لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

«گفت و گوی بدون پيش شرط؛ راهکار حل مسئله هسته ای ايران»


ريچارد هاس مدير انديشکده (مرکز پژوهشی) «شورای سياست خارجی» در آمريکا و مارتين اينديک، معاون پيشين وزير امور خارجه آمريکا، به اوباما پیشنهاد می دهند که با تهران بدون پیش شرط گفت و گو کند.
ريچارد هاس مدير انديشکده (مرکز پژوهشی) «شورای سياست خارجی» در آمريکا و مارتين اينديک، معاون پيشين وزير امور خارجه آمريکا، به اوباما پیشنهاد می دهند که با تهران بدون پیش شرط گفت و گو کند.

باراک اوباما ، ریيس جمهوری منتخب آمريکا، پس از به دست گرفتن زمام امور، با يک رشته مسائل بسيار پيچيده و بهم بافته ای در خاور ميانه روبرو خواهد شد، از جمله: مسئله عراق، روند گفت و گوهای صلح بين اسرائيل و فلسطينيان، مسئله هسته ای ايران، موقعيت لرزان دولت لبنان و گروه های ستيزه جوی اسلام گرا در سر زمين های فلسطينی و ديگر نقاط خاورميانه.


اينکه باراک اوباما چگونه و با اتخاذ چه سياستی، می تواند بهتر به اين مسائل بپردازد، مضمون مقاله ای است از ريچارد هاس، مدير انديشکده (مرکز پژوهشی) «شورای سياست خارجی» در آمريکا، و مارتين اينديک، معاون پيشين وزير امور خارجه آمريکا، در نشريه آمريکایی «فارين افرز» تحت عنوان «ورای عراق : سياست جديد آمريکا در خاورميانه.»


به نوشتۀ نشریۀ «فارين افرز»، در شش سال گذشته، مسئلۀ عراق، سياست خاورميانه ای آمريکا را تحت الشعاع قرار داده است و بهبود نسبی وضعيت عراق، باعث خواهد شد، که دولت باراک اوباما، توجه خود را به مسئلۀ هسته ای ايران معطوف کند.


«فارين افرز» می نويسد که «اوباما بايد با انتخاب سياستی جديد، باب گفت و گوی رسمی و بدون پيش شرط با ايران، را باز کند و با ارائۀ مشوق هايی، کوشش کند تا جمهوری اسلامی را از توليد اورانيوم غنی شده با غلظت بالا، که کاربرد نظامی دارد، منصرف کند. اگرايران راه و رویۀ خود را تغيير ندهد، به موازات اين، دولت جديد بايد راه را، برای اقدام بين المللی، به منظور اعمال تحريم های سنگين عليه ايران، هموار کند.»


«حمله پیشگیرانه علیه ایران گزینه مطلوبی نیست»


نشریۀ «فارين افرز» نوشته است: «حملۀ پيش گيرانه عليه ايران، چه به وسيلۀ آمريکا و چه به وسيلۀ اسراييل، باتوجه به خطرها و هزينه هايی که در پی خواهد داشت، گزينۀ مطلوبی نيست. اما گزينۀ نظامی، بايد به عنوان يک آلترناتيو، در مقابل خطرهای ناشی از يک ايران مجهز به سلاح هسته ای، مدنظر باشد. برای اينکه اسراييل، به گزينۀ ديپلماتيک، برای حل مسئلۀ هسته ای ايران تن دهد، لازم است دولت اوباما، هم توانايی های اسراييل را برای دفاع درمقابل حمله با موشک های باليستيک افزايش دهد و هم چتر هسته ای آمريکا را روی اسراييل بگستراند.»


«اوباما بايد با انتخاب سياستی جديد، باب گفت و گوی رسمی و بدون پيش شرط با ايران، را باز کند و با ارائۀ مشوق هايی، کوشش کند تا جمهوری اسلامی را از توليد اورانيوم غنی شده با غلظت بالا، که کاربرد نظامی دارد، منصرف کند.»


فارین افارز


نشریۀ «فارين افرز»، با بررسی وضع عراق و توصيه به دولت اوباما، که با يک برنامه ريزی کاملا" حساب شده نيروهای آمريکايی را از عراق خارج کند، می نويسد: «زمان و آهنگ خروج نيروها، بسيار مهم است. خروج شتاب زدۀ نيروها از عراق، ضمن تشديد بی ثباتی در اين کشور، موضع القاعده و ايران را در منطقه، تقويت خواهد کرد. در حالی که به کندی بيرون رفتن از عراق، باعث خواهد شد، که آمريکا نيروی کافی برای ساير مأموريت ها نداشته باشد.»


اين مقاله در ادامه با اشاره به نگرانی های کشورهای عرب منطقه، به ويژه کشورهای جنوب خليج فارس، دربارۀ جاه طلبی های هسته ای و سياسی جمهوری اسلامی در خاور ميانه، می گويد: «اگر ايران روند کنونی غنی سازی اورانيوم را ادامه دهد، يک سال پس از روی کار آمدن دولت اوباما، جمهوری اسلامی، به اندازۀ کافی اورانيوم غنی شده با غلظت پايين خواهد داشت، و با تغليظ مجدد آن، می تواند اورانيوم کافی برای يک بمب هسته ای را تهيه کند و سپس، به يک يا دوسال ديگر نياز خواهد داشت، تا توانايی هسته ای خود را توسعه دهد.»


در اين مقاله همچنين گفته شده است، که جلب همکاری روسيه برای حل مسائل خاورميانه، از جمله مسئلۀ هسته ای ايران بسيار مهم است، و اين کار می تواند، جلب همکاری چين را نيز آسان تر کند. از اين رو، دولت اوباما ممکن است مجبور شود، دربارۀ برخی از مسائل، که از ديد مسکو حياتی است، نرمش به خرج دهد و به، بده بستان سياسی، تن دهد.


آنگونه که نشریۀ «فارين افرز» می گويد: «کوشش برای مهار ايران و يا اعمال تحريم، عليه اين کشور، نتيجه نداده است و حملۀ پيش گيرانه عليه تأسيسات هسته ای ايران، صرفا"، پيشرفت ايران را کند خواهد کرد و تغيير رژيم هم عملی به نظر نمی رسد.»


اين نشريه در خاتمه می نويسد: «هيچ ضمانتی وجود ندارد، که گفتگوی مستقيم دولت اوباما با ايران نتيجه ای بهتر از سياست دولت جورج بوش داشته باشد، ولی اگر ايران پذيرای گفتگوی سازنده و بی شائبۀ دولت اوباما نباشد، دست کم موقعيت واشنگتن، بين مردم آمريکا و جامعۀ جهانی، برای استفاده از گزينه های جدی عليه ايران، تقويت خواهد شد.»


XS
SM
MD
LG