لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

گیتس با مقامات چینی در مورد ایران گفت و گو می کند


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز يکشنبه، برای گفت و گو با مقامات چينی، در مورد مسایلی مانند رابطه نظامی بين دو کشور و برنامه هسته ای ايران، راهی پکن شد.
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز يکشنبه، برای گفت و گو با مقامات چينی، در مورد مسایلی مانند رابطه نظامی بين دو کشور و برنامه هسته ای ايران، راهی پکن شد.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز يکشنبه، چهارم نوامبر، برای گفت و گو با مقامات چينی، در مورد مسایلی مانند رابطه نظامی بين دو کشور و برنامه هسته ای ايران، راهی پکن شد.


يکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمريکا که نخواست هويتش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که هر دو کشور چين و آمريکا مسئوليت دارند تمامی تلاش خود را انجام دهند تا ايران به سلاح هسته ای دست نيابد.


انتظار می رود که رابرت گيتس در ملاقاتش با مقامات چينی در مورد برنامه هسته ای ايران گفت و گو کرده و از اين کشور به خواهد که از تحريم های شديدتر عليه ايران حمايت کند.


شورای امنيت تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه برنامه هسته ای ايران به تصويب رسانده است و آمريکا خواستار تصويب تحريم های شديدتر عليه ايران در شورای امنيت است ولی تاکنون روسيه و چين مخالف تشديد تحريم ها بوده اند .


يکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمريکا که نخواست هويتش فاش شود به آسوشيتدپرس گفت که هر دو کشور چين و آمريکا مسئوليت دارند تمامی تلاش خود را انجام دهند تا ايران به سلاح هسته ای دست نيابد.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در مورد فروش سلاح چينی به ايران گفت: «اين امر روشن است که چين نمی تواند به ايران اطمينان کند که این کشور در مورد سلاح های خریداری شده مسئولانه عمل می کند، بنابراين دولت چین بايد به اين نتيجه برسد که هيچ سلاحی به ايران نفروشد.»


آمريکا ايران را متهم می کند که اين سلاح ها را در اختيار شورشيان عراقی قرار می دهد. اتهامی که دولت ايران همواره رد کرده است.


رابرت گيتس روز يکشنبه، پيش از سفر به چين گفت که وی به «غول کمونيست» به عنوان يک خطر نظامی نگاه نمی کند و می خواهد رابطه نزديکتری بين ايالات متحده و اين کشور برقرار کند.


آقای گيتس قرار است با هو جینتانو، رييس جمهوری چين و برخی ديگر از مقامات ارشد اين کشور ديدار کند.


دو کشور چين و آمريکا، سفر رابرت گيتس يه چين را واقعه ای مهم در رابطه بين دو کشور دانستند.


رابرت گيتس، پس از سفر به چين برای ديدار با مقام های ژاپنی و کره جنوبی به اين دو کشور سفر می کند.


XS
SM
MD
LG