لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

«اقدامات ترکیه در قبال قبرس کافی نیست»


ماتی وانهانن، نخست وزير فنلان و رييس دوره‌ای اتحاديه‌ اروپا، روز جمعه‌، ۸ دسامبر، اعلام کرد:«پيشنهاد ترکيه‌ برای بازکردن يک بندر و يک فرودگاه خود بر روی بخش يونانی نشین قبرس گامی مثبت تلقی می شود، اما کافی نيست.»
ماتی وانهانن، نخست وزير فنلان و رييس دوره‌ای اتحاديه‌ اروپا، روز جمعه‌، ۸ دسامبر، اعلام کرد:«پيشنهاد ترکيه‌ برای بازکردن يک بندر و يک فرودگاه خود بر روی بخش يونانی نشین قبرس گامی مثبت تلقی می شود، اما کافی نيست.»

ماتی وانهانن، نخست وزير فنلاند و رييس دوره‌ای اتحاديه‌ اروپا، روز جمعه‌، ۸ دسامبر، اعلام کرد:«پيشنهاد ترکيه‌ برای بازکردن يک بندر و يک فرودگاه خود بر روی بخش يونانی نشین قبرس گامی مثبت تلقی می شود، اما کافی نيست.»


هم زمان خوزه‌ مانوئل باروسو، رييس کميسيون اتحاديه‌ اروپا، پيشنهاد ترکيه‌ را اقدامی مثبت ارزيابی کرد‌ و خواستار ادامه‌ مذاکرات شد.


اما گئورگاس ياکوو وزير خارجه‌ بخش يونانی قبرس که‌ کشورش عضو اتحاديه‌ اروپا است، پيشنهاد ترکيه‌ را نپذيرفت و گفت: « در صورت ازسرگيری مذاکرات از حق وتوی خود استفاده‌ می کند.»


به‌ گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک، روز دوشنبه‌ ۱۱ دسامبر، کميسيون اتحاديه‌ اروپا لايحه‌ ای را به‌ رهبران این اتحاديه‌ تقديم می کند که‌ درآن درباره‌ آينده‌ مذاکرات عضويت ترکيه‌ که‌ به دليل معضل قبرس به حالت تعليق درآمده‌، نکات جديدی عنوان شده‌ است.


در اين لايحه‌ که‌ روز دوشنبه‌، ۱۱ دسامبر، در اجلاس سران اتحاديه‌ اروپا مورد بحث قرار می گيرد، تعليق بخشی از مذاکرات عضويت ترکيه‌، مثبت ارزيابی شده‌ است.


در بخشی از اين لايحه‌ آمده‌ است که هرسال گزارش پيشرفت و ترقی ترکيه‌ در راستای همگرايی با اروپا منتشر شود تا جوانب مثبت و يا احتمالا منفی اقدامات کلی ترکيه‌ برای پيوستن به‌ اتحاديه‌ اروپا روشن گردد.



اردوغان با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، گفتگویی تلفنی کرد و پس از بحث و تبادل نظر درباره‌ اوضاع عراق و مساله هسته ای ايران، خواستار حمايت آمريکا برای ازسرگيری مذاکرات با اتحاديه‌ اروپا شد.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه‌ هفته‌ گذشته‌ پيشنهاد داد يک فرودگاه و يک بندر ترکيه‌ بر روی بخش يونانی قبرس باز شود.


وی همچنين درخواست کرد که بندر «گازی ماگوسا» و فرودگاه « ارجان» در بخش ترک نشين قبرس که‌ ترکيه‌ تنها آن بخش قبرس را به‌ رسميت می شناسد‌، از انزوای بين المللی خارج شود.


در پی ناکافی دانستن اين پيشنهاد ترکيه‌ توسط اتحاديه‌ اروپا، روز جمعه ۹ دسامبر، رجب طيب اردوغان با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در گفت و گویی تلفنی، پس از بحث و تبادل نظر درباره‌ اوضاع عراق و مساله هسته ای ايران، خواستار حمايت آمريکا برای ازسرگيری مذاکرات با اتحاديه‌ اروپا شد.


آقای بوش حمايت خود از ادامه‌ مذاکرات عضويت ترکيه‌ را ابراز داشت و تاکيد کرد:«آمريکا مايل است ترکيه‌ را در اتحاديه‌ اروپا ببيند و در اين راستا به‌ تلاش های خود ادامه‌ می دهد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG