد معیشت خانوار تغییرات قیمتی بالاست و اگر ما بخواهیم به درستی سبد هزینه‌ها را تقویت کنیم، باید در این بخش ۶۰ درصد افزایش دریافتی‌ها اتفاق بیفتد».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، این عضو فعال کارگری تاکید کرده است که «استخراج قیمت‌ها در بازار به خوبی نشانگر شکاف موجود بین دریافتی‌های کارگران و وضعیت قیمت‌هاست» و «به صورت کلی باید بیش از ۶۰۰ هزار تومان حداقل دستمزد باشد»، اما در عین حال گفته است که «پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی کشور پنج شش برابر شده است» و «اگر بخواهیم واقعیت بنگاه‌ها را نیز بیان کنیم، این است که کارفرمایان توان پرداخت دستمزدهای واقعی را ندارند».

روزنامه جهان صنعت درباره مقاومت دولت در برابر واقعی شدن دستمزد کارگران نیز نوشته است که «نگاهی به جدول افزایش دستمزد در سال‌های اخیر کاملا نشان می‌دهد که میزان افزایش دستمزد‌ها کمتر از تورم بوده است» و «در سال ۸۹ میزان افزایش حداقل دستمزد برای سال ۹۰ از تورم ۱۵ درصدی سال ۸۹ چهار درصد کمتر بود و میزان افزایش دستمزد سال ۸۹ نیز از تورم ۲۵ درصدی سال ۸۸ پنج درصد کمتر بود»، و «حداقل دستمزد ۳۰۳ هزار تومانی سال ۸۹ و حتی ۳۳۰ هزار تومانی سال ۹۰ هم هرگز پاسخگوی نیازهای خانوار کارگری ایران حتی در مناطق روستایی نبوده است».

کشته شدن ۴ دانش‌آموز دیگر در تصادف رانندگی

روزنامه جام جم از کشته شدن «۴ دانش آموز» در حادثه سقوط اتوبوس دانش‌آموزان دبیرستان البرز شهرستان فیروزآباد به‌دره خبر داده است.

این روزنامه از قول رئیس راهنمایی و رانندگی شهرستان سپیدان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب شیراز نوشته است که «این سانحه روز سه‌شنبه بر اثر سقوط اتوبوس ولوو دانش‌آموزان در محور سپیدان به دره دهستان کمهر رخ داد»، و «در این سانحه ۲ نفر از دانش‌آموزان در دم جان باختند و مجروحان برای درمان به بیمارستان‌های شیراز اعزام شدند اما در راه ۲ نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند».

روزنامه جام جم نوشته است که «حال ۱۵ نفر از دانش‌آموزان» مجروح «بسیار وخیم» گزارش شده است.

روزنامه خراسان دانش‌آموزان کشته شده را «۲ نفر» و مجروحان را «۳۴ نفر» اعلام کرده، اما نوشته است که این اتوبوس حامل ۴۰ تن از «دانش‌آموزان دبیرستان البرز شهرستان فیروزآباد» بود که «هنگام بازگشت از پیست اسکی شهرستان سپیدان» دچار سانحه شده است.

به نوشته روزنامه خراسان، «ده روز پیش نیز یک دانش‌آموز و یک معلم سمنانی هنگام بازگشت از اردوی راهیان نور بر اثر واژگونی اتوبوس کشته شدند» و «در پانزدهم بهمن‌ماه نیز اتوبوس حامل دختران یک دبیرستان در مشهد هنگام عزیمت به مناطق عملیاتی دوران جنگ واژگون شد که بر اثر آن ۳ دانش‌آموز دختر کشته شدند».

روزنامه خراسان در شماره هفتم اسفندماه خبر داده بود که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش حاضر به پذیرش مسئولیت «کشته و مجروح شدن دانش آموزان و معلمان در سفرهای راهیان نور نیست» و حتی گفته است که «در مورد این حوادث من مسئول نیستم، از مسئولان حمل و نقل در این رابطه بپرسید».

این روزنامه در‌‌ همان روز تاکید کرده بود که «اظهارات وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که دانش‌آموزان دوم متوسطه به دلیل گذراندن واحد عملی درس آمادگی دفاعی در قالب کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می‌شوند».

همزمان روزنامه جام جم از دستگیری «مرد ۶۳ ساله‌ای به اتهام آزار و اذیت ۱۱ فقره آزار و اذیت دختران خردسال دانش‌آموز» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «این پرونده اواخر بهمن» پس از ربوده شدن یک دختر ۹ ساله دانش‌آموز هنگام مراجعت از مدرسه و تجاوز به او تشکیل شده بود و «مرد ۶۳ ساله‌ای» پس از بازداشت از سوی «پلیس آگاهی استان خراسان رضوی» گفته است که «از چندی پیش با کمین در اطراف مدارس دخترانه، دختران دانش‌آموز را که تنها به خانه بازمی‌گشتند، تعقیب و به بهانه پرسیدن آدرس آنها را فریب داده و سوار خودرو می‌کردم» و «در میانه راه با ایجاد رعب و وحشت برای دختران خردسال، به آنها می‌گفتم در صورتی که فریاد بزنند، آنان را طعمه سگ‌های گرسنه خواهم کرد».

روزنامه جام جم از قول قاضی شعبه ۶۲۱ مجتمع قضایی کامیاب در مشهد نوشته است که «پلیس آگاهی تحقیقات گسترده‌ای را برای کشف دیگر جرایم ارتکابی» این متهم ۶۳ ساله، و «خانواده‌هایی که برای حفظ آبرو شکایتی مطرح نکرده‌اند» آغاز کرده است.

جالی خالی احزاب در انتخابات مجلس

روزنامه مردمسالاری در یادداشتی با تیتر «بعد از امروز» درباره جای خالی احزاب در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نوشته است که «با اتمام انتخابات مجلس و فرو نشستن به اصطلاح رقابت‌های انتخاباتی، ضرورت وجود احزاب و تشکیلات منسجم، پایدار و مقبولی که بتوانند برنامه‌ریزی علمی و اصولی برای حل و فصل مسائل کلان کشور و حفظ منافع ملی و تقویت جایگاه کشور در منطقه و جهان، دلسوزانه و بر اساس نیاز جامعه ارائه دهند و بالاخره با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده بر آن نظارت کنند، کاملا احساس می‌شود».

این روزنامه همچنین نوشته است که «تاریخ معاصر ایران نشان داده که هر زمان حکومت برای ایجاد تشکیلات سیاسی اقدام کرده یا در زمان قدرت در تاسیس حزب یا ایجاد سازمان‌های سیاسی ذی‌نفع بوده، چنین سازمان‌هایی به علت هجوم افراد سودجو، با یک رشد و توسعه ظاهری همراه شده است» و «اغلب بر اثر عدم استقبال افراد معتقد، میهن‌دوست و باایمان از این گونه سازمان‌ها، این دسته‌بندی‌ها برخلاف ظاهر قدرتمند از درون تهی شده و به محض پایان یافتن موقعیت‌ها و شرایط یا مواجه شدن با مشکل از میان رفته‌اند».

روزنامه مردمسالاری با تاکید بر «ضرورت سازماندهی احزاب قوی و پایدار در جامعه از هم اکنون تا انتخابات ریاست جمهوری آتی» اظهار امیدواری کرده که فضایی برای سازماندهی و فعالیت احزاب فراهم شود تا «مملکت به صورت دائم مواجه با بی‌برنامگی، تغییر مکرر مدیران اجرایی بر اساس ارتباطات، نه ضوابط، و افت ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی ناشی از عدم وقوف به مسائل اقتصادی و فرهنگی نباشد».

این روزنامه از «مدیریت کشور» خواسته طوری عمل کنند که «مدیریت امور بر برنامه‌های دقیق کلان متکی شود و احساسات، سلایق و روابط شخصی گذرا، مجال اثرگذاری نداشته باشد».

پس از انتخابات بحث‌انگیز سال ۱۳۸۸، بسیاری از اعضای ارشد دو مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب بازداشت و زندانی شده‌اند و مقام‌های جناح حاکم اعلام کرده‌اند که «دستور انحلال» این دو حزب اصلاح‌طلب صادر شده است.

قریب به اتفاق احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب از شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خودداری کرده‌ و فهرست‌های انتخاباتی که اغلب وابسته به جناح حاکم هستند، تحت عنوان «جبهه» و «ائتلاف» ارائه شده است.
XS
SM
MD
LG