لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

اسرائیل هواداران فتح را به کرانه باختری انتقال می دهد


اسرائیل فلسطینی زخمی را به بیمارستان منتقل می کنند. (عکس: AFP)
اسرائیل فلسطینی زخمی را به بیمارستان منتقل می کنند. (عکس: AFP)

دولت اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که فلسطينی های گريخته ازبيم سازمان اسلام گرای حماس، از سوی اسرائيل، به شهررام الله، مقر تشکيلات خودگردان فلسطينی، در کرانه باختری رود اردن انتقال می يابند.


اين تصميم دولت اسرائيل پس ازآن اتخاذ شد که شماری ازفلسطينی های بازگشتی به غزه، يکشنبه ازسوی نيروهای مسلح حماس دستگير و به دفاتر امنيتی اين سازمان به منظور بازجویی، منتقل شدند.


حماس اعلام کرده که از ميان ۳۲ فرد دستگير شده، اکثرا آزاد شدند و تنها پنج نفر را زندانی کرده است.


دولت اسرائيل روز دوشنبه اعلام کرد که در نتيجه رشته رايزنی هایی ميان مقام های این کشور تصميم گرفته است که بقيه فلسطينی های اهل غزه باقيمانده درخاک اسرائيل را به کرانه باختری منتقل کند.


اين تصميم مورد حمايت محمود عباس، رییس، و سلام فياض، نخست وزيرتشکيلات خودگردانی فلسطینی قرارگرفته است.


حدود ۲۰۰ نفر از نيروهای عضو جنبش فتح شامگاه شنبه در پی آتشباری های مسلحانه در محله «شجاعيه» درغزه، از بيم کشته شدن يا بازداشت توسط حماس، به سوی گذرگاه «ارز» گريختند.


آنها ازطريق محمود عباس از ارتش اسرائيل درخواست کرده بودند که آنان را در خاک اسرائيل بپذيرد زيرا «جانشان درخطر است.»


نيروهای حماس اين افراد را «خائن» ناميده و آنها را به ظن مشارکت در بمبگذاری های هفته های اخير درغزه مورد تعقيب قرار داده بودند.


«اسرائيل بايد تعهد خود را به کنوانسيون ژنو نشان دهد، و در اين کنوانسيون تاکيد شده، فردی که جانش در زادگاهش در خطراست، بايد در کشوری که به آن پناه برده، پذيرفته شود.»
سازمان های مدافع حقوق بشر در اسرائیل

در اين بمب گذاری ها و نيز در آتشباری های ديگر، که موج تازه ای ازرقابت های خونين دو جنبش فتح و حماس است، شماری ازنيروهای مسلح و مردم عادی کشته شده اند. در يورش نيروهای حماس در روز شنبه به محله «شجاعيه» نه نفر کشته و ده ها تن زخمی شدند.


احمد حلس، يکی ازسرشناسان طايفه «حلس»، که حماس برای دستگيری او تلاش کرده بود، درحالي که در این درگیری ها زخمی شده و توسط ارتش اسرائيل به بيمارستان «سوروکا» درشهر بئرشبع در جنوب اسرائيل برای درمان انتقال يافته است، گفت: « حماس به خاطر کشتار مردم غير نظامی بهای سنگينی پرداخت خواهد کرد.»


احمد حلس همراه با ۲۲ نفرديگرازاعضای زخمی شده طايفه خود در اين بيمارستان اسرائيلی تحت درمان قرار گرفته اند.


سازمان های اسرائيلی مدافع حقوق بشر، روز يکشنبه پس از آگاهی از دستگير شدن نيروهای بازگشت داده شده فتح به غزه، به ديوان عدالت اسرائيل شکايت اضطراری تسليم کردند و خواستار آن شدند که قضات اين ديوان سريعا به دولت اسرائيل حکم کنند که از برگرداندن بقيه فلسطيني های پناه برده، به نوار غزه خودداری کند.


در اين شکوائيه آمده است: «اسرائيل بايد تعهد خود را به کنوانسيون ژنو نشان دهد و در اين کنوانسيون تاکيد شده، فردی که جانش در زادگاهش در خطراست، بايد در کشوری که به آن پناه برده، پذيرفته شود.»


آقای عودد فلر، يک وکيل اسرائيلی بنياد «حقوق شهروندی»، نيز گفت: «بازگرداندن افراد به جایی که از آنجا گريخته اند، نقض شديد حقوق انسانی است.»


ديوان عدالت اسرائيل شامگاه يکشنبه با دريافت اين شکوائيه اضطراری تشکيل جلسه داد و از دولت اسرائيل خواست پاسخ فوری خود را ارسال کند.


اما تصميم روز دوشنبه دولت اسرائيل، مبنی بر انتقال پناهندگان به کرانه باختری، اساس اين شکوائيه را از بين می برد.


محمود عباس که برای رايزنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، درباره وضعيت بوجود آمده درسرزمين های فلسطينی به امان رفته بود، حماس را به روی آوردن به «خردگرایی، تعقل و رعايت قانون» فرا خواند.


ملک عبدالله دوم نيز با ابراز تاسف ازدرگيری های خونين فتح و حماس در دو سال اخير گفت: اين امرضربه ای سنگين به قضيه فلسطين وارد کرده است.


اتحاديه عرب نيزروز دوشنبه اين برادرکشي های داخلی فلسطيني ها را «تهديدی بزرگ» ناميد و خواهان «مذاکرات برای آشتی ملی» ميان آنها شد.


دراين ميان، محمود عباس يک بارديگر تاکيد کرد که تحولات سياسی اسرائيل و آمادگی اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، برای کناره گيری، يک «امر داخلی اسرائيل» است و او برای ادامه گفت و گوهای صلح با هريک از رهبران اسرائيل آمادگی دارد.


مقام های تشکيلات فلسطينی گفتند: درپی مذاکراتی که وزير امور خارجه آمريکا هفته گذشته با هيئت های اسرائيلی و فلسطينی درواشنگتن داشت، انجام ديداری ديگر ميان اهود اولمرت با محمودعباس توصيه شده است. ديپلمات های فلسطينی گفتند: اين ديدار «قريب الوقوع» است.


XS
SM
MD
LG