لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

احمدی نژاد: ایران قدرت های بزرگ را به زانو درآورده است


محمود احمدی نژاد می گوید که بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، « همه فعالیت های ملت قانونی است.» (عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد می گوید که بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، « همه فعالیت های ملت قانونی است.» (عکس: AFP)



در آستانه انتشار گزارش تازه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی ایران، محمود احمدی نژاد گفت که ایران همه قدرت های بزرگ را به زانو درآورده است.


رییس جمهوری اسلامی ایران که به بندرعباس سفر کرده است در جمع مردم این شهر گفت: «مدتی به ما می گفتند شما مقداری کوتاه بیایید؛ چرا که ما در دنیا ابرقدرتیم و بسار قیافه گرفته ایم و یک حرفی زده ایم، آخر نمی شود ما حرفی بزنیم و ملت ایران هیچ محلی به ما نگذارند.»


وی افزود: «ما به آنها پاسخ می دهیم شما دنبال کسب آبرو بودید، شماها که در دنیا هیچ آبرویی ندارید حالا فرض کنیم در این قضیه می خواستید برای خود آبرویی کسب کنید، بهتر از گزارش آژانس دنبال چه می گردید.»


آقای احمدی نژاد با اشاره به کشورهای غربی، گفت: «امروز که می بینند ملت ایران ایستاده است و بر آنها غلبه کرده و همه قدرت های بزرگ را در مقابل ایران و وحدت و همت خود به زانو درآورده است؛ عصبانی هستند.»


مقابله جویی رییس جمهوری اسلامی با قدرت های بزرگ جهان درست چند روز قبل از انتشار گزارش نهایی محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می گیرد که در آن مشخص خواهد شد آیا جمهوری اسلامی درباره روشن شدن ابهامات گذشته برنامه اتمی خود همکاری کرده و اطلاعات لازم را در اختیار بازرسان قرار داده است یا نه.


  • «شما هرچه می خواهید گردن آژانس بیندازید اما بدانید اگر بخواهید بازی جدیدی درست کنید با همین ملت مواجهید. برای مواجهه با شما نیاز به حضور همه ملت هم نیست، همین مردم بندرعباس شما را کفایت می کند.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی



کشورهای غربی بارها ایران را متهم کرده اند که به مدت ۱۸ سال برنامه اتمی خود را به صورت مخفیانه دنبال کرده و نگران هستند که جمهوری اسلامی در چارچوب برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد.

تهران این ادعا را رد کرده و اهداف برنامه هسته ایش را «صلح آمیز» خوانده است.


«همه فعالیت های ملت قانونی است»


محمود احمدی نژاد در سخنان خود اظهار داشت: «آنها مدت ها به دروغ می گفتند ایران منحرف شده و ما اعتماد نداریم. امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسئول قانونی برای رسیدگی به این امور است آمد، دید، بررسی کرد و گزارشی تهیه و اعلام کرد {که} همه فعالیت های ملت، قانونی و بر اساس مقررات است و کوچکترین انحرافی اتفاق نیفتاده است که معلوم است این حرف برای افراد زورگو و خودخواه سنگین است.»


وی افزود: «شما هرچه می خواهید گردن آژانس بیندازید اما بدانید اگر بخواهید بازی جدیدی درست کنید با همین ملت مواجهید. برای مواجهه با شما نیاز به حضور همه ملت هم نیست، همین مردم بندرعباس شما را کفایت می کند.»


آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر در گزارش اولیه خود به شورای حکام از همکاری ایران برای پاسخ به ابهامات درباره برنامه هسته ای این کشور سخن گفت ولی تاکید کرد که این همکاری ها کافی نبوده و جمهوری اسلامی ایران برنامه غنی سازی اورانیوم را تعلیق نکرده است.


شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب دو قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ولی جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده است.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سوم مارس، در جلسه ای با شرکت ۳۵ کشور عضو، به بررسی گزارش محمد البرادعی، درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران خواهد پرداخت.


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کردند در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، تهران به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد.


اين در حالی است که قرار بود گزارش نهايی آژانس بين المللی انرژی درباره برنامه هسته ای ايران در ماه دسامبر منتشر شود، اما به بنا به در خواست تهران، ارايه اين گزارش تا ماه فوریه به تعويق افتاد و مقام های آژانس تصريح می کنند که ممکن تهيه و تکميل اين گزارش حتی تا پس از نشست حکام در سوم مارس ادامه داشته باشد.


سفیر آمريکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است: «ملاک و معیار برای ارزیابی پیشرفت در پرونده هسته ای ایران، افشاء کامل برنامه تسلیحاتی جمهوری اسلامی در گذشته است.»


گريگوری شولتی، روز ۲۷ بهمن ماه درباره گزارش نهايی آژانس گفت:«ملاک پيشرفت (در پرونده هسته ای ایران) این است که آيا ايران به طور کامل برنامه گذشته خود برای توليد سلاح اتمی را آشکار می کند و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه می دهد که توقف اين برنامه را راستی آزمايی کنند يا خیر.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG