لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

رودی جولیانی: تحریم‌های آمریکا حکومت ایران را سرنگون می‌کند


رودی جولیانی می‌گوید که حکومت ایران رو به زوال است.
رودی جولیانی می‌گوید که حکومت ایران رو به زوال است.

رودی جولیانی، وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه ۳۱ شهریور گفت تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران به «انقلابی موفق» در این کشور می‌انجامد.

مقام‌های رسمی دولت آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که هدف از تحریم‌ها «تغییر رفتار» حکومت ایران است، و نه تغییر آن.

آقای جولیانی در یک نشست گروه «سازمان جوامع ایرانیان آمریکا» گفت: «نمی‌دانم چه زمانی آنها را سرنگون می‌کنیم. ممکن است طی چند روز، چند ماه، یا چند سال. ولی این اتفاق خواهد افتاد».

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌ «آنها رو به زوال هستند. مردم ایران به اندازه کافی رنج کشیده‌اند».

وکیل آقای ترامپ در مورد تحریم‌ها گفته است: « تحریم‌ها جواب می‌دهند. ارزش پول [ملی ایران] در حال رسیدن به هیچ است… اینها شرایطی هستند که در نهایت به انقلاب موفق رهنمون خواهند شد».

مقام‌های رسمی دولت ترامپ بارها گفته‌اند که هدف آنها از پیگیری سیاست‌ها و اقدامات خود علیه تهران، «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی‌ است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جریان نشستی در کنگره کشورش گفته بود فشار دولت ترامپ برای تغییر رژیم در ایران نیست بلکه در راستای این «اجماع جهانی» است که چگونه می‌توان تهران را واداشت «همچون کشوری عادی رفتار کند».

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز در ماه ژوئن گفته بود دولت او هیچ سیاستی برای پیگیری تغییر رژیم و یا فروپاشی از درون در ایران ندارد و تمام اقدامات در نظر گرفته شده، واکنشی به رفتارهای تهدیدآمیز ایران در خاورمیانه است.

با این حال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، پیش از انتصابش به این سمت، در ژوئیه پارسال در نشست سازمان مجاهدین خلق گفته بود: «سیاست اعلام شده ایالات متحده آمریکا باید ساقط کردن رژیم ملاها در تهران باشد».

وی افزوده بود: «رفتار و اهداف این رژیم قرار نیست تغییر کند، و در نتیجه، تنها راه حل تغییر خود رژیم است. و این اتفاق تا پیش از سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد، و ما این اتفاق را در تهران جشن خواهیم گرفت».

آقای بولتون پس از منصوب شدن به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، موضع دولت آمریکا را دنبال کرد و گفت که تغییر رژیم ایران در حال حاضر در «دستور کار» دولت دونالد ترامپ قرار ندارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام» خارج شد و در اواسط مردادماه دور اول تحریم‌ها علیه تهران که در نتیجه این توافق معلق شده بود را بازگرداند.

دور دوم تحریم‌ها که قرار است از روز ۱۳ آبان اجرایی شود صنعت نفت ایران را هدف قرار داده تا میزان صادرات این محصول توسط تهران را به صفر برساند.

فشارهای شدید آمریکا بر ایران در ماه‌های گذشته باعث تلاطم‌های زیادی در بازارهای مالی و ارزی ایران شده و بر اساس آخرین گزارش‌ها که روز یکشنبه اول مهر منتشر شد، قیمت هر دلار به ۱۵ هزار تومان رسیده است که نسبت به شش ماه پیش بیش از چهار برابر شده است.

«سازمان جوامع ایرانیان آمریکا» که رودی جولیانی روز شنبه در نشست آن سخنرانی کرد، اردیبهشت‌ماه امسال نیز نشستی با عنوان «کنوانسیون آزادی ایران، برای حقوق بشر و دمکراسی» در پایتخت آمریکا برگزار کرده بود.

آقای جولیانی در این نشست نیز شرکت کرده بود و شماری از قانونگذاران ایالات متحده از دو حزب دمکرات و جمهوریخواه نیز برای آن پیام فرستاده بودند. مریم رجوی، از رهبران ارشد سازمان مجاهدین خلق، نیز پیامی ویدئویی به این همایش فرستاده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG