لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

متهم بمب‌گذاری بوستون اتهام‌های خود را رد کرد


عکس متهم بر مونیتوری در یکی از مراکز خرید در بوستون
عکس متهم بر مونیتوری در یکی از مراکز خرید در بوستون
جوهر سارنایف، متهم بمب‌گذاری در مسابقه ماراتن در بوستون آمریکا، که جان سه نفر را گرفت و بیش از ۲۶۰ زخمی برجا گذاشت، در نخستین جلسه دادگاه خود در نوزدهم تیرماه اتهاماتش را رد و اعلام بی‌گناهی کرد.

او با سی مورد اتهام روبه‌روست که یکی از مهم‌ترین آنها استفاده از سلاح کشتار جمعی‌ست.

او به قتل یک مامور پلیس در جریان گریز از دست نیروهای امنیتی، پس از انفجارهای بوستون، نیز متهم است.

قرار بعدی این دادگاه، پس از ده دقیقه و به حکم قاضی به ۲۳ سپتامبر موکول شد.

بمب‌گذاری در ماراتن بوستون از جمله بدترین حملات پس از یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ به شمار می‌رود و موجی از واکنش‌های شدید را به همراه داشت؛ به‌طوریکه برای مدت‌ها کسی نمی‌خواست مکانی را برای دفن تیمورلنگ (تامرلن) سارنایف، که او نیز به انجام این بمب‌گذاری متهم است، در اختیار بگذارد.

در دادگاه گروهی از بازماندگان این انفجار و نیز خواهران سارنایف‌ها حضور داشتند. جمعیت زیادی نیز برای راه یافتن به داخل سالن، از ساعتی پیش از آغاز آن در برابر دادگاه صف کشیده بودند. انبوهی از خبرنگاران نیز در محل حضور داشتند.

بنا بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها از هفده تا نوزده مورد اتهامی که به سارنایف نوزده ساله زده شده، ‌می‌توانند حکم حبس ابد یا اعدام را برای او همراه داشته باشند. هر چند در ایالت ماساچوست، که شهر بوستون در آن قرار دارد، از تقریبا ۷۰ سال حکم اعدام اجرا نشده است؛ با این همه سارنایف در دادگاه فدرال آمریکا حضور پیدا کرده است و در صورتیکه اتهامات او ثابت شوند، ممکن است حکم اعدام برای او صادر شود.

علاوه بر جوهر سارنایف، چند دانشجوی دیگر نیز در اردیبهشت ماه گذشته در ارتباط با همین پرونده تفهیم اتهام شدند. دو تن از آنها با اتهام «کارشکنی در اجرای عدالت» و یک نفر دیگر به «شهادت دروغ» متهم شده است.

پس از انفجارها بوستون مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک، گفته بود جوهر سارنایف، برادر کوچکتر تیمورلنگ، به پلیس فدرال آمریکا گفته آنها به این نتیجه رسیده‌ بودند که هدف بعدی، بمب‌گذاری در نیویورک است. برای «انجام این کار»، ماشینی نیز دزدیدند، اما در نهایت مظنون نخست این بمب‌گذاری، تیمورلنگ، در جریان تعقیب و گریز پس از ماجرا به دست پلیس کشته شد. جوهر نیز که زخمی شده بود، بازداشت شد.

حمله به ماراتن بوستون با ساختن بمب‌های دست‌ساز در «زودپز» انجام شده که در آن‌ها از جمله از مواد انفجاری و میخ استفاده شده بود. بسیاری از زخمی‌شدگان این انفجارها از ناحیه پا آسیب دیده‌اند که در مواردی به قطع عضو انجامیده است. این حملات در ۲۶ فروردین ماه رخ داد.
XS
SM
MD
LG