لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

بازنویسی بودجه ۹۸ بر اساس «صادرات ۳۰۰ هزار بشکه نفت» در روز‎


ایران ماه‌هاست که گزارشی از میزان صادرات نفت خود نمی‌دهد.
ایران ماه‌هاست که گزارشی از میزان صادرات نفت خود نمی‌دهد.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه ایران می‌گوید که بودجه (عمومی) سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۴۴۸ هزار میلیارد تومان و بر اساس فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سیدحمید پورمحمدی گل سفیدی روز پنجشنبه سوم مردادماه گفت: «بودجه سال قبل بر اساس فروش روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و سال قبل از آن روزانه دو میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه نفت بسته شده بود».

گفته‌های این مقام رسمی در حالی است که دولت لایحه بودجه امسال را بر اساس صادرات روزانه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به مجلس تحویل داده بود و این لایحه نیز تصویب شده بود.

برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز آنچه تاکنون اعلام شده، این است که بودجه بر اساس صادرات روزانه بیش از ۲.۵ میلیون بشکه نفت بوده است.

دو مقام ارشد دولت حسن روحانی نیز اخیرا از کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی خرج و دخل بودجه ایران در سال جاری نسبت به قانون مصوب بودجه ۹۸ خبر داده‌اند، اما نگفته بودند که بودجه بر اساس صادرات ۳۰۰ هزار بشکه نفت بازنویسی شده است.

ایران ماه‌هاست که گزارشی از میزان صادرات نفت خود نمی‌دهد.

تهران قبل از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال، روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت. در فاصله آبان ماه پارسال تا اردیبهشت امسال که آمریکا تنها به هشت کشور معافیت واردات محدود نفت ایران را داده بود، این رقم به یک میلیون بشکه سقوط کرد و بعد از آن، بنابر گزارش‌های شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها و خبرگزاری رویترز، به زیر ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

پورمحمدی گل سفیدی می‌گوید: «به‌رغم تحریم‌ها توانستیم با کاهش هزینه‌های ملی و افزایش درآمدها نسبت به مدیریت بودجه و تحقق آن اقدام کنیم. با اصلاحات ساختار بودجه وابستگی بودجه ایران به نفت بسیار کم و به طور تقریبی صفر شده است».

درقانون بودجه سال جاری منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، ميعانات گازی و خالص صادرات گاز ۱۴۲.۵ هزار میلیارد تومان درج شده بود که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۴۳ درصد رشد داشت. البته این رقم بر اساس ریال است و ارزش دلار که ایران نفت خود را بر اساس آن می‌فروشد، در بازار آزاد و نیمایی ایران به شدت اوج گرفته است.

میزان صادرات روزانه نفت و میعانات گازی کشور یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده و قیمت نفت نیز بشکه‌ای ۵۴ دلار پیش‌‎بینی شده بود. البته هم‌اکنون قیمت نفت برنت که معمولا چند دلاری گران‌تر از نفت ایران است، حدود ۶۴ دلار است.

وابستگی بودجه به نفت نیز در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۳.۳ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۴۰.۸ درصد پیش‌بینی شده بود.

منابع: رویترز، مرکز پژوهش‌های مجلس، سند لایحه بودجه ۹۸، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG