لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

انصراف ايران از نامزدی عضويت در شورای حکام


علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی. (عکس از epa)
علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی. (عکس از epa)

سفیر ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این کشور از نامزد شدن برای عضويت در شورای حکام آژانس، به نفع سوريه انصراف داده است.


علی اصغر سلطانيه، سفیر ايران اين خبر را روز سه شنبه در حاشيه افتتاحيه مجمع سالانه آژانس در وين به شبکه خبری العالم گفت: «جمهوری اسلامی رسما از حق خود در نامزد شدن برای عضويت در اين شورا صرف نظر کرده است، تا از اين طريق زمينه برای عضويت سوريه در شورای حکام فراهم شود.»


او افزود: «اين اقدام همچنين به منظور ابراز نوعی همبستگی با گروه خاورميانه و جنوب آسيا صورت گرفت.»


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، ۳۵ عضو دارد و به عنوان هيئت مديره آژانس عمل می کند.


اين شورا در طول سال پنج بار تشکيل جلسه می دهد و در مورد امور داخلی آژانس و بازرسی های صورت گرفته توسط بازرسان آژانس تصميم گيری می کند.


طی سال های گذشته آژانس بين المللی انرژی اتمی، درگير بازرسی از تاسيسات هسته ای ايران است و گزارش های محمد البرادعی، مدیرکل آژانس تا کنون موجب تصويب پنج قطعنامه توسط شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران شده است.


آمريکا و اسرائيل ايران را متهم به تلاش برای توليد سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای خود می کنند، اما ايران همواره برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


سوريه: رابطه با تهران را حفظ می کنيم

همزمان با اين تصميم ايران، بشاراسد، رييس جمهوری سوريه، سه شنبه درمصاحبه با رسانه های منطقه گفت: «اگر سوريه بتواند با اسرائيل به پيمان نهائی صلح برسد، مناسبات ديرينه سوريه با ايران حفظ خواهد شد».


وليد المعلم، وزيرامور خارجه سوريه هم روز سه شنبه درمصاحبه با «وال استريت ژورنال» گفت: «چه بخواهيم و چه نخواهیم، ايران نقشی مرکزی درخاورميانه دارد.»


وليد المعلم افزود: «شتاب برای نتيجه گيری از تماس های سياسی سوريه با اسرائيل و اثرات آن بر مناسبات سوريه با ايران، زود هنگام است. بگذاريد اول با اسرائيل به توافق صلح برسيم. اما مسلم است که چنين صلحی يک امر استراتژيک است و اثرات مهمی بر تمامی خاورميانه خواهد داشت».


بشار اسد رییس جمهوری سوریه و محمود احمدی نژاد در جریان سفر به تهران در مرداد ماه گذشته.

بشاراسد نيمه سپتامبر درمصاحبه با تلويزيون جمهوری اسلامی ايران نيز گفته بود: «تماسهای سوريه با اسرائيل مذاکره نيست بلکه سوريه می خواهد بلندی های جولان را پس بگيرد».


اين درحالی است که اسرائيل دورشدن سوريه ازهم پيمانی با ايران را در سرلوحه درخواستهای خود برای رسيدن به توافق صلح با دمشق قرار داده است.


«سوريه درانتظار دولت های جديد آمريکا و اسرائيل»


همزمان با سخنان آقای اسد درمورد حفظ مناسبات استراتژيک با ايران، خبرهايی از از ديداری کم سابقه ميان وزيران خارجه سوريه و آمريکا در نيويورک منتشر شد.

روزنامه آمريکائی «وال استريت ژورنال» سه شنبه جزئيات ديدار ميان کاندوليزا رايس با همتای سوری او وليد المعلم را منتشرکرد.


اين ديدار در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته است. دولت جورج بوش از مذاکرات غيرمستقيم صلح ميان اسرائيل و سوريه با ميانجی گری ترکيه چندان استقبال نکرده بود.


وليد المعلم در مصاحبه با «وال استريت ژورنال» گفته است: «احساس می کنيم که اين نظرآمريکا تغيير کرده و دستخوش پيشرفت شده است».


وی گفت: «با خانم رايس موافقت کرد که تماسهای آمريکا و سوريه ادامه يابد. وليد المعلم درعين حال گفت، «آمريکا نقشی محوری درخاورميانه دارد و بايد منتظر روی کارآمدن رييس جمهوری جديد آمريکا بود تا نقش واقعی اين کشور ازسر گرفته شود».


وليد المعلم همچنين گفت: «سوريه منتظر روی کارآمدن خانم تسيپی ليونی دراسرائيل است و می خواهد ببيند آيا وی مايل به ادامه مذاکرات با سوريه است يا خير.»


وزيرخارجه سوريه گفت: «خانم ليونی بايد در مورد شرط سوريه برای تحويل گرفتن تمامی بلندی های جولان اظهار نظر کند.»


وليد المعلم مدعی شد که «اهود اولمرت، نخست وزير مستعفی اسرائيل که قراراست بزودی ازصحنه خارج شود، برای عقب نشينی کامل ازارتفاعات جولان ابراز آمادگی کرده است.


XS
SM
MD
LG