لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

تشکيل گروه عمليات مخصوص، پيمان نظامی تازه اوباما و کامرون


دیوید کامرون در کنار باراک اوباما. عکس تزئینی است.
دیوید کامرون در کنار باراک اوباما. عکس تزئینی است.

رييس جمهور آمريکا در طول اقامت رسمی سه روزه خود در لندن، پيمان نظامی تازه ای را در قالب «مناسبات حياتی دو کشور» ، با ديويد کامرون نخست وزير بريتاينا به امضاء ميرساند. در اجرای پيمان تازه، گروه مشترک عمليات ويژه، مرکب از افسران ارشد دو کشور، به تبادل اطلاعات امنيتی-نظامی در سطوح بالا ميپردازند.

پيمان نظامی تازه اوباما و کامروندر اجرای پيمان تازه، گروه مشترک عمليات ويژه، مرکب از افسران ارشد دو کشور، به تبادل اطلاعات امنيتی-نظامی در سطوح بالا ميپردازند.

يک روز پيش از آغاز سفر جاری سه روزه، برک اوباما و ديويد کامرون طی مقاله مشترکی که در روزنامه تايمز چاپ لندن انتشار دادند، بر " روابط مخصوص دو کشور " تاکيد ورزيدند.

در مقاله ياد شده اوباما و کمرون نوشته اند : «زمانی که ايالات متحده و بريتانيا در کنار هم قرار ميگيرند، مردم ما و مر دم ساير کشور های جهان از امنيت و رفاه بيشتری برخوردارند." در بخش ديگری از مقاله مشترک همچنين تاکيد شده : " مناسبات ما تنها مخصوص نيست، بلکه مناسباتی است حياتی برای ما و برای بقيه دنيا .»

با اين وجود، مناسبات خاص دو کشور هرگز خالی از انتظارات متقابل و يا تفاوت سليقه، بخصوص در قبال مسائل جهانی نبوده است. يکی از موارد تفاوت سليقه مابين دولت دمکرات اوباما و دولت ائتلافی کامرون، تلاش برای کاهش قرضه های دولتی است که تا چند ماه پيش اوباما از بيم افزايش ميزان بيکاری و يا کند شدن نرخ رش اقتصادی آمريکا، به آن توجه چندان نداشت.

بعد از انجام انتخابات کنگره و اکثريت يافتن جمهوری خواهان در مجلس نمايندگان، اينک سياست های اقتصادی لندن و واشنگتن به يکديگر بسيار نزديکتر از چند ماه گذشته است.

محبوبيت متقابل

بريتانيا و آمريکا طی ده سال اخير در دو جنگ بزرگ، پرهزينه و تاريخ ساز افغانستان و عراق، در کنار هم قرا داشته اند. مشارکت تنگاتنگ در عمليات نظامی ياد شده، نمادی است از مناسبات بسيار نزديک و انحصاری مابين واشنگتن و لندن.

دو نخست وزير سابق بريتانيا، وينستون چرچيل و مارگارت تاچر از جمله محبوب ترين چهره های تاريخی نزد مردم آمريکا بشمار ميروند.

در حال حاضر، اوباما نيز نزد مردم بريتانيا محبوب ترين چهره بين المللی است. مطابق آمار بنگاههای نظر سنجی، ۷۰ در صد از مردم بريتانيا اعتقاد دارند که وی از جورج بوش ( پسر ) رييس جمهور بهتری است. بعلاوه، ۶۰ در صد از مردم بريتانيا معتقد اند که اوباما رييس جمهور خوبی است.

اين حمايت بالای افکار عمومی بريتانيا از رييس جمهور آمريکا، در شرايطی است که وی در کشور خود از محبوبيت کمتری برخوردار است. يکی از نشريات بریتانیا با اشاره به آمار محبوبيت اوباما در بريتانيا نوشته بود، که اوباما ممکن است به دليل برخورداری از محبوبيت بالا در بريتانيا باقی بماند!

ديدار تاريخی

نامزدهای رييس جمهوری آمريکا در ابتدای تلاش های انتخاباتی خود چند سفر خارجی را تدارک ميبينند. لندن به علت داشتن مناسبات نزديک با واشنگتن و بخصوص برخورداری از پوشش گسترده خبری از جمله مهمترين مقصد های خارجی نامزدهای انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا است.

اوباما چند هفته قبل رسما تلاش های انتخاباتی خود را برای دور دوم راه يافتن به کاخ سفيد آغاز کرد. سفر جاری او اولين بازديد رسمی رييس جمهور آمريکا از بريتانيا در ۸ سال گذشته محسوب ميشود.

اوباما و خانواده او طی مدت اقامت در لندن، در کاخ باکينگهام اقامت دارند و ميهمان اليزابت دوم ملکه بريتانيا، و فيليپ همسر او هستند. طی ديدار غير رسمی گذشته آنها از لندن، بنا بر قول ميشل همسر اوباما، ملکه بريتانيا اجازه داده بود که فرزندان رييس جمهور آمريکا در حيات کاخ باکينگهام يکی از درشکه های ملکه را برای مدتی برانند.

مسائل مشترک

ديدار اوباما از لندن همزمان با پايان رسمی ماموريت های نظامی ارتش بريتانيا در عراق صورت ميگرد. بريتانيا و آمريکا در حال حاضر فاقد برنامه ای روشن در قبال آينده عراق ديده ميشوند.

بعد از کشتن بن لادن، اينک آينده جنگ عليه تروريسم جهانی بخصوص جنگ افغانستان و پاکستان چندان روشنتر از آينده عراق نيست. آمريکا ظاهرا مصمم به خروج از عراق در انتهای سال جاری و خروج از افغانستان در سه سال آينده است.

مناسبات کنونی آمريکا با پاکستان اينک در مسير دشواری قرار گرفته. بريتانيا در عوض از مناسبات بهتری با اسلام آباد برخوردار است. از اين لحاظ قادر است ظرفيتهای خود را در جهت بهبود مناسبات آمريکا و پاکستان بکار گيرد.

در قبال ايران هر دو کشور آمريکا و بريتانيا دارای نقطه نظر های مشترک اند و رسما اعلام داشته اند که مانع از دست يافتن ايران به سلاح اتمی خواهند شد. با اين وجود نقطه نظر های آنها متکی به يک برنامه مشخص با هدف های تعيين شده نيست.

اين ابهام را در مورد سرنوشت «بهار عربی» و آينده صلح اعراب و اسرائيل هم ديد. در مورد قذافی، کامرون و اوباما در مقاله مشترک اخير خود تاکيد کرده اند که زمان به نفع ناتو و به زيان قذافی است .

علی رغم اين اشتراک در ارزيابی، لندن معتقد است که زمان ادامه حضور قذافی در طرابلس ميتوانست کوتاه تر شود، چنانچه اوباما نيروهای آمريکايی را چند روز بعد از آغاز عمليات اجرای منطقه ممنوع پرواز بر فراز ليبی، فرا نمی خواند و ادامه ماموريت را به نيروهای فرانسه و بريتانيا واگذار نميکرد.

اوباما بعد از خاتمه ديدار رسمی از لندن، از روز پنجشنبه ميهمان رسمی سرکوزی رييس جمهور فرانسه خواهد بود. نزديکی فوق العاده نقطه نظر های سياسی سرکوزی با بوش و اينک اوباما، طی چند سال اخير کاخ اليزه را برای روسای جمهوری آمريکا به گرمی کاخ باکينگهام ساخته است.

XS
SM
MD
LG