لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

احتمال انتخاب بلر به عنوان نماینده صلح خاورمیانه


دوران نخست وزيری تونی بلر در بريتانيا به آخررسيده و او روز چهارشنبه از مسند خود کنار مي رود.
دوران نخست وزيری تونی بلر در بريتانيا به آخررسيده و او روز چهارشنبه از مسند خود کنار مي رود.


نشست کميسيون چهار جانبه پشتيبان صلح خاورميانه روز سه شنبه درحالی در اورشليم برگزار می شود که احتمال می رود تونی بلر را به عنوان نماینده ویژه صلح در خاورمیانه برگزیند.


نماينده پيشين کميسيون چهار جانبه صلح خاورميانه، جيمز وولفنسون، رییس اسبق بانک جهانی بود که بيشترين توجه خود را به مسائل اقتصادی فلسطینی ها معطوف کرد. اما چندان از همکاری اسراییل به دليل وجود دولت حماس در سرزمين های فلسطينی برخوردار نشد.


برای شرکت در نشست کميسيون چهار جانبه صلح، ايالات متحده، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل نمايندگان ارشد خود را به اسراییل فرستاده اند.


وزير امور خارجه آمريکا به اعزام ديپلمات های ارشد به اسراییل اکتفا کرده و سفر مجدد خود به خاورميانه را به ماه آينده موکول کرده است.


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، نيز روز چهارشنبه به اسراییل سفر خواهد کرد. اسراییل از پاره ای اظهار نظرهای اخير لاوروف در مورد رخدادهای اخير در سرزمين های فلسطينی ناخرسند است.


به نوشته روزنامه اسراییل «جروزالم پست»، لاوروف با هدف ايجاد توازن در مواضع روسيه اين سفر را که از قبل تعيين نشده بود، با شتاب ترتيب داده است.



ديپلمات های اروپایی مي گويند، اگر انتخاب تونی بلر قطعيت يابد، در مراحل نخست، وظيفه وی، کمک به محمود عباس و جنبش فتح است تا نهادها و موسسات موجود فلسطينی را به نهادهایی که برای اداره يک کشور مورد نياز است، تبديل کند و به پيشبرد رويای فلسطيني ها در استقلال فلسطين دست ياری دهد.

هر چند بسياری از کشورهای غربی، سازمان حماس و رهبران آن را تحريم کرده بودند، روسيه با حماس مذاکراتی به عمل آورد و اندکی نيز پس از پيروزی يکسال و نيم پيش حماس در انتخابات پارلمانی در سرزمين های فلسطينی، هياتی از رهبران ارشد حماس را به مسکو دعوت کرد.


اما اکنون که جنبش فتح و سازمان آزاديبخش فلسطين نيز شديدا حماس را تقبيح کرده و با آن قطع رابطه کرده اند، روسيه در حال تجديدنظر در ديدگاه های خود است .


قرار است وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه با نخست وزير اسراییل و نيز با رهبر تشکيلات خودگردان و نخست وزير دولت فتح در رام الله ديدار کند.


پایان نخست وزیری بلر


دوران نخست وزيری تونی بلر در بريتانيا به آخررسيده و او روز چهارشنبه از مسند خود کنار مي رود.


وی دو ماه پيش اعلام کرد زودتر از پايان دوران رسمی دوران نخست وزيری اين مقام را به جانشين خويش در حزب کارگر می سپارد.


انتقادهای شديد داخلی در بريتانيا، بويژه در مورد مشارکت آن کشور در نبرد عراق و نحوه اداره جنگ و رويدادهای چهار سال اخير در عراق، تونی بلر را به اين تصميم کشاند.


در آخرين ديدار رسمی بلر از آمريکا که به منظور توديع با جورج بوش صورت گرفت، اين احتمال تقويت شد که آمريکا خواهان اعطای نقش ميانجی دائم صلح خاورميانه به تونی بلراست.


خود وی برای ايفای چنين نقشی ابراز آمادگی اصولی کرده است.


ديپلمات های اروپایی مي گويند، اگر اين امر قطعيت يابد، در مراحل نخست، وظيفه وی، کمک به محمود عباس و جنبش فتح است تا نهادها و موسسات موجود فلسطينی را به نهادهایی که برای اداره يک کشور مورد نياز است، تبديل کند و به پيشبرد رويای فلسطيني ها در استقلال فلسطين دست ياری دهد.


ايالات متحده ابراز اميدواری کرده که تونی بلر در نقش جديد خويش بتواند به طرح صلح اخير اتحاديه عرب در مورد برقراری صلح ميان همه کشورهای عضو اين اتحاديه با اسراییل نیز جامه عمل بپوشاند.



ايالات متحده ابراز اميدواری کرده که تونی بلر در نقش جديد خويش بتواند به طرح صلح اخير اتحاديه عرب در مورد برقراری صلح ميان همه کشورهای عضو اين اتحاديه با اسراییل نیز جامه عمل بپوشاند.

اما به نوشته روزنامه اسراییلی «ها آرتص»، روسيه و اتحاديه اروپا نسبت به توانایی تونی بلر در کسب حمايت و همکاری کشورهای عربی ابراز ترديد مي کنند و مي گويند نقش او در کنار جورج بوش در نبرد در عراق، از توانایی مانورهای ديپلماتيک از سوی وی برای آن که به عنوان يک ميانجی عادل و بی طرف عمل کند، کم کرده است.



ادامه رقابت میان فتح و حماس

نشست روز سه شنبه کميسيون چهار جانبه پشتيبان صلح خاورميانه در حالی برگزار مي شود که در سرزمين های فلسطينی عملا دو دولت با يکديگر در رقابت هستند.


اسماعيل هنيه، رهبر حماس در نوار غزه، همچنان حکم اخراج خود را از مسند نخست وزيری نمی پذيرد و در غزه نشست های دولت منحل شده خود را برگزار مي کند. این در حالی است که در کرانه باختری رود اردن، دولت جديد به نخست وزيری سلام فياض يازده روز پس از اعلام موجوديت آن، گام های ديگری را برای در دست گرفتن امور برمي دارد.


در نبردهای خونينی که به انحلال هم پيمانی حماس با جنبش فتح و اخراج هنيه از سوی محمود عباس منجر شد، بيش از 110 فلسطينی کشته و صدها نفر ديگر زخمی شدند، و نوار غزه به سرزمينی در اختيار حماس، و کرانه باختری به نواحی تحت تسلط فتح تبدیل شد.


XS
SM
MD
LG