لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

انتقاد سه مقام دولت روحانی از کمپین‌ها درباره کابینه جدید


سه مقام دولت حسن روحانی روز دوشنبه ۹ مرداد به بحث‌ها و نگرانی‌ رسانه‌ها و فعالان سیاسی از نحوه آرایش کابینه حسن روحانی واکنش نشان داده‌اند، و یکی از وزیران او گفته که فشار و کمپین‌سازی‌ها تأثیری در چینش کابینه دوازدهم ندارد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، که از او به عنوان یکی از افراد کلیدی در انتخاب کابینه دوازدهم نام برده می‌شود به خبرگزاری ایرنا گفته است: جریان‌های سیاسی «فکر می‌کنند رئیس‌جمهور تحت تأثیر کمپین‌سازی‌ها همکاران خود را تعیین، جابه‌جا و یا کنار می‌گذارند، معلوم است که هنوز وی را نشناخته‌اند».

او درباره اینکه «برخی افراد در چینش کابینه نقش اصلی را بر عهده دارند»، گفته است: «رئیس‌جمهور با طیف متنوعی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی مشورت می‌کنند ولی نهایتاً خود در انتخاب همکاران تصمیم می‌گیرند».

به دنبال انتخاب حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری برای چهار سال دیگر در روز ۲۹ اردیبهشت، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ترکیب دولت جدید صورت گرفته است و جریان‌های سیاسی نزدیک به رئیس‌جمهور ایران از جمله بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس خواستار استفاده از وزیران زن در کابینه شده‌اند.

آنها همچنین از لزوم حذف برخی از وزیران سخن به میان آورده‌اند که به گفته آنها، حاضر به همراهی با حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی نشده و یا عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

انتقاد از آنچه که فشار و کمپین‌سازی در خصوص کابینه آینده خوانده شده، از سوی افراد دیگری در دولت حسن روحانی نیز دنبال شده است.

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی که خبرها حاکی از ادامه فعالیت او در دولت دوازدهم است، در این زمینه گفته که «شاهد هستیم فشارهایی بر رئیس‌جمهور وارد می‌شود و افراد سیاسی و حتی اعضای کابینه برای جابه‌جایی یا اینکه در پستی بمانند و یا حتی ارتقا کنند فشار می‌آورند و رییس‌جمهور از این وضع خرسند نیست».

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزوده است: «مرتب از طریق روزنامه و سایت‌های خبری آقای روحانی را نباید مخاطب قرار داد که فلان شخص در دولت یا فلان سمت باشد و ایشان از این وضعیت راضی نیستند».

خانم امین‌زاده در عین حال خبر داده که تا به امروز خبری از وزیر زن در کابینه حسن روحانی نیست.

انتقاد خانم امین‌زاده با واکنش تند کاربران در شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر روبرو شده و برخی از آنها در پاسخ گفته‌اند، وقتی به حسن روحانی رأی می‌دادیم خرسند بودند، حال که وقت مطالبه رسیده ناخرسند شدند.

کاربری به نام «اسماعیل اسحاقی» در همین زمینه نوشته است، «وقتی حمایت می‌کردیم خرسند بودن٬ وقت مطالبه که رسید ناخرسند شدن».

مرتضی ناعمه، روزنامه‌نگار هم در توئیتی خطاب به الهام امین‌زاده نوشته که «سلام برسونید بفرمایید حامیان‌تون هم از اخباری که به گوش می‌رسه خرسند نیستند».

کاربر دیگری به نام «نگارا» تأکید کرده است: «رأی دادیم که منتقد و مطالبه‌گر باشیم نه بله قربان‌گوی ایشان!»

امیر رشیدی هم توئیت کرده است: «همه رئیس‌جمهورها در دور دوم با مخالفین خودشون جدی‌تر و سخت‌تر برخورد می‌کنند چون رأی نمی‌خوان دیگه، این یکی با موافقین خودش این کار رو می‌کنه».

یکی دیگر از مقام‌های دولت روحانی که از درخواست‌ها برای تغییر کابینه ناراضی به نظر می‌رسد، سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، است که در گفت‌وگو با سایت خبرآنلاین، مدعی شده است: «بسیاری از دعواهای سیاسی یا مطبوعاتی درباره کابینه از بی‌دردی و بی‌درکی است».

او گفته است: «بسیاری از این دعواهای سیاسی یا مطبوعاتی درباره کابینه از بی‌دردی و بی‌درکی است؛ این عده نمی‌دانند در منطقه چه خبر است؟! ... به جای اینکه ما متحد و متفق و به فکر مردم کشور باشیم، می‌خواهیم از دولت سهم‌خواهی کنیم؟ مگر کل کابینه بیش از ۱۸ نفر است؟! مگر کل هیات دولت بیش از ۳۰ نفر است؟! مگر می‌شود برای همه کسانی که ادعا می‌کنند پست در نظر بگیریم؟ کابینه برای این همه مدعی جا ندارد».

برخی نمایندگان از قول حسن روحانی از تغییر نیمی از ترکیب کابینه خبر داده‌اند ولی برخی از فعالان سیاسی طی روزهای اخیر از نحوه چینش هیات وزیران ابراز نگرانی کرده‌اند.

عبدالله نوری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی، از جمله این افراد است که با اشاره به گزارش‌های منتشره مبنی بر عدم حضور اهل سنت و زنان در کابینه آینده آقای روحانی، گفته است: «در هيئت رئیسه مجلس سال گذشته یک نفر از اهل تسنن حضور داشت که امسال او هم حذف شد و به زنان هم برای هیئت رئیسه رأی ندادند؛ اما من معتقدم وقتی اهل سنت یکپارچه به آقای روحانی رأی داده‌اند، ایشان نباید به خاطر حرف جریانی که احتمالاً به ایشان رأی هم نداده است، اهل سنت را نادیده بگیرد».

به گزارش سایت خبرآنلاین، وی که در جمع گروهی از دانشجویان سخنرانی می‌کرده، در خصوص عدم حضور زنان در کابینه نیز گفته است: زنان «با حضور چشمگیر خود در عرصه انتخابات، با امید و آینده‌نگری به آقای روحانی رأی داده‌اند، نباید این نیروی مؤثر و هوشیار نادیده گرفته شود».

محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید در مجلس، نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از کابینه دولت دوازدهم در حد شنیده‌ها خبر دارم اظهار داشت: «اگر این شنیده‌ها درست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود».

حسن روحانی پیشتر اعلام کرده بود تلاش دارد تا همزمان با مراسم تحلیف فهرست وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و مراسم تحلیف قرار است روز شنبه ۱۲ مرداد برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، روز دوشنبه ارائه فهرست وزیران در روز شنبه آینده را تایید کرده و در عین حال خبر داده است که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، احتمالاً در کابینه آینده خواهد بود و «تا این لحظه نیز خبری از معرفی وزیر زن نیست».

آقای رحمانی فضلی منتقدان بسیاری در میان اصلاح‌طلبان و هواداران حسن روحانی دارد و برخی از فعالان سیاسی به رئیس‌جمهور ایران توصیه کرده‌اند که او را از کابینه حذف کند.

وزیر کشور ایران متهم شده که در نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ضعیف عمل کرده است تا جایی که به گفته حسن روحانی، چهار میلیون نفر نتوانستند آرای خود را به صندوق‌ها بیاندازند. از رحمانی فضلی به عنوان وزیر نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، و توصیه شده توسط او نام می‌برند.

چند نماینده مجلس هم هفته گذشته با استناد به شنیده‌ها اعلام کردند روحانی قصد دارد در مورد تمام اعضای کابینه خود با رهبر ایران هماهنگ کند.

اما دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی روز ششم مرداد در یادداشتی مداخله آیت‌الله علی خامنه‌ای در انتخاب همه وزیران دولت را رد کرد، اما به نقش مستقیم رهبر ایران در انتخاب وزیران امور خارجه، دفاع و اطلاعات صحه گذاشت.

XS
SM
MD
LG