لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

سه کشور آمریکای لاتین استقلال کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند


اسرائیل می گوید که اقدام برزیل در به رسمیت شناخت کشور مستقل فلسطینی، پايمال کردن پيمان های سياسی امضا شده ميان اسرائيل و تشکيلات خود گردان فلسطينی در زمان حيات ياسر عرفات است.
اسرائیل می گوید که اقدام برزیل در به رسمیت شناخت کشور مستقل فلسطینی، پايمال کردن پيمان های سياسی امضا شده ميان اسرائيل و تشکيلات خود گردان فلسطينی در زمان حيات ياسر عرفات است.
در پی اقدام بی سابقه برزيل در به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين، در حالی که چنين کشوری هنوز رسما استقلال نيافته است، دولت های آرژانتين و اوروگوئه در آمريکای لاتين نيز اعلام کردند که استقلال فلسطين را به رسميت می شناسند؛ اقدامی که خشنودی عميق فلسطينی ها و ناخرسندی شديد اسرائيل و آمريکا را به دنبال آورده است.

آرژانتين و اروگوئه روز دوشنبه اعلام کردند که با پيروی از اقدام برزيل، آنها نيز تشکيل کشور مستقل فلسطين را به طور رسمی قبول دارند و هنگام استقلال يافتن چنين کشوری، آن را پذيرفته و دفتر نمايندگی خود را در حکومت فلسطينی به سطح سفارت ارتقا خواهند داد.

کريستينا فرناندز کرچنر، رییس جمهور آرژانتین، روز دوشنبه با ارسال نامه ای برای محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی نوشت که آرژانتين وجود کشور مستقل فلسطين را در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ می پذيرد.

دولت اروگوئه نيز نامه مشابهی برای محمود عباس ارسال کرده است.

پيش از آنها جمعه گذشته، لوييس ايناسيو لولا داسيلوا، رييس جمهور برزيل در نامه رسمی به محمود عباس نوشته بود که برزيل وجود کشور مستقل فلسطينی در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به طور رسمی قبول دارد.

اسرائيل که از اقدام برزيل ابراز ناخشنودی کرده و آن را با پايان دوران رياست جمهوری آقای داسيلوا در برزيل مرتبط دانسته بود، مدعی شد که اين اقدام برزيل پايمال کردن پيمان های سياسی امضا شده ميان اسرائيل و تشکيلات خود گردان فلسطينی در زمان حيات ياسر عرفات است.

اسرائيل روز جمعه تاکيد کرده بود که در پيمان «اوسلو ب»، اين کشور و ياسر عرفات پذيرفته بودند که هر گونه تغيير موقعيت اراضی مورد اختلاف اسرائيلی و فلسطينی بايد در چارچوب توافق نهايی ميان اسرائيل و فلسطينی ها به دست آيد و از سوی عوامل ديگر به آنها تحميل نشود يا طرفين به اقدامات يک جانبه دست نزنند.

دوران رياست جمهوری آقای داسيلوا در برزيل آخر ماه دسامبر به پايان می رسد، اما خانم جيوما هوسف، رييس جمهور بعدی برزيل اعلام کرده که پيرو عمده سياست های آقای داسيلوا ازجمله در قبال حمايت از فلسطينی ها خواهد بود.

برخی ناظران می گويند، اين واقعيت که در پی برزيل، اکنون دولت های آرژانتين و اروگوئه نيز استقلال کشور فلسطين در مرزهای سال ۱۹۶۷ را پذيرفته اند، نشان می دهد که کشورهای بيشتری در جهان از نبود پيشرفت صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها ناشکيبا می شوند و به سوی اجرای خواسته فلسطينی ها در اعلام استقلال يک جانبه کشور فلسطين گام می بردارند.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا وعده کرده بود که در دور جديد روند صلح، که از دوم سپتامبر آغاز شد تا يک سال بعد از آن، بتوان موجب استقلال کشور فلسطين شد.

اما پس از سه دور ديدارهای محمود عباس با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، اين تماس ها به دليل ناخشنودی فلسطينی ها از ادامه ساخت و سازهای اسرائيلی در شرق بیت المقدس (اورشليم) و کرانه باختری متوقف شد.

سفرهای محمود عباس به آمریکای لاتین

محمود عباس به تازگی در چارچوب سفر به آمريکای لاتين، از هر سه کشور برزيل، آرژانتين و اروگوئه ديدار کرده و در ملاقات با سران آنها تاکيد کرده بود که بدون قطع کامل خانه سازی های اسرائيلی در شرق بيت المقدس و کرانه باختری، او به ميز مذاکرات با اسرائيل باز نمی گردد.

محمود عباس در سفر آمريکای لاتين خود تلاش کرده بود که اين کشورها را به حمايت هرچه بيشتر از ديدگاه های فلسطينی ها تشويق کند.

رهبران فلسطينی در هفته های اخير گام های ديگری نيز در سراسر جهان برای اعلام پشتيبانی جامعه بين المللی از استقلال هرچه سريعتر کشور فلسطينی برداشته اند.

تاريخی که فلسطينی ها برای استقلال کشور موعود خود تعيين کرده اند، ماه اوت ۲۰۱۱ است؛ زمانی که موعد طرح دو ساله استقلال فلسطين از سوی سلام فياض، نخست وزير تشکيلات فلسطينی به پايان می رسد.

ايگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائيل روز دوشنبه گفته بود که اقدام آرژانتين و اوروگوئه «نوميد کننده و مايه تاسف» است و «به پيشبرد روند صلح کمکی نمی کند» و «صرفا يک اظهار لطف لفظی از سوی اين کشورها به فلسطينی هاست که آن نيز با پيمان های صلح اوسلو در تضاد است.»

اما روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت روز سه شنبه نوشت: اسرائيل نگران است که کشورهای ديگری نيز در آمريکای لاتين به زودی از برزيل، آرژانتين و اوروگوئه در حمايت از استقلال کشور فلسطين پيروی کنند و به آنها بپيوندند.

ياسر عرفات، رهبر وقت سازمان آزاديبخش فلسطين در سال ۱۹۸۸، با پايان «نبرد مسلحانه» در برابر اسرائيل و اعلام آمادگی برای ورود به مذاکرات سياسی با اسرائيل و به رسميت شناختن اسرائيل، استقلال کشور فلسطين را نيز اعلام کرده بود.

با وجود آنکه ظاهرا شماری از کشورهای جهان استقلال فلسطين را پذيرفته اند، اما اين امر هيچ گاه رسما از طريق نهادهای بين المللی يا از راه پيمان نهايی صلح خاورميانه اعلام نشده است.

دراين ميان، ایهود باراک، وزير دفاع اسرائيل روز سه شنبه در اورشليم گفت که تماس های ميان اسرائيل و آمريکا برای دستيابی به راهکاری که از سرگيری گفت و گوهای صلح ميان اسرائيل و فلسطينی را امکان پذير کند، قطع شده است زيرا به گفته او «آمريکا شديدا مشغول خنثی کردن عواقب افشاگری های ويکی ليکس و بحران شبه جزيره کره است.»

همزمان، آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه اسرائيل نيز سه شنبه گفته است که خانه سازی ها قطع نخواهد شد.

محمود عباس هفته گذشته گفته بود که اگر خانه سازی های اسرائيلی قطع نشود، او تشکيلات خود گردان فلسطينی را منحل خواهد کرد.

فلسطينی ها گفته اند که گزينه هايی مانند درخواست از آمريکا و مجمع عمومی سازمان ملل يا شورای امنيت را برای موافقت با استقلال کشور فلسطين در نظر دارند؛ اما آمريکا به اسرائيل قول داده بود دست کم در يکسال آينده از «حق وتوی خود» برای جلوگيری از اعلام استقلال کشور فلسطين از طريق سازمان ملل استفاده کند.
XS
SM
MD
LG