لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

دادستانی محمد ثلاث را به «حمله سازماندهی شده» مأموران انتظامی متهم کرد


قرار است سومین جلسه دادگاه آقای ثلاث روز ۲۷ اسفند برگزار شود.
قرار است سومین جلسه دادگاه آقای ثلاث روز ۲۷ اسفند برگزار شود.

در دومین جلسه رسیدگی به پرونده محمد ثلاث، درویش گنابادی به قتل عمد سه مأمور انتظامی در درگیری‌های پاسداران متهم شده، نماینده مدعی‌العموم با رد اظهارات آقای ثلاث، او را به حمله «سازماندهی شده» به مأموران انتظامی متهم کرد.

محمد ثلاث متهم است که در جریان درگیری مأموران پلیس با دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران، با راندن اتوبوس به سمت مأموران انتظامی باعث کشته شدن سه تن از آنها شده است.

خود آقای ثلاث در نخستین جلسه دادرسی خود که روز یکشنبه برگزار شد، حمله به مأموران انتظامی با اتوبوس را پذیرفت اما تصریح کرد که در زمان حادثه به دلیل حمله نیروی انتظامی و شکسته شدن سرش در ۱۷ نقطه «به شدت عصبی بوده» و اختیار خود را از دست داده است.

او تأکید کرده بود که نیروی انتظامی باید «منشأ آرامش باشد» نه اینکه «به کسانی که ذکر الله می‌گویند با باتوم ضربه بزند».

آقای ثلاث گفته بود که در لحظه اقدام، «به هیچ چیز فکر نکردم و حتی به این فکر نکردم که از اتوبوس پیاده شود چه بلایی سرم می‌آید. از اتوبوس تا پایین اتوبوس من را زدند و تمام دنده‌های من را شکستند».

اما روز دوشنبه در دومین جلسه دادرسی، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران که به عنوان نماینده مدعی‌العموم در این دادگاه حاضر است، اعلام کرد که «بسیار ساده‌لوحانه است اظهارات متهم در مورد عصبانی بودن را لحظه‌ای بپذیرم».

آقای شهریاری مدعی شده که «در شب ۳۰ بهمن‌ ماه و بامداد یکم اسفند ماه دو دستگاه خودروی سمند و پرشیا به مأموران حمله و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. خودروی سمند در گلستان هفتم نیز تعدادی از مأموران را به صورت حرفه‌ای مجروح کرد. متهمان دستگیر شدند، آنان که عصبانی نبودند؛ لذا این نشان می‌دهد یک ساماندهی قبلی در این ماجرا وجود دارد».

نماینده مدعی العموم همچنین گفت که به «اذعان متهم» و نیز «تأیید پزشکی قانونی» آقای ثلاث از سلامت کامل روانی برخوردار است.

او مدعی شد که اتوبوسی که با توسل به آن به مأموران انتظامی حمله شده، «به مدت ۱۵ شب در محل پارک بوده» و با جمع کردن صندلی‌ها به «محلی برای تجمع» تبدیل شده است. او اضافه کردن که در میان متهمان، محمد ثلاث تنها فردی است که گواهینامه پایه یک دارد و رانندگی را انجام داده است.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های ایران نماینده مدعی العموم در پایان بار دیگر بر تقاضای خود و خانواده‌های سه مأمور انتظامی کشته شده در مورد «قصاص» متهم تأکید کرده است.

این گزارش‌ها همچنین حاکی است که محمدرضا محمدی کشکولی قاضی دادگاه، اعلام کرده که با معرفی وکیل تعیینی از سوی متهم «در آستانه اخذ آخرین دفاع هستیم» اما با درخواست سعید اشرف‌زاده وکیل تعیینی محمد ثلاث، رسیدگی نهایی به پرونده به ۲۷ اسفندماه موکول شده است.

بر اساس کیفرخواست قرائت شده در دادگاه روز یکشنبه، محمد ثلاث متهم است که به «صورت عمدی» با اتوبوس گروهبان یکم رضا امامی، گروهبان یکم محمد علی بایرمی و سرباز وظیفه رضا مرادی را زیر گرفته و باعث مرگ آنان شده است.

حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران، پیش از این اعلام کرده بود که او قبل از پایان سال ۹۶ اعدام خواهد شد.

در حالی مقام‌های قوه قضائیه بر مجازات «سریع و خارج از نوبت» دراویش گنابادی بازداشت‌شده در درگیری‌های خیابان پاسداران تأکید کرده‌اند، ده‌ها فعال سیاسی و مدنی هفته گذشته در بیانیه‌ای تأکید کردند که اخبار منتشر شده «درباره محاکمه فوری و خارج از نوبت» دراویش بازداشت شده «پیشاپیش اصل استقلال و بی طرفی محکمه را زیر سؤال برده است».

اقدامات حکومت جمهوری اسلامی علیه درویشان گنابادی از سال ۸۴ شدت گرفت. در این سال تخریب گسترده حسینیه‌های دراویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و پس از آن تعداد زیادی از دراویش بازداشت شدند.

سه هفته پیش در روز دوشنبه ۳۰ بهمن، تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد. این تجمع ابتدا در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران و در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش به نام نعمت‌الله ریاحی شکل گرفته بود.

کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل است، اخیراً در گزارشی در مورد نقض حقوق بشر در ایران، با اشاره به درگیری‌ بین دراویش گنابادی و نیروی انتظامی اعلام کرده که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، میزان، و دیگر منابع خبری؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG