لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

نماينده آمريکا: روسيه شورای امنيت را در قضيه سوريه به گروگان گرفته است


سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل.
سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل.
نماينده آمريکا در سازمان ملل می‌گويد که روسيه در قضيه سوريه، شورای امنيت را به گروگان گرفته است. همزمان نشست گروه بيست در سن پترزبورگ روسيه آغاز به کار کرده که سوريه يکی از موضوعات اصلی آن است.

سامانتا پاور روز پنجشنبه، ۱۴ شهريور، به خبرنگاران گفت از آنجايی که روسيه به عنوان «پشتيبان» سوريه راه هر گونه اقدامی توسط شورای امنيت را به دليل استفاده از سلاح شيميايی در سوریه بسته است، نبايد اقدام حکومت بشار اسد بدون واکنش باقی بماند.

خانم پاور که ماه پيش به عنوان سفير آمريکا در سازمان ملل منصوب شد، افزوده است: «نظام شورای امنيت سازمان ملل که پنج عضو دائم آن – شامل آمريکا، چين، فرانسه و بريتانيا- حق وتو دارند، در حمايت از مردم سوريه ناکام مانده است».

مقام‌های آمريکايی در روزهای اخير بارها اعلام کرده‌اند که حکومت بشار اسد در حمله شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق دست داشته است. اين حمله هزار و ۴۲۹ نفر کشته داده است و به گفته جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، بيش از ۴۰۰ نفر از کشته‌شدگان، کودک هستند.

باراک اوباما روز شنبه هفته جاری از کنگره آمريکا خواست تا برای مجازات حکومت بشار اسد مجوز حمله محدود به سوريه را صادر کند. کنگره قرار است هفته آينده اين درخواست رييس جمهوری آمريکا را بررسی کند ولی روز چهارشنبه، کميته روابط خارجی سنا با رای مثبت خود، راه را برای تصويب اين درخواست هموار کرد.

در حالی که آمريکا می‌گويد شواهد و اسناد کافی در اختيار دارد که نيروهای دولتی سوريه از سلاح شيميايی استفاده کرده‌اند ولی روسيه اصرار دارد که اين شواهد اعتباری ندارند و آمريکا بايد اسناد خود را به شورای امنيت بدهد.

موضوع سوريه به يکی از مباحث اصلی نشست گروه ۲۰ در روسيه تبديل شده است و به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما از سوی سران ۲۰ کشور شرکت کننده در اين نشست تحت فشار قرار دارد تا گزينه اقدام نظامی عليه حکومت سوريه را از دستور کار خارج کند.

اين گزارش می‌افزايد: دور نخست مذاکرات اين نشست در حالی برگزار شد که ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، معاون وزير دارايی چين، مقام‌های پنج اقتصاد نوظهور جهان شامل روسيه، هند، چين، برزيل و آفريقای جنوبی همراه با پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک های جهان که نامه‌ای در اين زمينه نوشته است، نسبت به عواقب هر گونه دخالت نظامی در سوريه بدون مجوز شورای امنيت سازمان ملل هشدار داده‌اند.

ژو گوانگيو، معاون وزير دارايی چين، در اين زمينه گفته است: «اقدام نظامی تاثير منفی بر اقتصاد جهانی، بويژه بر قيمت نفت خواهد داشت و باعث بالا رفتن بهای آن می‌شود».

رهبران اتحاديه اروپا نيز حمله روز ۲۱ اوت به حومه دمشق را «انزجار آميز» توصيف کرده‌اند ولی گفته‌اند که «راه حل بحران سوريه، اقدام نظامی نيست».

رويترز در گزارش خود نوشته است: به نظر نمی‌رسد که اين اظهارات باعث عقب‌نشينی باراک اوباما شود. رييس جمهوری آمريکا روز چهارشنبه در ديدار با نخست وزير ژاپن گفت که استفاده از سلاح شيميايی در سوريه «نه تنها يک تراژدی بلکه نقض قوانين بين‌المللی است».

تنها فرانسه است که به صورت علنی حمايت خود را از اقدام نظامی عليه حکومت بشار اسد اعلام کرده است. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، پيش از ترک کشورش به مقصد نشست گروه ۲۰ گفت: «ما متقاعد شده‌ايم که اگر حکومت اسد مجازات نشود، هيچ گونه امکانی برای مذاکره وجود نخواهد داشت».

اين در حالی است که ديميتری پشکوف، دبير مطبوعاتی ولاديمير پوتين، گفته که «اردوگاه موافقان حمله به سوريه» دچار تفرقه شده و افزوده است: «اين حرف پذیرفتنی نیست که بسياری از کشورها از ايده اقدام نظامی حمايت می‌کنند».

وی بار ديگر اظهارات مقام‌های روسی در هفته اخير را تکرار کرد که ايالات متحده نتوانسته است شواهد قانع کننده‌ای ارائه کند که نشان دهد نيروهای تحت امر بشار اسد از سلاح شيميايی استفاده کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG