لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

« قاچاق سلاح ایرانی به عراق کاهش یافته است»


اسمیت: قاچاق سلاح ایرانی به عراق کاهش یافته است.
اسمیت: قاچاق سلاح ایرانی به عراق کاهش یافته است.

ارتش آمريکا روز يکشنبه، ۲۰ ژانويه، اعلام کرد که «قاچاق سلاح های ساخت ايران» به عراق، به شدت کاهش يافته است ولی تهران همچنان از شبه نظاميان عراقی پشتيبانی می کند.


واشينگتن، تهران را متهم کرده که سلاح های پيشرفته از جمله بمب هايی که قابليت نفوذ در خودروهای آمريکايی را دارند، در اختيار شبه نظاميان شيعه عراق قرار می دهد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، دريا سالار کرگ اسميت، سخنگوی ارتش آمريکا در عراق، روز يکشنبه به خبرنگاران در بغداد گفت: «مقادير بسيار کمتری اسلحه از ايران وارد عراق می شود. ما معتقديم که آموزش و کمک مالی به شورشيان کمتر نشده است.»


آقای اسميت افزود که در دو هفته اول ماه ژانويه استفاده از بمب هايی که قابليت نفوذ در خودرو را دارند، افزايش يافت، ولی در حال حاضر بکارگيری اين بمب ها به حد عادی برگشته است.


سخنگوی ارتش آمريکا گفت: «ما در حال حاضر توضيحی در مورد اين افزايش، در اوايل سال جاری نداريم.»


وی افزود:« ما همچنين نمی دانيم در ايران چه اتفاقی افتاده است که موجب اين کاهش شده است.»


«مقادير بسيار کمتری اسلحه از ايران وارد عراق می شود. ما معتقديم که آموزش و کمک مالی به شورشيان کمتر نشده است.»
کرگ اسمیت، سخنگوی ارتش امریکا

آقای اسميت در مورد نقش ايران در عراق گفت: «اين کشور همچنان تاثير منفی بر اوضاع عراق دارد.»


مقامات آمريکايی پيشتر اعلام کرده اند که جنگجويان شيعه ای که در ايران آموزش ديده اند، از «جيش المهدی»به رهبری مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه، جدا شده و به ارتش آمريکا حمله می کنند.


مقتدی صدر پنج ماه پيش آتش بسی به مدت شش ماه اعلام کرد.


ارتش آمريکا اعلام کرده که القاعده هم اکنون به عنوان بزرگترين خطر برای صلح در عراق، جايگزين «جيش المهدی» شده است.


ارتش آمريکا از اوايل ماه ژانويه، حملات گسترده ای را در چهار استان شمالی عراق، برای سرکوب گروه القاعده آغاز کرده است.


آقای اسميت گفت که در اين عمليات که از هشت ژانويه آغاز شده، ۱۲۱ شبه نظامی کشته شده که ۹۲ نفر از آنها هدف های مهمی برای ارتش آمريکا بودند.


سخنگوی ارتش آمريکا در مورد گروه القاعده در عراق گفت: «مدارک به دست آمده نشان می دهد که ۹۰ درصد اعضای اين گروه که در بمبگذاری انتحاری شرکت می کنند و بسياری از رهبران آن در عراق خارجی هستند.»


وی افزود که در سال ۲۰۰۷ گروه القاعده در ۴۵۰۰ حمله شرکت داشته که بر اثر آن ۳۸۷۰ غير نظامی کشته و بيش از ۱۷۰۰۰ نفر ديگر زخمی شدند.


آمريکا، ايران را بارها متهم به آموزش و حمايت از شبه نظاميان شيعه کرده، که به نيروهای آمريکايی حمله می کنند. تهران اين اتهامات را رد کرده و هدف ايران را ثبات دولت عراق خوانده است.


XS
SM
MD
LG