لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

«مسافران هواپیمای ربوده شده سودانی آزاد شدند»


ربایندگان یک هواپیمای سودانی که از منطقه دارفور پرواز می کرد تمام مسافران را آزاد کردند ولی خدمه این هواپیما را همچنان در اسارت خود نگهداشتند.


این هواپيمای مسافربری که از نيالا، مرکز دارفور جنوبی، قصد عزيمت به خارطوم، پایتخت سودان را داشت روز سه شنبه در ميانه راه ربوده شد و در جنوب ليبی فرود آمد.


یک مقام هواپیمایی لیبی که خبر آزادی مسافران هواپیمای سودانی را اعلام کرد، جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.


هواپيمای ربوده شده، ابتدا به دستور ربايندگان به سوی مصر حرکت کرد، اما پس از آنکه مقامات دولت مصر به اين هواپيما اجازه فرود نداند به سوی ليبی رفته و در اين کشور فرود آمد.


سازمان هواپيمايی ليبی اعلام کرده است که اين هواپيما در فرودگاه «کوف راه» واقع در منطقه کويری جنوب ليبی فرود آمده است.


شبکه خبری «الجزيره» تعداد مسافران اين هواپيما را که متعلق به يک شرکت مسافرتی خصوصی به نام «سان اير» در خارطوم است، ۸۷ نفر اعلام کرده است.


سخنگوی يک گروه شورشی سابق دارفور که با دولت اين کشور قرارداد صلح امضا کرده است، به خبرگزاری « رويترز» گفته است که سه عضو اين گروه جزو مسافران هواپيمای ربوده شده هستند.


خبرگزاری دولتی مصر، « منا»، هم به نقل از مقامات شرکت «سان اير» اعلام کرده است که ربايندگان چهار مرد هستند.


اين خبر را هيچ منبع ديگری تاييد نکرده است و تاکنون اطلاعات بيشتری در باره ربايندگان و خواست آنان منتشر نشده است.


منطقه دارفور از پنج سال قبل تا کنون صحنه درگيری شورشيان با دولت سودان است. در اين مدت بيش از دو و نیم ميليون نفر از ساکنان اين منطقه از خانه های خود رانده شده اند و ۲۰۰ هزار نفر هم در جريان خشونت ها کشته شده اند. دولت سودان تعداد کشته شدگان را ۱۰ هزار تن اعلام می کند.


شورشيان دارفور در اين مدت به بيش از ده گروه منشعب شده اند.


يک منبع نزديک به سازمان هواپيمايی سودان بدون ذکر نام خود گفته است که در فرودگاه نيالا، مبدا پرواز هواپيما، نزاعی رخ داده است چرا که سه نفر از اعضای گروه يک گروه شورشی که جزو مسافران هواپيما بوده اند، قصد داشته اند با سلاح وارد هواپيما شوند.


XS
SM
MD
LG