لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

برگزاری مراسم سالگرد انقلاب بلشویک در کشورهای عضو شوروی سابق


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:23 0:00
اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲:

در گوشه و کنار مولدووا که از کشورهای عضو اتحاد جماهير شوروی سابق بوده، مراسم سالگرد انقلاب بلشويکی ۱۹۱۷ در حال برگزاری است. در «چيسينائو» پايتخت اين کشور نزديک به يکصد حامی و طرفدار حزب کمونيست در مقابل مجسمه ولاديمير لنين، رهبر انقلاب بلشويک، حلقه های گل گذاشته اند.

در آلماتی پايتخت قزاقستان هم طرفداران و حاميان حزب کمونيست به محلی که مجسمه لنين منتقل شده رفتند و در تاج های گل گذاشتند. در قزاقستان مجسمه لنين و ديگر شخصيت های کمونيستی از مرکز شهر جمع شده و به حومه شهر منتقل شده است.

در بيشکک، پايتخت قرقيزستان هم سالگرد اين روز را که طبق تقويم ژوليوس سزار به روز انقلاب کبير اکتبر مشهور است، برگزار کردند.

در مينسک، پايتخت بلاروس هم سربازان و نيروهای نظامی و دانش آموزان و دانشجويان هم در اين مراسم شرکت کردند. در ميان کشورهای عضو اتحاد جماهير شوروی سابق، فقط بلاروس و قرقيزستان هستند که هنوز روز انقلاب بلشويک را به عنوان تعطيل رسمی در تقويم خود نگه داشته اند.

در مسکو پايتخت روسيه، حزب اپوزيسيون «يابلوکو» مراسمی با حضور حاميان اين حزب برای گراميداشت کسانی که عليه بلشويک ها در انقلاب سال ۱۹۱۷ جنگيده اند، برگزار کرد.

در کی يف پايتخت اوکراين، نزديک به دوهزار تن از حاميان کمونيست در راهپيمايی شرکت کرده و مراسم سالگرد انقلاب را برگزار کردند.

همچنين در کی يف، اعضای احزاب اپوزيسيون و رهبران آن ها از جمله «ويتالی کليتشکو» در مقابل ساختمان پارلمان تظاهرات کردند. پارلمان اوکراين مشغول بررسی لايحه انضمام اين کشور به اروپا است. گروه های اپوزيسيون همپنين از لايحه ای که بر اساس آن به يوليا تيموشنکو، نخست وزير سابق اين کشور اجازه می دهد برای معالجات درمانی به خارج سفر کند، حمايت می کنند و خواستار تصويب نهايی آن هستند.

در تلفيس، پايتخت گرجستان، معترضان در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کرده و نسبت به خدمات شهری حمل و نقل با مينی بوس، اعتراض کردند. معترضان می گويند بستن قراردادی برای اين کار با تنها يک شرکت، بازار را انحصاری کرده و اجازه رقابت را از ديگر صنايع و کارآفرينان، می گيرد.

در پودگوريتسا پايتخت مونته نگرو، کشاورزان شمال اين کشور در مقابل پارلمان تجمع کرده و نسبت به دفن دو محل پسمانده ها در نزديکی محل زندگی و کار آن ها، اعتراض کردند. روستاييان شمال اين کشور بيش از يک ماه است که جلوی حرکت کاميون های حامل پسمانده ها را گرفته اند که باعث بروز فاجعه پسمانده و زباله در شهر «بران» شده است.

در افغانستان، نزديک به ۱۲۰ افسر پليس که ۱۰ تا از آن ها زن هستند از دانشگاه نظامی که با حمايت ارتش آمريکا برپا شده است، فارغ التحصيل شدند. ارتش آمريکا تامين کامپيوتر و نيز دوره های نظامی اين دانشگاه را برعهده دارد. نيروی نظامی آمريکا در دو سال گذشته نزديک به ۱۰ ميليون دلار در تربيت و آموزش نيروهای پليس و نيروهای نظامی افغانستان، سرمايه گذاری کرده است.
XS
SM
MD
LG