لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

مذاكره تلفنى گروه ۱+۵ همزمان با بررسی پیش نویس وین در تهران


سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا می گوید: خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا در تلاش است تا نشست ديگرى ميان ايران و اعضاى اين گروه برگزار كند.
سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا می گوید: خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا در تلاش است تا نشست ديگرى ميان ايران و اعضاى اين گروه برگزار كند.
آمريكا اعلام كرد كه نمايندگان كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك روز دوشنبه همزمان با بررسى پيش نويس وين از سوى ايران با يكديگر تلفنى گفت و گو كردند.

به گفته ايان كلى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، اين گفت و گو براى بحث در باره نياز به نشان دادن اتحاد در برابر ايران بوده است.

وى اظهار داشت: آنها رد باره نياز به اتحاد گروه پنج به علاوه يك در رهيافت ما نسبت به مسئله برنامه اتمى ايران به تبادل نظر پرداختند.

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا افزود: خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا در تلاش است تا نشست ديگرى ميان ايران و اعضاى اين گروه برگزار كند.

اعضاى گروه پنج به علاوه يك شامل كشورهاى آمريكا، روسيه، فرانسه، چين و بريتانيا همراه با آلمان است كه براى بررسى و تصميم گيرى در خصوص اقدام عليه فعاليت هاى هسته اى ايران تشكيل جلسه مى دهند.

دوشنبه هفته گذشته نمايندگان ايران، آمريكا، روسيه و فرانسه همراه با هيئتى از آژانس بين المللى انرژى اتمى در وين نشست سه روزه اى را آغاز كردند كه در پايان آن محمد البرادعى، مدير كل آژانس، پيش نويس طرحى براى غنى سازى بيشتر اورانيوم با درجه خلوص پايين ايران ارائه كرد.

بر اساس اين پيش نويس، ايران به ميزان ۱۲۰۰ كيلوگرم از اورانيوم با غناى ۳.۵ درصد به روسيه ارسال مى كند تا در اين كشور به اورانيوم با خلوص ۱۹.۷۵ درصد تبديل و سپس در فرانسه به ميله هاى سوخت اتمى تبديل شود.

قرار است اورانيوم با اين درجه غنى شده در راكتور تحقيقاتى تهران مورد استفاده قرار گيرد. قرار بود ايران تا روز جمعه به اين پيشنهاد پاسخ دهد ولى آن را تا هفته جارى به تعويق انداخت.

در حالى كه محافظه كاران جمهورى اسلامى با حمله به پيش نويس وين آن را قابل قبول ندانسته اند، روز دوشنبه، منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران احتمال ارسال بخشى از سوخت اين كشور به روسيه براى غنى سازى بيشتر را تاييد كرد.

آقاى متكى به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته است: « ايران در حال بررسى دو گزينه است كه يا سوخت مورد نياز راكتور اتمى تهران را مانند دفعات قبل بخرد و يا بخشى از اورانيوم غنى شده موجود در ايران را بدهد و در مقابل سوخت دريافت كند.»

وى اظهار داشت كه تهران بزودى به پيش نويس وين پاسخ خواهد داد.

كشورهاى غربى از اين پيش نويس حمايت كرده اند و اميدوارند كه با خروج بخش عمده اى از ذخاير اورانيوم ايران كه حدود ۱۵۰۰ كيلوگرم است نگرانى ها از تلاش احتمالى تهران براى دستيابى به بمب هسته اى كاهش يابد.

جمهورى اسلامى ايران با رد احتمال ساخت سلاح اتمى گفته است كه برنامه هسته ايش مقاصد صلح آميز دارد.
XS
SM
MD
LG