لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

حسن روحانی خواستار شبه جزیره کره عاری از سلاح هسته‌ای شد


ایران و کره جنوبی قرار است سطح روابط اقتصادی میان خود را به سه برابر میزان موجود یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهند.
ایران و کره جنوبی قرار است سطح روابط اقتصادی میان خود را به سه برابر میزان موجود یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهند.

در دومین روز سفر رییس جمهوری کره جنوبی به تهران مقامات دو کشور ۱۹ سند همکاری به ارزش «حدود بیست میلیارد دلار» امضا کردند و رییس جمهوری ایران خواستار «عاری شدن» جهان و به خصوص شبه جزیره کره و منطقه خاورمیانه از «سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای» شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت و پس از امضای اسناد همکاری بین ایران و کره جنوبی امنیت شبه جزیره کره و خاورمیانه را برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور «بسیار حائز اهمیت» دانست.

وی تاکید کرد که ایران خواهان «صلح و ثبات در شبه جزیره کره است و به طور اصولی با هر گونه ساخت سلاح کشتار جمعی مخالف» است.

رییس جمهوری ایران اضافه کرد: «خواست ما عاری شدن جهان از سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای به ویژه در شبه جزیره کره و منطقه خاورمیانه است».

از دی ماه سال گذشته تنش‌ها در شبه‌جزیر کره، در پی آزمایش چهارم هسته‌ای‌نظامی پیونگ‌یانگ، و نیز رزمایش بسیار بزرگ کره جنوبی و آمریکا در منطقه، افزایش پیدا کرده‌ است.

ایران و کره شمالی در سال‌های ابتدایی انقلاب روابط گرمی با هم داشتند و این کشور از معدود دولت‌هایی بود که در دوران جنگ ایران و عراق به جمهوری اسلامی موشک می‌فروخت.

در سال‌های ابتدایی انقلاب مقامات بلندپایه ایران از جمله علی خامنه‌ای رییس جمهوری وقت و اکبر هاشمی رفسنجانی ریئیس مجلس به کره شمالی سفر کردند.

پس از جنگ ایران و عراق و روی کار آمدن دولت اکبر هاشمی رفسنجانی اما سطح روابط دو کشور کاهش یافت و مقامات بلندپایه ایران به این کشور سفر نکردند.

سال ۹۱ و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، کیم یونگ نام، صدر هیات رییسه مجمع عالی خلق کره شمالی، از ایران دیدار کرد.

پارک گئون هی، رییس جمهوری کره جنوبی، روز ۱۲ اردیبهشت وارد تهران شد. این نخستین سفر یک رییس جمهور کره جنوبی به ایران از زمان برقراری روابط سیاسی میان دو کشور در سال ۱۹۶۲ است.

حسن روحانی در سخنان روز دوشنبه‌اش همچنین گفت که دو کشور تصمیم گرفته‌اند، سطح روابط اقتصادی میان خود را به سه برابر میزان موجود یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهند. میزانی که در سال ۲۰۱۱ بین ایران و کره جنوبی جریان داشت.

وی فناوری‌های نوین، صنعت و معدن، انرژی، راه آهن و سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌ای در زیرساخت‌های توریسم ایران را از جمله زمینه‌های توافق شده برای همکاری دو کشور دانست.

در سفر رسمی رییس جمهوری کره جنوبی به ایران، تفاهم نامه‌ای امضا شد که بر اساس آن شرکت‌های کره‌ای خطوط لوله گاز نهم و یازدهم سراسری ایران و خط لوله زیردریایی صادرات گاز ایران به عمان را اجرا خواهند کرد.

ساخت تجهیزات صنعت گاز، استفاده از تکنولوژی اینترنت مخابراتی کره جنوبی در ۱۸ هزار روستای ایران، پوشش بیمه‌ای مشترک صادرات در کشور ثالث و همکاری‌ شیلات دو کشور از جمله دیگر تفاهم نامه‌های امضا شده دراین سفر است.

روز یکشنبه، ابراهیم رحیم‌پور معاون وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرده بود که قرار است کره جنوبی حدود ۱۳ میلیارد دلار اعتبار برای استفاده در بخش‌های زیربنایی در اختیار ایران قرار دهد.

در‌‌ همان روز بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی با ۳۰۰ هزار بشکه افزایش در روز به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده‌ است.

به گفته آقای زنگنه، «هنوز مشکل بانکی» با کره جنوبی حل نشده‌است، و این موضوع «در حال پیگیری است».

کره جنوبی چهارمین اقتصاد بر‌تر قاره آسیا و سیزدهمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود و از رشد اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG