لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

انتقاد ایران از پاکستان در مورد گروگان های ایرانی


وزیر کشور ایران خواستار همکاری بیشتر پاکستان در مورد مسئله گروگان های ایرانی شد. (عکس: فارس)
وزیر کشور ایران خواستار همکاری بیشتر پاکستان در مورد مسئله گروگان های ایرانی شد. (عکس: فارس)

علی کردان، وزير کشور جمهوری اسلامی ايران، اعلام کرد که تهران از ميزان همکاری دولت پاکستان در خصوص گروگان های ايرانی راضی نيست.


وزير کشور ایران در گفت و گوی خود با تلويزيون دولتی، اشاره ای به شمار گروگان ها نکرد.


بر اساس گزارش رسانه های ايرانی، مقام های پاکستانی به تهران قول داده بودند که در جهت آزادی گروگان ها کمک کنند.


اما به گزارش خبرگزاری « فارس»، وزير کشور جمهوری اسلامی ايران از دولت پاکستان خواست همکاری بيشتری با تهران داشته باشد تا در مورد آنچه که «تروريست های شاکن در بخش های مرزی پاکستان» ناميد، قدرت برتری اعمال شود.


علی کردان اشاره کرد که اطلاعات در مورد اين گروگان ها دقيق نيست، چرا که ايران با گروگان گيران به علت آنکه در خاک پاکستان هستند، در ارتباط نيست و بر همين اساس خواستار همکاری بيشتر اسلام آباد شد.


در فاصله نيمه شب پنجشنبه تا بامداد جمعه ۲۴ خرداد ماه، ۱۶ نفر از پرسنل يک پاسگاه نيروی انتظامی در بخش سراوان استان سيستان و بلوچستان ايران که در نزديکی مرز پاکستان قرار دارد، ربوده شدند.


مقام های ايرانی می گويند که ربايندگان همراه با گروگان های خود به پاکستان گريخته اند.


گروه «جندالله»، که به باور برخی تحليلگران «احتمالا با القاعده مرتبط است»، مسئوليت اين گروگان گيری را بر عهده گرفت.


گروگان گيری پرسنل نظامی ايران تقريبا همزمان با تحويل عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، روی داد. عبدالحميد ريگی سال گذشته در پاکستان بازداشت شده بود.


جندالله که از سوی جمهوری اسلامی به عنوان گروهی «تروريستی» و به ادعای علی کردان، مورد حمايت آمريکا شناخته می شود، اعلام کرده که حداقل شش تن از گروگان ها را به قتل رسانده است.


ایران ادعای قتل اين گروگان ها را رد کرده است.


جندالله اعلام کرد که تنها دو گروگان ديگر در اختيار دارد و اگر اعضای زندانی آن گروه از سوی ايران آزاد نشوند، آنها را هم اعدام خواهند کرد.

«سفر کارشناسان به پاکستان»

وزیر کشور ایران در خصوص گروگان های ايرانی گفت: موضوع اين گروگان ها با وحدت کامل ميان دستگاه ها، زير نظر معاون امنيتی وزارت کشور در حال پيگيری است و کميته ای تشکيل شده است که اين مسئله را تعقيب مي کند.


به گفته آقای کردان، «مسئولان مختلف از وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، نيروی انتظامی و ساير دستگاه ها هر روز زير نظر اين کميته تشکيل جلسه مي دهد.»


وی می گوید که تعدادی از کارشناسان این وزارتخانه روز دوشنبه به افغانستان و پاکستان می روند تا با دولت های اين دو کشور، گفت و گوهای امنيتی انجام دهند.


در همين حال، جندالله اعلام کرد که تنها دو گروگان ديگر در اختيار دارد و اگر اعضای زندانی آن گروه از سوی ايران آزاد نشوند، آنها را هم اعدام خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری های ايرانی، در هفته های اخير، جندالله يکی از گروگان هاي خود را آزاد کرد. به گفته اين گروه، آزادی اين گروگان در ازای آزادی دو عضو جندالله توسط مقام های ايرانی صورت گرفته است.


اين موضوع تکذيب مقام های ايرانی را به دنبال داشته است و آنان همواره گفته اند که هیچ امتیازی به گروگان گیران نمی دهند.


جندالله همچنین اعلام کرد که سه نظامی ديگر را نيز به گروگان گرفته است. اين موضوع تاکنون از سوی مقام های ايرانی تاييد نشده است.


XS
SM
MD
LG