لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

بریتانیا قطعنامه دخالت نظامی در سوريه را به شورای امنیت می‌دهد


طرفداران بشار اسد با خواندن سرودهای ملی و به اهتزاز در آوردن پرچم‌های این کشور در خیابان‌های دمشق رژه می‌روند.
طرفداران بشار اسد با خواندن سرودهای ملی و به اهتزاز در آوردن پرچم‌های این کشور در خیابان‌های دمشق رژه می‌روند.
بریتانیا قرار است امروز چهارشنبه قطعنامه‌ای درباره سوريه را به شورای امنیت ارائه کند و اين در حالی است که روسيه چنين اقدامی را «زودهنگام» خوانده است. همزمان يک مقام آمريکايی گفته که واشينگتن دست به اقدام نظامی یک‌جانبه نظامی علیه سوریه نخواهد زد.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که بازرسان سلاح‌های شيميايی سازمان ملل روز چهارشنبه، ششم شهريور، برای دومين بار از محله تحت کنترل شورشيان در حومه دمشق که مورد حمله شيميايی قرار گرفته است بازديد کردند و بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل گفته که آنها برای انجام مأموريت خود به زمان بيشتری نياز دارند.

وی اظهار داشت که بازرسان به چهار روز زمان برای جمع‌بندی مشاهدات خود و نتیجه‌گیری نیاز دارند. آقای بان افزود که بازرسان «تحت شرایط بسیار بسیار خطرناکی به سختی کار می‌کنند».

با اين حال و پيش از ارائه گزارش بازرسان سازمان ملل، ايالات متحده آمريکا و متحدان اروپايی آن شامل بريتانيا و فرانسه انگشت اتهام در زمينه عامل اين حمله شيميايی را به سوی حکومت بشار اسد نشانه رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، حتی اگر روسيه يا چين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای حمله به سوريه را وتو کنند، احتمال حمله موشکی يا هوايی آمريکا عليه اين کشور قطعی است ولی زمان آن مشخص نيست.

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، اعلام کرد که کشورش روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه خواهد کرد تا مجوزهای لازم برای انجام «اقدامات ضروری» به منظور حفاظت از شهروندان سوری دريافت شود.

وی گفته که شورای امنیت ملی بریتانیا بدون هیچگونه مخالفی به این نتیجه رسیده که حکومت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

سفیران کشورهای عضو ناتو نیز گفته‌اند که استفاده سوریه از سلاح شیمیایی «غیر قابل قبول است و نباید بی پاسخ گذاشته شود». آندره فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، نیز گفته که استفاده از این سلاح اقدامی علیه ثبات و امنیت بین‌المللی است.

رويترز می‌نويسد با در نظر گرفتن وتوی قطعی روسيه، اقدام غرب در ارائه چنين قطعنامه‌ای با هدف انزوای مسکو و قرار گرفتن پشتيبانی وسيع پشت سر واشينگتن صورت گرفته است.

پيش‌بينی می‌شود در صورت حمله به سوريه، قيمت نفت تا ۱۵۰ دلار افزايش يابد و بازارهای سهام با تلاطم‌های شديد و افت ارزش روبه‌رو شوند.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، اوايل روز چهارشنبه هر گونه حمله به سوريه را اقدامی احمقانه خواند. يکی از معاونان وی هم در پاسخ به ديويد کامرون گفته که شورای امنيت بايد منتظر گزارش بازرسان سازمان ملل باشد.

ولاديمير تيتوف گفته است: «تا زمانی که بازرسان گزارش خود را تهيه و ارائه نکرده‌اند، هرگونه بحثی درباره واکنش شورای امنيت سازمان ملل زودهنگام خواهد بود».

در همين حال نشريه «فارن پاليسی» در گزارشی اختصاصی خبر داده که هنگام «حمله شيميايی وحشتناک» چهارشنبه هفته گذشته به حومه دمشق، يکی از مقامات وزارت دفاع سوريه به شکلی هراسناک، مکالمه‌ای تلفنی با يکی از فرماندهان واحد سلاح‌های شيميايی داشته و خواستار پاسخ او درباره حمله با گاز اعصاب شده است که هزار کشته بر جای گذاشته است.

فارن پاليسی می‌نويسد که اين مکالمه توسط سرويس‌های اطلاعاتی آمریکا شنود شده و نشان می‌دهد چرا مقام‌های آمريکايی مطمئن هستند که رژيم بشار اسد دست به چنين حمله‌ای زده است و اينکه، حمله آمريکا ظرف روزهای آينده قطعی است.

با اين حال خبرگزاری رويترز می‌نويسد تا زمانی که بازرسان سازمان ملل در سوريه به سر می‌برند غير محتمل است که حمله‌ای صورت گيرد. احتمال می‌رود اين بازرسان که مسووليت آنها با «آکه سلستروم» دانشمند سوئدی است تا چند روز آينده به تحقيقات خود ادامه دهند.

بر اساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته، حمله احتمالی به سوريه با استفاده از موشک‌های کروز صورت خواهد گرفت که از ناوهای آمريکايی در دريای مديترانه به سمت اهداف نظامی سوريه پرتاب خواهند شد.

به رغم اين، يک مقام آمريکايی که نخواست است نامش فاش شود به خبرنگاران گفته است کشورش دست به اقدام يک‌جانبه نظامی نخواهد زد و با متحدانش درباره اقدامات تنبيهی بالقوه عليه سوريه رايزنی خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اين مقام آمريکايی نوشته که حمله ياد شده بيش از يک روز طول خواهد کشيد و افزوده است: «اقدام نظامی يک‌جانبه نخواهد بود. شرکای بين‌المللی ما هم در آن حضور خواهند داشت».

در تحولی دیگر، نوری المالکی، نخست وزیر عراق، نیروهای نظامی این کشور را به دلیل حمله احتمالی به سوریه، به حال آماده باش در آورده است و اسرائیل نیز نیروهای ذخیره‌اش را به خدمت فراخوانده است.

بحران سوريه تاکنون بيش از يکصد هزار کشته بر جای گذاشته است و ميليون‌ها نفر از مردم اين کشور برای در امان ماند از پیامدهای جنگ داخلی این کشور به ترکيه، لبنان و عراق پناهنده شده‌اند.

ايران و روسيه از متحدان اصلی حکومت سوريه هستند و متهم‌اند که انواع تجهيزات نظامی را برای تقويت ارتش وفادار به بشار اسد و سرکوب مخالفان اسد به اين کشور می‌فرستند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه به آمريکا هشدار داد که هر گونه حمله‌ای به سوريه مانند جرقه‌ای در انبار باروت منطقه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG