لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

«جنگ می تواند برای مردم ایران خطرناک باشد»


روز ۲۱ سپتامبر، ۳۱ شهريورماه، روز جهانی صلح است.(عکس:epa)
روز ۲۱ سپتامبر، ۳۱ شهريورماه، روز جهانی صلح است.(عکس:epa)

روز ۲۱ سپتامبر، ۳۱ شهريورماه، روز جهانی صلح است و به همين مناسبت هم مراسمی در کشورهای جهان در نفع جنگ و خشونت و در حمايت از صلح برگزار می شود.


در اين ميان، سازمان ملل متحد با راه اندازی وب سايتی از بازديدکنندگان خواسته است پيام های خود را در حمايت از صلح به صورت « اس ام اس» به اين سايت ارسال کنند تا در اختيار رهبران کشورهايی قرار گيرد که در مجمع عمومی اين سازما ن شرکت می کنند.


در تهران هم قرار بود در روز جهانی صلح، يعنی روز يکشنبه، مراسمی در پارک شهر از سوی موزه صلح و انجمن دفاع از قربانيان سلاح های شيميايی برگزار شود.


دکتر شهریار خاطری، مدير روابط عمومی انجمن دفاع از قربانيان سلاح های شيميايی، روز شنبه درباره اين مراسم و اهداف آن با « راديو فردا» گفت و گو کرده است.


راديو فردا: آقای دکتر خاطری! ايده برگزاری اين مراسم به چه زمانی باز می گردد؟


دکتر شهرام خاطری: ايده اصلی آن٬ به همان ايده ای باز می گردد که باعث شد انجمن حمايت از قربانيان سلاح های شيميايی و موزه صلح را در تهران داير کنيم. يعنی اين که٬ افرادی که خود در جنگ حضور داشتند٬ تجربه جنگ و عواقب ناشی از آن را مستقيم داشتند و همين طور افرادی که خود در جنگ با سلاح های شيميايی مسموم و مجروح شدند.


  • « کاری که می توانيم انجام دهيم٬ اين است که با مراسمی که برپا می کنيم و انعکاس آن٬ به مردم دنيا بفهمانيم٬ که تصورشان از مردم ايران نادرست است. مردم ما صلح طلب هستند و دوست دارند در آرامش و صلح زندگی کنند.»
دکتر شهریار خاطری، مدير روابط عمومی انجمن دفاع از قربانيان سلاح های شيميايی

آنان خيلی بهتر می توانند لمس کنند که جنگ چه پيامدهای خانمانسوزی می تواند داشته باشد و اينکه اين پيامدها٬ تا چند دهه پس از جنگ وجود دارند.


گروهی اين برنامه را برنامه ريزی کرده اند، پزشکانی هستند که پس از گذشت دو يا سه دهه از جنگ٬ تحت فشار پيامدهای جسمی و روحی قربانيان جنگ هستند. بنابراين٬ تصميم گرفتيم که اين مراسم را برگزار کنيم تا به همه مردم و همه دنيا يادآوری کنيم٬ که ايران تا چه اندازه٬ در اثر جنگی که در دهه ۸۰ درگير آن شده بود٬ آسيب ديده است و درگير شدن در جنگ ديگری تا چه اندازه می تواند برای مردم ما و نسل های آينده خطرناک باشد.


آقای خاطری! شما خود در جبهه بوديد٬ مستقيما" با جنگ آشنا شديد و هنوز هم تحت تأثير سلاح های شيميايی هستيد واز عواقب آن رنج می بريد. همانطور که اطلاع داريد٬ در مطبوعات غربی و جاهای ديگر٬ گمانه زنی هايی در مورد حمله اسرائيل و يا حتی آمريکا به ايران به خاطر برخی از فعاليت های هسته ای حساس ايران وجود دارد. شما٬ تا چه اندازه٬ اين مسئله را جدی می بينيد؟


يکی ديگر از علل برنامه ريزی اين مراسم، نگرانی عميق از اين موضوع است که واقعا اين جنجال هايی که عليه کشورما درست شده و ممکن است که منجر به جنگی عليه کشور ما شود٬ تا چه اندازه می تواند فاجعه بار باشد.


بله٬ ما نگران هستيم٬ بسيار هم نگران. به دليل اين که٬ ما هنوز با بيماری ها و معلوليت هايی که در اثر جنگی که صدام عليه کشور ما شروع کرد٬ دست به گريبان هستيم و داريم از آنها رنج می بريم .


ما می دانيم که هر اتفاق ديگری هم که بيفتد٬ تا چند دهه ديگر بايد تاوان اين مسائل را بدهيم.


آقايان سياستمداران نمی خواهند بفهمند که تا چه اندازه٬ اين جنگ می تواند خطرناک باشد.


چطور می شود٬ از يک جنگ يا درگيری نظامی ديگر٬ جلوگيری کرد؟


ما به عنوان مردم و کسانی که در اين سازمان ها و نهادهای مردمی فعاليت داريم٬ فکر می کنيم وظيفه ما اين است که کشور خود و مردم را به خوبی به ديگران بشناسانيم .


ما در سطح مقامات عالی رتبه سياسی نيستيم که بتوانيم از تصميمات آنها جلوگيری کنيم٬ ولی کاری که می توانيم انجام دهيم٬ اين است که با مراسمی که برپا می کنيم و انعکاس آن٬ به مردم دنيا بفهمانيم٬ که تصورشان از مردم ايران نادرست است. مردم ما صلح طلب هستند و دوست دارند در آرامش و صلح زندگی کنند.


در عين حال، ما می خواهيم به مردم خود نيز تصور درستی ازمردم کشورهای ديگر ارائه دهيم تا فکر نکنند که تمام آمريکايی ها دوست دارند جنگ عليه ايران شروع شود. فکر نکنند همه اروپايی ها آماده جنگ با ايران هستند.


واقعا٬ اين مردم نيستند که درباره جنگ حرف می زنند. بعضی از سياستمدارانی هستند٬ که به دلايل مختلف دوست دارند جنگ ديگری شروع شود.


فکر می کنم روابط مردم با مردم و رساندن صدای همبستگی مردم به گوش سياستمداران٬ شايد بتواند تأثيری داشته باشد که شايد اين تصميمات عوض شود و اين موج مردمی و فعاليت های صلح طلبانه بين المللی بتواند تأثيری در تصميمات خطرناک سياستمداران داشته باشد.


می شود بيشتر توضيح دهيد که برنامه شما برای روز يکشنبه چيست؟


سال گذشته، مراسمی در مرکز پارک شهر٬ قديمی ترين پارک تهران٬ يادمان پرنده صلح٬توسط همين سازمان های صلح طلب در تهران به همراه يکی از ميهمانان که از هيروشيما آمده بود، برگزار شد.


امسال قرار است پيام دبير کل سازمان ملل٬ توسط نماينده آن سازمان در تهران خوانده شود٬ سپس پيام قربانيان جنگ خوانده می شود و پيام شهردار هيروشيما ٬به عنوان رئيس سازمان شهرداران صلح٬ که بيشتر هدف آن٬ متوجه ريشه کن کردن سلاح های کشتار جمعی از جهان هست٬ قرائت خواهد شد.


پس از آن، به نشانه احترام٬ به همه قربانيان جنگ در تمامی جبهه ها٬ يک دقيقه سکوت می کنيم و بعد شمع ها را٬ به ياد کسانی که در جنگ ها جان خودرا از دست داده اند٬ روشن می کنيم؛ با اين اميد و آرزو که جنگ ديگری در دنيا نداشته باشيم.


XS
SM
MD
LG