لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

محمد ثلاث٬ درویش گنابادی متهم به قتل٬ به اعدام محکوم شد


محمد ثلاث اتهام «قتل عمد» و «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تعرض» را رد کرده است.
محمد ثلاث اتهام «قتل عمد» و «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تعرض» را رد کرده است.

قاضی دادگاه رسیدگی به موضوع کشته شدن سه مأمور پلیس در ایران٬ برای محمد ثلاث، از دراویش گنابادی و متهم این پرونده حکم اعدام صادر کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز دوشنبه ۲۸ اسفند این خبر را منتشر کرده و نوشته است که بر اساس قانون٬ متهم و وکیل وی برای اعتراض به رای صادره ۲۰ روز فرصت دارند.

اتهام محمد ثلاث٬ زیر گرفتن ماموران پلیس با اتوبوس و کشتن سه نفر از آنها٬ همزمان با درگیری‌ها میان دراویش و نیروهای امنیتی و نظامی در خیابان پاسداران تهران است.

آن‌طور که دادگاه اعلام کرده است٬ شاکیان و اولیای دم تقاضای قصاص آقای ثلاث را درخواست کرده بودند.

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، پیش از این اعلام کرده بود که این درویش گنابادی قبل از پایان سال ۹۶ اعدام خواهد شد.

حکم اعدام این درویش گنابادی در حالی صادر شده که وی در سومین و آخرین جلسه دادگاه خود در روز یکشنبه٬ اتهام «قتل عمد» و «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تعرض» را رد کرده بود.

در فیلمی که شب درگیری میان دراویش و نیروهای پلیس و بسیج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود٬ اتوبوسی سفیدرنگ به صورت زیگزاگی به سوی نیروهای پلیس می‌رود و در میان آنها حرکت می‌کند.

ثلاث در یکی از جلسات دادگاه خود گفته بود که «۱۷ جای شکسته روی سر من وجود دارد. آنها {مأموران} اول چندین ضربه به من وارد کردند و باعث عصبانیت من شدند».

وی در آخرین دفاعیات خود نیز گفته بود که می‌ترسیده مأموران دوباره سوار اتوبوس شوند و وی را «مورد ضرب و شتم» قرار دهند.

این درویش گنابادی از «ضعف بینایی» خود خبر داده و با بیان اینکه «دو متری را هم تشخیص نمی‌دهم»٬ عمدی بودن حرکت به سوی نیروهای پلیس را رد کرده بود.

وی از کشته‌شدن سه مأمور پلیس در اثر برخورد با اتوبوسی که وی راننده‌اش بود نیز ابراز ناراحتی کرده و گفته بود: «من عاشق اعدامم. اینها را نمی‌گویم که من را اعدام نکنند، من عاشق اعدام هستم. من با ماشین رفتم و می‌خواستم حادثه را رد کنم. عمدا روی آنها نرفتم، وجدانم راحت است».

در جریان درگیری‌های ۳۰ بهمن خیابان پاسداران٬ در اطراف منزل نورعلی تابنده٬ قطب دراویش گنابادی٬ سه پلیس و یک عضو بسیج کشته و بیش از ۳۰۰ نفر از دراویش معترض بازداشت شدند.

با آنکه هنوز از سرنوشت و محل نگهداری برخی از بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست٬ تاکنون جان باختن محمد راجی٬ درویش گنابادی بازداشت‌شده٬ در بازداشتگاه پلیس از سوی خانواده وی تایید شده است.

مقام‌های قوه قضائیه پس از این بازداشت‌های گسترده٬ بر مجازات «سریع و خارج از نوبت» دراویش گنابادی تأکید کرده‌ بودند.

از سوی دیگر در حالی که نورعلی تابنده، رهبر دراویش گنابادی، در ویدئویی به طور تلویحی حصر خود را تایید کرده است٬ فشارها بر دراویش گنابادی ادامه دارد.

آقای تابنده در چند بیانیه که گفته می‌شود «تحت فشار» نوشته شده٬ از وب‌سایت «مجذوبان نور» که اخبار دراویش را منتشر می‌کرد٬ «اعلام برائت» کرده است.

به دنبال آخرین بیانیه وی٬ سایت مجذوبان نور نیز اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف کرده و همه حساب‌های کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی را نیز مسدود می‌کند.

با آنکه رهبر دراویش ابراز امیدواری کرده بود که بتواند با آغاز سال نو شمسی٬ پیروان خود را ببنید٬ در آخرین بیانیه‌اش خواستار توقف همه مراسم دروایش در سراسر کشور شده است.

در خبری دیگر شماری از منابع نزدیک به دراویش، از جمله حساب «کتابخانه تصوف و عرفان» در توئیتر، از پلمب شدن دفتر «انتشارات حقیقت» که کتاب‌های دراویش را منتشر می‌کند٬ خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها٬ دفتر این ناشر کتاب‌های عرفانی و فلسفی در خیابان گاندی تهران٬ «با دستور مقام قضایی و حضور عوامل امنیتی، صبح روز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه٬ بدون اطلاع قبلی پلمپ شد».

فرهاد نوری٬ از دراویش فعال در توئیتر هم نوشته که «در هفته اول اسفند ۹۶ نیز عده‌ای بدون ارائه حکم، به صورت شبانه تمام نسخ خطی کتب عرفانی را از انتشارات حقیقت به مکان نامعلومی منتقل کردند».

فشارها بر دراویش گنابادی در ایران از دهه ۸۰ شمسی و از شهر قم آغاز شد و به شهرهای دیگر ایران رسید.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ب.ب / ک.ر
XS
SM
MD
LG