لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

انتقادها از «خط قرمز» نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران ادامه دارد


چند روز پس از سخنرانی بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در شصت و هفتمين نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در آن غنی کردن اورانيوم نود درصدی از سوی ايران را «خط قرمز» در مقابله با برنامه هسته ای ايران ناميد، نه تنها اپوزيسيون اسرائيل همچنان از نخست وزير کشور خود انتقاد می کند، بلکه بنا بر گزارش رسانه های اسرائيل، ميت رامنی نامزد جمهوريخواهان در انتخابات آمريکا نيز از اين رويه دوست قديمی خود روی برگردانده است.

گزارش رسانه های اسرائيل می گويد: ميت رامنی که روز جمعه هفتم مهر يک تماس تلفنی در زمان اقامت بنيامين نتانياهو در نيويورک با وی داشت، از اقدام او در نشان دادن نمودار ساده ای که آن را مراحل پيشرفت برنامه هسته ای ايران ناميد، حمايت نکرده است.

آقای رامنی خود سپس در زمان صحبت با خبرنگاران در هواپيمايی که او را به سوی محل بعدی کارزار انتخاباتی اش می برد، گفت نموداری که نتانياهو نشان داده است، به نظر وی، کار جالبی نبوده است.

رامنی که از دهه هفتاد ميلادی با نتانياهو در يک کمپانی مشاوره ای در بوستون همکار بوده است، پس از دقايقی دوباره به همين خبرنگاران افزود: «البته اين حرف ها را در مکالمه تلفنی ام با نتانياهو در ميان نگذاشته ام، اما اين نظری است که دارم».

در همين حال، نامزد جمهوريخواهان با تکرار انتقاد خود از باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفت: «از بسيار زودتر از اينها می بايست تحريم های سخت تری عليه ايران برقرار می شد و اکنون به مرور اين تحريم ها اثرگذار بوده و من هميشه بر اين باور بودم که به جای حرف، بايد بيشتر عمل کرد».

آقای رامنی، باراک اوباما را نيز به چالش کشيد و گفت: «از اين به بعد بايد ديد که پس از اين سخنان او (در مورد ايران) چه گام هايی برمی دارد».

باراک اوباما روز جمعه در تماس تلفنی با نخست وزير اسرائيل بار ديگر تأکيد کرده بود که آمريکا با اسرائيل اتفاق نظر دارد که نبايد با هسته ای شدن ايران کنار آمد.

اين رقيب باراک اوباما تابستان گذشته به اسرائيل رفت که اين ديدار بويژه به جلب حمايت ثروتمندان يهودی از کارزار انتخاباتی نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوری ششم آبان آمريکا تعبير شد.

کاخ سفيد و ستاد انتخاباتی باراک اوباما در طول دو ماه اخير اشاراتی تلويحی به اين امر داشته اند که نتانياهو ظاهراً تلاش کرده است تا به سود دوست خود، در انتخابات آمريکا دخالت کند.

در اين ميان، همزمان با بازگشت نخست وزير اسرائيل به کشورش پس از سفر به نيويورک که سخنرانی او در مورد ايران در صدر هدف های او از حضور در سازمان ملل بود، اوپوزيسيون اسرائيل به بيان انتقاد از آقای نتانياهو ادامه می دهد.

شائول موفاز رهبر ايرانی زاده حزب کاديما روز يکشنبه- نهم مهرماه- ابراز «نگرانی» کرد که نتانياهو بخواهد به خاطر حفظ موقعيت برتر سياسی خود و پيروزی در انتخابات آتی پارلمانی اسرائيل، حمله نظامی به ايران را بهانه کند.

آقای موفاز در دو مصاحبه با راديو اسرائيل و راديوی ارتش اين کشور، گفت از نتانياهو بعيد نيست که حتی برای حفظ برتری حزب ليکود در انتخابات بعدی، به حمله به سايت های هسته ای ايران اقدام کند.

به گفته شائول موفاز، «خط قرمزی» که نتانياهو در سخنرانی خود در سازمان ملل عنوان کرد، «با موعد انتخابات اسرائيل ربط دارد».

آقای موفاز در همين حال گفت «اصلاً نمی خواهم به فکر خود خطور دهم که نخست وزير به خاطر منافع حزبی و سياسی، از مسئله جنگ و اقدام نظامی بهره گيری کند».

اين رييس اسبق ستاد کل ارتش اسرائيل افزود که «مسئله برنامه هسته ای ايران را بايد فارغ از مسايل انتخاباتی کشور، مورد رسيدگی قرار داد».

ادعای شائول موفاز در حالی است که نظرسنجی های اسرائيل نشان می دهد، در صورت برگزاری انتخابات، حزب کاديما که اکنون بيشترين کرسی های پارلمانی را در دست دارد، شديداً متلاشی خواهد شد و ممکن است که در بهترين حالت تنها ۸ تا ۹ کرسی بدست آورد و لذا هيچ بختی برای رقابت با حزب قوی و محبوب ليکود ندارد.

شائول موفاز عليرغم همه انتقادهايی که از رويه نتانياهو بويژه در ارتباط با برنامه هسته ای ايران عنوان می کرد، سه ماه پيش به دولت او پيوست ولی تنها کمتر از يک ماه در اين ائتلاف باقی ماند؛ خروج او از دولت در افکار عمومی اسرائيل به زيگزاگ زدن های پی در پی اين سياستمدار تازه کار تعبير گرديد و موجب تزلزل بيشتر حزب کاديما در ميان مردم اين کشور شد.
XS
SM
MD
LG