لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۹

نماینده مجلس: اگر اجازه دهند ۳۰ هزار سند تخلف در بنیادشهید را منتشر می‌کنم


رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم گفته است که اگر رییس مجلس اجازه دهد ۳۰ هزار سند درباره تخلفات این نهاد در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد را رسانه‌ای خواهم کرد.

به گزارش سایت خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، امیر خجسته این اظهارات را روز جمعه ۱۸ تیرماه در واکنش به سخنان مسعود زریبافان رییس پیشین بنیاد شهید بیان کرده که گفته بود کمیته تحقیق و تفحص باید مستندات خود را درباره تخلف در بنیاد شهید اعلام کند «و اگر به اندازه حبه قندی سند دارید آن را رو کنید».

نماینده همدان و فامنین در مجلس دهم خبرهای تایید نشده مبنی بر مختومه شدن پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران را «غلط» دانسته و از بازداشت چند نفر در جریان رسیدگی به موضوع فساد در این بنیاد خبر داده است.

وی گفته که صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضائیه، دستور رسیدگی به این پرونده در دادگاه ویژه‌ای را صادر کرده است.

آقای خجسته توضیح بیشتری درباره این دادگاه ویژه ارائه نکرده٬ اما افزوده که «از قبل تعدادی از افراد دستگیر شده‌اند و در آینده نیز با قدرت این کار ادامه می‌یابد».

این نماینده مجلس توضیح داده است، از آنجا که در مجلس نهم تعداد نمایندگان مجلس برای امضای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به «حد نصاب» نرسید٬ این موضوع از طریق قوه قضائیه پیگیری شد و گزارش آن در اختیار رییس مجلس قرار گرفت.

وی گفت گمان می‌کرده که این پرونده در مجلس نهم «روال عادی دارد٬ اما پیچیدگی‌های زیادی داشت و عزمی برای قرائت آن وجود نداشت».

خجسته به صراحت از «فشارهای سیاسی» از داخل و خارج مجلس سخن گفته که «مانع از آن می‌شد که تحقیق و تفحص به نتیجه برسد».

نماینده همدان با اشاره به آنچه «غوغای ناکارآمدی و سوء مدیریت در بنیاد شهید» نامیده٬ ابراز آمادگی کرده در صورت «اجازه» علی لاریجانی٬ رییس مجلس «۳۰ هزار سند از این تحقیق و تفحص را رسانه‌ای» کند.

خجسته به وجود «مشکلات عدیده‌ای» در بانک دی٬ از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و دیگر سیستم‌های اقتصادی در این بنیاد اشاره کرده و افزوده که با «تلاش‌های صورت گرفته ۵۰۰ میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دبی رفته بود و بخشی از اموال و یک هتل بازگردانده شد».

نماینده همدان در عین حال خواستار «جدایی سیستم‌های اقتصادی» از بنیاد شهید شده است.

نخستین بار در سال ۱۳۹۱ بود که اخباری از اختلاسی میلیاردی در بنیاد شهید در دوره ریاست مسعود زریبافان منتشر شد.

دهم خرداد سال ۱۳۹۲ نیز نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رأی موافق، طرح تحقیق و تفحص از «بنیاد شهید و امور ایثارگران» را تصویب کردند.

«نبود شفافیت مالی»، «وجود شائبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد» و «کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی» از جمله دلایل پیگیری این طرح در مجلس عنوان شده بود.

با این حال همان طور که خجسته گفته «فشارهای سیاسی» مانع از قرائت کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس شد.

این در حالی است که شهریور سال ۱۳۹۲ نیز غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی٬ عضو هیات رییسه کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران از فساد مالی و «اختلاس» بسیاری از مدیران این بنیاد خبر داده بود.

آقای ایمن‌آبادی گفته بود که که نتیحه تحقیقات اولیه از بنیاد شهید از وقوع اختلاس در این بنیاد حکایت دارد و «به طور حتم افرادی که متهم به اختلاس‌های مالی هستند را به دادگاه می‌کشانیم».

پیش از آن نیز در ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۱ روزنامه «خراسان» از کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در بنیاد «شهید» از سوی سازمان بازرسی کل کشور خبر داده بود که یکی از مسئولان با سابقه این بنیاد در آن دست داشته است.

بنیاد شهید یکی از ثروتمند‌ترین سازمان‌های اقتصادی در جمهوری اسلامی است که در حوزه‌های گسترده‌ای از فعالیت‌های مالی تا دامداری فعالیت می‌کند.

این بنیاد که قرار است به امور «ایثارگران و خانواده‌های شهدا» رسیدگی کند٬ دارای زیرمجموعه‌های اقتصادی٬ مالی٬ اعتباری بسیاری است و بودجه آن در سال ۱۳۹۵ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان است.

XS
SM
MD
LG