لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

۱۰۰ روز مانده به برگزیت؛ افزایش نگرانی از خروج بدون توافق بریتانیا


تلاش هفته گذشته ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برای جلب حمایت پارلمان این کشور از توافق برگزیت با اتحادیه اروپا شکست خورد.
تلاش هفته گذشته ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برای جلب حمایت پارلمان این کشور از توافق برگزیت با اتحادیه اروپا شکست خورد.

در حالی که ۱۰۰ روز به طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت، باقی مانده است، گزارش‌ها حاکی از افزایش نگرانی‌ها پیرامون خروج «بدون توافق» بریتانیا از این اتحادیه است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه گزارش داد که کابوس خروج بدون توافق بریتانیا دامنگیر بسیاری از شرکت‌ها شده است که از هم اکنون خود را آماده شوک برگزیت می‌کنند.

تلاش هفته گذشته ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برای جلب حمایت پارلمان این کشور از توافق برگزیت با اتحادیه اروپا شکست خورد و رویترز می‌نویسد که اکنون سه گزینه پیش‌رو است: برگزیت بدون توافق با اروپا، رسیدن به توافقی در راستای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نهایتا تعلیق برگزیت.

فرصت پنجمین اقتصاد بزرگ جهان، بریتانیا، برای اجرایی کردن برگزیت تا ۲۹ مارس، یعنی ۱۰۰ روز دیگر است.

مارک کارنی، مدیر بانک مرکزی بریتانیا به رویترز گفته است که خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا می‌تواند بحرانی در مقیاس شوک نفتی دهه ۱۹۷۰ در پی داشته باشد.

اشاره وی به بحران اقتصاد جهانی است که در پی تحریم نفتی کشورهای غربی در سال ۱۹۷۳ توسط اعضای عربی اوپک به خاطر حمایت آنها از اسرائیل در جنگ با اعراب اتفاق افتاد.

پارلمان بریتانیا در مواجهه با برگزیت دچار چند دستگی و اختلافات عمیقی است. برخی خواهان تغییرات در توافق با اروپا هستند، برخی خواهان خروج بدون توافق با اروپا و برخی نیز خواهان لغو برگزیت هستند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که حاضر نیست تا در توافق برگزیت تغییر دهد.

خانم می روز ۲۶ آذر در پی دیدار با رهبران اروپایی گفت طرح برگزیت را ۱۴ ژانویه، ماه آینده میلادی در پارلمان این کشور به رای می‌گذارد و خبرگزاری رویترز می‌نویسد که احتمال توافق خانم می با پارلمان نیز وجود دارد.

برگزیت بدون توافق با اروپا، چنانچه خانم می و بسیاری از سیاستمداران هشدار داده‌اند، می‌تواند تبعات اقتصادی بسیار شدیدی برای این کشور داشته باشد.

رویترز از قول رهبران اتاق بازرگانی، اتحادیه صنایع، فدراسیون تجار و برخی دیگر از نهادهای بریتانیا گزارش داده است که در وضعیت کنونی، احتمال برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا بیشتر می‌شود.

اروپا گفته است که در صورت برگزیت بدون توافق، در پروازهای هوایی اخلال ایجاد نخواهد کرد، راه‌های تجاری و همکاری‌های مالی را کماکان باز نگاه خواهد داشت و حقوق شهروندان بریتانیایی مقیم دیگر کشورهای اتحادیه اروپا حفظ خواهد شد، اما کامیون‌های بریتانیایی حق حمل بدون تعرفه بار به کشورهای اروپایی را از دست خواهند داد و صادرات یا واردات حیوانات زنده در ایستگاه‌های مرزی بررسی خواهد شد.

از طرفی هواداران اتحادیه اروپا نگران هستند که سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا همراه با مواضع طلبکارانه روسیه و چین، اقتصاد اتحادیه اروپای بدون بریتانیا را تضعیف کند. بریتانیا همچنین بعد از فرانسه، دومین قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپاست.

حامیان برگزیت نیز می‌گویند که تبعات خروج از اتحادیه اروپا کوتاه‌مدت خواهد بود و در درازمدت اقتصاد کشور از زیر نفوذ اتحادیه اروپا که آلمان در آن حرف اول را می‌زند، خلاصی یافته و پیشرفت خواهد کرد.

در این میان شرکت‌های بین‌المللی مانند اپل، تویوتا، جی‌پی‌مورگان و گلد‌من ساچ» نیز گفته‌اند که انتظار ندارند برگزیت روی تجارت آنها تاثیر چندانی داشته باشد.

با این حال بسیاری از تجار بریتانیایی نگران هستند که رونق بنادر به خاطر بازرسی‌های مرزی کساد شود و زنجیره تجاری با اروپا و کشورهای فرای آن دچار اخلال شود.

برخی از شرکت‌ها نیز با خروج از این کشور تلاش خواهند کرد که رونق تجاری خود در بازارهای اروپایی را حفظ کنند که به نوبه خود باعث کاهش درآمدهای مالیاتی و افزایش بیکاری در بریتانیا خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG