لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

باراک اوباما: تبعیض نژادی در آمریکا هنوز درمان نشده است


باراک اوباما، در جریان سخنرانی در کاخ سفید و در واکنش به حادثه تیراندازی چارلستون - به همراه جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، در جریان سخنرانی در کاخ سفید و در واکنش به حادثه تیراندازی چارلستون - به همراه جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، می‌گوید که تبعیض نژادی و نژادپرستی در آمریکا هنوز درمان نشده است و این چیزی نیست که به سرعت و ناگهانی از یک جامعه رخت بربندد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی صوتی که به صورت پادکست روز دوشنبه یکم تیر منتشر شد، گفت: «نژادپرستی درمان نشده است. مسئله فقط به این مربوط نمی‌شود که در جامعه به زبان آوردن واژه "کاکاسیاه" نشانه بی‌ادبی باشد و این که دیگر کسی این واژه را به زبان نمی‌آورد، نمی‌تواند معیاری باشد مبنی بر اینکه دیگر در جامعه نژاد پرستی وجود ندارد».

کاکا سیاه، معادل واژه Nigger – لفظی توهین‌آمیز در خطاب قرار دادن آفریقایی – آمریکایی‌ها است. از این واژه در رسانه‌ها در آمریکا استفاده نشده و در صورت نیاز به گفتن خبری در مورد آن، با «N word» یا حرفی که با «ن» شروع می‌شود، از آن یاد می‌کنند.

آقای اوباما در این گفت‌وگو خیلی صریح در مورد نژاد پرستی صحبت کرد و حتی واژه «نیگر/کاکاسیاه» را بر زبان آورد.

هفته گذشته در جریان تیراندازی به کلیسایی در چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی ۹ آفریقایی – آمریکایی از جمله کشیش کلیسا کشته شدند. مهاجم به این کلیسا از سوی رسانه‌های آمریکایی به عنوان فردی متمایل به «تعصب نژادی» و برتر بودن نژاد سفید پوست معرفی شده است.

باراک اوباما در اظهارات خود افزود: «نژاد پرستی را نمی‌شود گفت چون در سطح عمومی دیده نمی‌شود، دیگر رفته است. جوامع یک‌شبه و ناگهانی از چیزهایی که ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال پیش رخ داده است، پاک نمی‌شوند».

آقای اوباما در برنامه پادکست هفتگی «مارک مارون» کمدین و مجری، به عنوان مهمان حضور داشت. پادکست هفتگی مارک مارون معروف به استفاده از زبان عام و ادبیات کثیف و نیز پرهیز از مکالمات رایج رسانه‌ای است و WTF نام دارد.

باراک اوباما که خود اولین رییس جمهوری آفریقایی – آمریکایی ایالات متحده است، گفته از زمانی که از مادری سفیدپوست و پدری سیاه پوست به دنیا آمده، شاهد موج گسترده‌ای از بهبود وضعیت تبعیض نژادی در آمریکا بوده اما با این حال افزود که دوران برده‌داری در آمریکا هنوز بخشی از «دی‌ان‌ای» تاریخی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

آقای اوباما همچنین از «تسلط گسترده» انجمن ملی سلاح – NRA – بر کنگره ابراز ناامیدی کرده و گفته همین تسلط باعث شد پس از کشتار «سندی‌هوک» در سال ۲۰۱۲ و کشته‌شدن ۲۰ دانش‌آموز و شش کارمند مدرسه، نشود قانونی بهتر برای کنترل اسلحه، تصویب کرد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «درست پس از واقعه سندی‌هوک در نیوتاون (در ایالت کانکتیکات) و وقتی ۲۰ کودک شش ساله کشته شدند، کنگره آمریکا به واقع هیچ‌ کاری نکرد و بله، این حس انزجار بود که خیلی به آن نزدیک شدم. خیلی برایم بیزار کننده بود».

آقای اوباما با تاکید بر احترام نسبت به شکارچیان و کسانی که از تیراندازی به عنوان ورزش استفاده می‌کنند و نیز شمار گسترده صاحبان سلاح در آمریکا گفت: «پرسش این جاست که آیا راهی هست که بتوان برخی رسوم مشروع را نگه داشت ضمن این که عقل جمعی را با آن تلفیق کرد که بتواند جلوی یک جوان ۲۱ ساله را بگیرد که حالا از چیزی خشمگین است و یا اصلا نژادپرست است و یا حتی تعادل سالم روانی ندارد و یک راست برود به یک مغازه و خود را مسلح کند و آسیب عظیمی به بقیه وارد کند».

اشاره آقای اوباما به تیرانداز و عامل حادثه کلیسای چارلستون است. دیلان استورم روف، متهم این تیراندازی، جوانی است که پیش از این حمله، مانیفستی با بیش از دو هزار و ۵۰۰ واژه و در نفرت از سیاه‌پوستان و اشاره به برتری نژاد سفید نوشته بود.

XS
SM
MD
LG