لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

چهار کارشناس حقوق بشر سازمان ملل: ايران اعدام ها را متوقف کند


احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران.
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران.

چهار گزارشگر ويژۀ سازمان ملل متحد در امور اعدام های فراقانونی (کريستوف هاينز)، شکنجه (خوان مندز)، استقلال قضات (گابريلا ناول) و حقوق بشر در ايران (احمد شهيد)، در ۳۱ شهريور ۱۳۹۰، طی يک بيانیه مشترک، اعدام اخير يک نوجوان در ايران را محکوم کردند و از جمهوری اسلامی خواستند تا فورا مجازات اعدام را متوقف کند.


گزارشگر ويژۀ ايران به همراه گزارشگران در زمينه های اعدام های خودسرانه، استقلال قضات، و شکنجه تاکيد کردند که «هر حکم قضايی که برای نوجوانان زير ۱۸ سال مجازات اعدام را در نظر بگيرد و اعدام نوجوانان، با تعهدات بين المللی ايران ناسازگار است.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه فرد متهم به قتل روح الله داداشی، از قوی ترين مردان ايران را «زير سن قانونی» در ملاء عام اعدام کرد. اعدام اين متهم در حالی رخ داد که وی تنها ۱۷ سال سن داشت و عفو بين الملل خواستار توقف اجرای این حکم اعدام شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، عليرضا ملا سلطانی که از سوی دادگاه کيفری استان البرز به اتهام قتل يکی از قوی ترين مردان ايران به مرگ محکوم شده بود، ساعت پنج و ۱۹ دقيقه بامداد روز چهارشنبه در ۴۵ متری گلشهر کرج که محل وقوع اين قتل بوده است در ملاء عام به دار آويخته شد.

چهار کارشناس حقوق بشر در این بیانیه با اشاره به ميثاق سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک و ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی که جمهوری اسلامی ايران از امضاء کنندگان آنها است، نوشتند: «تحت قوانين بين المللی، اعدام افرادی که در زمان انجام جرم زير ۱۸ سال بوده اند مطلقا ممنوع است.»

شیرین عبادی، از مدافعان حقوق بشر در ایران و برنده جایزه صلح نوبل در همین مورد به رادیو فردا گفت: «صدور حکم اعدام و اجرای آن طبق کنوانسيون بين المللی حقوق کودک ممنوع شده است و اکثر کشورهای جهان هم ممنوعيت قانونی برای اين امر را در نظر گرفته اند.»

وی افزود «چهارشنبه هم ديديم که ساعت پنج صبح يک نوجوانی را که متهم به قتل بود در ملاء عام اعدام کردند. در سال گذشته ايران با پنج اعدام نوجوان زير ۱۸ سال، بالاترين رتبه اعدام نوجوانان را در جهان داشته است.»

XS
SM
MD
LG