لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

آمريکا کمک مالی به يونسکو را قطع کرد


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
در واکنش به رای‌گيری و عضويت کامل فلسطين در يونسکو، ايالات متحده آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد، کمک‌های مالی خود به اين نهاد سازمان ملل را قطع می‌کند. اگر آمريکا به مدت دو سال کمک مالی خود را به این سازمان قطع کند، حق رای‌ در جلسات يونسکو را از دست خواهد داد.

به گزارش آسوشيتدپرس، وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد دولت در مورد عواقب قطع کمک مالی به يونسکو، با کنگره مشورت خواهد کرد و تصميم‌های آينده خود را اعلام خواهد کرد.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز دوشنبه گفت: «ما قرار بود در ماه آينده ميلادی، ۶۰ ميليون دلار به يونسکو بپردازيم و ما این پرداخت را انجام نخواهیم داد.» وی افزود اگر قانونگذاران آمريکايی در کنگره اين تصميم را نهايی کنند، ديگر آمريکا هيچ کمک مالی به يونسکو نخواهد کرد.

در نتيجه رأی‌گيری که روز دوشنبه در يونسکو، نهاد علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، در مورد پذيرش فلسطين به عنوان عضو کامل اين نهاد انجام شد، فلسطين به عضويت کامل يونسکو درآمد. با ۱۰۷ رأی مثبت، مجمع عمومی سازمان ملل تصميم گرفت تا فلسطين را به عنوان عضو جديد يونسکو بپذيرد.

در اين رأی‌گيری که در پاريس انجام شد، اسرائيل، ايالات متحده، کانادا، استراليا و آلمان به عضويت فلسطينی‌ها در يونسکو رأی مخالف دادند و روسيه، چين، فرانسه، هند، برزيل و آفريقای جنوبی رأی موافق دادند. بريتانيا و ژاپن رأی ممتنع دادند.

فلسطينی‌ها از سال ۱۹۷۴ در يونسکو مقام عضو ناظر را دارند. برای کسب عضويت کامل به عنوان کشوری که هنوز عضو کامل سازمان ملل متحد نيست، دست‌کم دوسوم از اکثريت اعضای کنفرانس عمومی يونسکو بايد از اين قطعنامه پشتيبانی کنند.

به گزارش آسوشيتد پرس، ايالات متحده آمريکا که از اصلی‌ترين حاميان اسرائيل است، در دهه ۱۹۹۰ مجموعه قوانينی را در کنگره تصويب کرده که در صورت به رسميت شناختن فلسطينی‌ها به عنوان یک عضو کامل در هريک از نهاد‌های سازمان ملل کمک‌های خود به اين نهادها را متوقف می‌کند.

آمريکا حدود ۲۲ درصد بودجه سالانه مورد نياز يونسکو، نهاد علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد را تامین می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، قرار بود واشينگتن در ماه نوامبر، ماه آينده ميلادی، حدود ۸۰ ميليون دلار به نهادهای سازمان ملل کمک کند که در حال حاضر ۶۰ دلار آن را متوقف کرده و جلوی آن را گرفته است.

خانم نولند همچنين مواضع قبلی کاخ سفيد واشينگتن را تاييد کرد و گفت اقدام يونسکو برای قبول کشور مستقل فلسطين، باعث خدشه وارد شدن به روند صلح خاورميانه است و انگيزه گفت‌وگوی مستقیم ميان اسرائيل و فلسطينی‌ها را از بين می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت که ایالات متحده به اين مسئله آگاه است که در صورت توقف پرداخت مالی به يونسکو بيش از دو سال، حق رای خود را از دست می‌دهد.

وی افزود طبق محاسبات واشینگتن اين مدت زمان (دو ساله) از ژانويه سال آينده ميلادی آغاز خواهد شد.

نولند گفت: «ما باید با کنگره مشورت کنیم. پرداخت نکردن وجوه چنین سازمان‌هایی می‌تواند به شدت به کاهش قدرت و نفود ما در آنها منجر شود ... ما بر این باوریم که بر روی منافع آمريکا تاثير خواهد گذاشت. به همين دليل ما باید با کنگره آمريکا وارد بحث و رايزنی شویم که چه گزینه‌های دیگری ممکن استبرای حفاظت از منافعمان وجود داشته باشد.»

اين تازه‌ترين مورد از تلاش‌های فلسطينی‌ها برای کسب عضويت کامل در سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن و جزيی از راهکارهای مربوط به تثبيت فلسطين به عنوان يک کشور مستقل در عرصه بين‌المللی است.

تحت تاثير بن‌بست و تاخير در مذاکرات صلح خاورميانه، تشکيلات خودگردان فلسطين به رهبری محمود عباس در ماه‌های جاری يک کارزار بين‌المللی برای به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينی را آغاز کرده‌ است.

فلسطينی‌ها برای اعمال فشار به سازمان ملل متحد از طرح اين مسئله در نهادهای بين‌المللی ديگر استفاده می‌کنند. محمود عباس همچنين درخواست عضويت کشور مستقل فلسطين در سازمان ملل را تقديم دبيرکل سازمان ملل کرده است.
XS
SM
MD
LG