لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

«تلفات ناشی از مواد منفجره ایرانی، افزایش یافته است»


رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا روز جمعه گفت که تلفات ارتش اين کشور در عراق بر اثر حملات با بمب های ساخته شده از مواد منفجره «مرتبط با ايران»، افزايش يافته است.
رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا روز جمعه گفت که تلفات ارتش اين کشور در عراق بر اثر حملات با بمب های ساخته شده از مواد منفجره «مرتبط با ايران»، افزايش يافته است.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا روز جمعه گفت که تلفات ارتش اين کشور در عراق بر اثر حملات با بمب های ساخته شده از مواد منفجره «مرتبط با ايران»، افزايش يافته است.


آمريکا می گويد که در عراق، بمب های کنار جاده ای برای نفوذ به زرهپوش های آمريکايی با موادی به نام EFP ساخته می شوند که قدرت تخريب بسياری بالايی دارد. نظاميان آمريکايی بر اين باورند که EFP از ايران به عراق وارد می شود.


به گفته وزير دفاع آمريکا، تعداد حملات با بمب های ساخته شده از EFP در دو هفته اول ژانويه با تعداد چنين حملاتی در سراسر ماه دسامبر برابر بوده است.


وی گفت: «تعداد [چنين حملاتی] در ماه دسامبر کاهش محسوس داشت، اما در ماه ژانويه دو برابر شد.» رابرت گيتس از بيان جزئيات اين حملات و خسارات ناشی از آنها خودداری کرد.


در اواخر سال قبل ميلادی، مقام های نظامی آمريکا در عراق اعلام کرده بودند که حمله به ارتش آمريکا با بمب های ساخته شده از EFP کاهش يافته است.


  • «شما با شيعيانی رو به رو هستيد که اکثريت آنها خواهان مصالحه هستند و می خواهند که با ما کار کنند. اما ما همچنان کسانی را داريم که اکثرا از سوی ايران حمايت می شوند و هنوز تلاش می کنند تا حملاتی را عليه نيروهای ائتلاف سازماندهی کنند.»
ژنرال ادیرنو

با اين حال در همان زمان اعلام شد که شبه نظاميان شيعه عراق از نظر ادوات نظامی، پيشرفت کرده اند. ايران به شيعيان عراق روابط بسيار نزديکی دارد و بسياری از اقدامات اين گروه ها در قبال آمريکا، از سوی برخی ناظران به ايران نسبت داده می شود.


ضمن اينکه واشينگتن رسما تهران را متهم می کند که نيروی قدس – وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران – به شبه نظاميان عراقی سلاح می دهد و برای آنها در خاک ايران دوره های آموزشی برپا می کند. ايران همواره اين ادعا را تکذيب کرده است.


برخی تحليل گران و مقام های نظامی در ماه های اخير گفته بودند که نشانه هايی مبنی بر کاهش «کمک ايران به شبه نظاميان شيعه در عراق» ديده می شود.


اما ژنرال ری اديرنو، دومين فرمانده ارشد نيروهای آمريکايی در عراق، هفته گذشته گفت که ايران به حمايتش از شبه نظاميان شيعه به عراقی ادامه می دهد و آمريکا هر از گاهی تسليحات ايرانی را از شورشيان شيعه کشف می کند.


وی روز پنج شنبه هفته گذشته به گزارشگران پنتاگون گفت: «ما قطعا، هنوز مقدار زيادی تسليحات ايرانی را اينجا [عراق] کشف می کنيم. آنچه که نمی دانيم اين است که آيا اينها از پيش اينجا بوده اند، يا آنها [ايرانی ها] به فرستادن تسليحات ادامه می دهند. ما همچنان مقادير بسيار زيادی EFP کشف می کنيم.»


اين ژنرال افزود که اخيرا ميان شبه نظاميانی که از سوی ايران حمايت می شوند و ديگر گروه های شيعه که با آمريکايی ها همکاری می کنند، «شکاف» ايجاد شده است.


وی گفت: «شما با شيعيانی رو به رو هستيد که اکثريت آنها خواهان مصالحه هستند و می خواهند که با ما کار کنند. اما ما همچنان کسانی را داريم که اکثرا از سوی ايران حمايت می شوند و هنوز تلاش می کنند تا حملاتی را عليه نيروهای ائتلاف سازماندهی کنند.»


XS
SM
MD
LG