لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۵

انتخابات پر هزینه آمریکا؛ رقابت یک میلیارد دلاری!


مخارج مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ رکورد تمامی مخارج و سرمايه هايی که در مبارزات انتخاباتی پيشين آمريکا هزينه شده بود را شکسته است.
مخارج مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ رکورد تمامی مخارج و سرمايه هايی که در مبارزات انتخاباتی پيشين آمريکا هزينه شده بود را شکسته است.

راه به سوی کاخ سفيد برای نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، بسیار طولانی و در عین حال پر خرج است.


مبارزات انتخاباتی در آمريکا دو سال به طول می انجامد و آنها در اين مدت صدها ميليون دلار پول صرف تبليغات برای جلب توجه رای دهندگان می کنند.


مخارج مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ رکورد تمامی مخارج و سرمايه هايی که در مبارزات انتخاباتی پيشين آمريکا هزينه شده بود را شکسته است.


در آمريکا روزهای بزرگ بسيار است. جشن های ملی و مذهبی و بومی ولی فقط يک سه شنبه، سوپر سه شنبه يا سه شنبه بزرگ است. يعنی روزی که انتخابات مقدماتی رياست جمهوری آمريکا، در بيش از بيست ايالت آن کشور به طور همزمان برگزار می شود .


به عبارت ديگر، روزی که تقريبا نامزدهای اصلی حزب دمکرات و جمهوری خواه برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری مشخص می شوند و بالاخره روزی که نقش حساس پول در مبارزات انتخاباتی بيش از هرزمان ديگری در آمريکا محسوس است.


هزینه های سرسام آور


سناتور هيلاری کلينتون و باراک اوباما، دو کانديدای حزب دمکرات درميان هواداران خود درانتخابات مقدماتی روز سه شنبه بزرگ درچند ايالت ظاهر شدند.


  • «ما به راحتی در حال نزديک شدن به نخستين انتخابات يک ميليارد دلاری هستيم، و اين مبلغی است که کانديداها خود موفق به جمع آوری آن شده اند.»
ماسی ريتچ، عضو «مرکز سياست های واکنشی»

اما ميزان پولی که هر یک از این دو کاندیدا برای مبارزات انتخاباتی خود خرج مي کنند، يکسان و مساوی نيست.


گردانندگان مبارزات انتخاباتی باراک اوباما ، روز چهارشنبه، ششم فوريه، اعلام کردند: طی ۲۴ ساعت پس از پايان رای گيری در سه شنبه بزرگ موفق شدند شش ميليون دلار ديگر برای مبارزات انتخاباتی اوباما جمع آوری کنند.


تنها در ماه ژانويه، اوباما موفق شد ۳۲ ميليون دلار کمک دريافت کند، در حالي که هيلاری کلينتون مجبور شد برای مبارزات انتخاباتی از حساب شخصی خود پنج ميليون دلار برداشت کند.


تیم مبارزات انتخاباتی خانم کلينتون در ماه ژانويه سيزده و نيم ميليون دلار پول جمع آوری کردند که برای ادامه تبلیغات کافی نبود. اين مسئله گواهی بر اين نکته است که هزينه مبارزات انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸ رکورد مخارج انتخاباتی پيشين را شکسته است و نقش پول در اين مبارزات انتخاباتی بيش از هر زمان چشمگير شده است.


حتی پيش از آنکه نخستين رای در انتخابات ماه نوامبر به صندوق ها انداخته شود، اين مبارزات به پرخرج ترين رقابت انتخاباتی در تاريخ آمريکا شده است.


ماسی ريتچ، عضو «مرکز سياست های واکنشی»، يک گروه تحقيقاتی غير انتفاعی و بی طرف مستقر در واشنگتن دی سی در این باره می گوید: «ما به راحتی در حال نزديک شدن به نخستين انتخابات يک ميليارد دلاری هستيم، و اين مبلغی است که کانديداها خود موفق به جمع آوری آن شده اند.»


وی افزود: «آنها در سال ۲۰۰۷، موفق به جمع آوری پول بيشتری نسبت به مبارزات انتخاباتی پيشين آمريکا شدند، به جز در سال ۲۰۰۴، که رکورد آن مبارزات هم بزودی شکسته خواهد شد.»


به گفته اين پژوهشگر، افزاييش هزينه مبارزات انتخاباتی در آمريکا شامل همه چيز می شود، از قيمت سوخت گرفته تا سفر با هواپيما به سراسر کشور و بهای پخش برنامه های تبليغاتی در تلويزيون. بدين ترتيب در صحنه سياسی آمريکا، ميزان پول و سرمايه يک کانديدا به اندازه پيام او ارزش پيدا مي کند.


وی می گوید: «شما مسلما بايد بتوانيد با رای دهندگان ارتباط برقرار کنيد، برای ارسال پيام خود بايد تبليغات پر خرجی انجام دهيد. برای کارکنان ستاد انتخاباتی نياز به پول داريد و برای ديدار با مردم بايد سفر کنيد، که برای آن نيز پول داشته باشيد.»


تنها در ماه ژانويه، اوباما موفق شد ۳۲ ميليون دلار کمک دريافت کند، در حالي که هيلاری کلينتون مجبور شد برای مبارزات انتخاباتی از حساب شخصی خود پنج ميليون دلار برداشت کند.


کمک های شهروندان


در ايالات متحده آمريکا سيستمی وجود دارد که از طريق آن کانديداهای رياست جمهوری می توانند کمک های عمومی دريافت کنند. اين کمک های عمومی از سوی شهروندان پرداخت می شود.


در انتخابات مقدماتی رياست جمهوری امسال، تعداد بيشتری از آمريکایی ها در مقايسه با انتخابات گذشته ، شخصا پول به کانديدای مورد نظر خود پرداخت می کنند.


ماسی رتيچ می گوید: « در اين انتخابات تقريبا تمامی هزينه ها، يعنی ۹۹ درصد آن، توسط شهروندان آمريکا جمع آوری شده است. تنها يک درصد آن توسط کميته های عملياتی سياسی تهيه می شود که تحت نظر شرکت ها، اتحاديه ها و ديگر گروه ها قرار دارد. بنابر اين اگر شما مردم آمريکا را بسيج کنيد و آنها را تشويق به پرداخت کمک به خود کنيد، در واقع منبع کمک ديگری نخواهيد داشت.»


برای جمع آوری پول، اينترنت به يک وسيله مهم و بزرگ تبديل شده است . استفاده از اينترنت، دوران خريد تمبر و ارسال پاکت حاوی پول، به فراموشی سپرده است. اکنون کانديداها تنها با ايجاد يک وبسايت در شبکه اينترنت مي توانند کمکهای مالی را دريافت کنند .


اگر يک رای دهنده پس از تماشای يک مناظره تلويزيونی، تحت تاثير يک نامزد قرار گيرد و به او علاقمند شود، می تواند به راحتی به وبسايت آن کانديدا مراجعه کند و در عرض چند ثانيه کمک مالی خود را در اختيار کانديدا مورد علاقه خود قرار دهد.


XS
SM
MD
LG