لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

همبستگی کارگران ۲۰ کشور با مردم و کارگران ایران


مراسم روز همبستگی با مردم و کارگران ایرانی در تایلند
مراسم روز همبستگی با مردم و کارگران ایرانی در تایلند
تظاهرات نمايندگان و اعضای چهار اتحاديه بين‌المللی صنفی در همبستگی با مردم ايران، از جمله کارگران ايرانی، روز جمعه آغاز شد.

اين تظاهرات در پی فراخوان کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، فدراسيون آموزش بين‌الملل و فدراسيون بين‌المللی کارگران صنايع کشاورزی، غذايی و خدمات برای ۲۰ کشور برنامه‌ريزی شده بود.

در اين زمينه، سازمان عفو بين‌الملل نيز حمايت خود را از برگزاری اين تظاهرات اعلام کرده است.

با فرا رسيدن روز جمعه، کشورهای نيوزيلند، استراليا، ژاپن، هنگ کنگ، تايلند و هندوستان، نخستين کشورهايی بودند که نمايندگان يا اعضای چهار اتحاديه بين‌المللی صنفی اقدام به برگزاری تجمع يا راهپيمايی در همبستگی با مردم ايران، از جمله کارگران ايرانی، کردند.

اين تظاهرات در شرايطی برگزار می‌شود که با گذشت حدود دو هفته از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد، راهپيمايی‌ها و تجمع‌های معترضان به معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئيس جمهوری آينده در شهرهای گوناگون ايران ادامه دارد.

معترضان همچنين خواستار ابطال نتايج اين انتخابات هستند؛ خواسته‌ای که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، تاکنون با آن مخالفت کرده است.

در عين حال، در ماه‌های گذشته، اعمال فشار بر تشکل‌ها و فعالان کارگری در ايران افزايش يافته است، به طوری که شمار بسياری از آنان به اتهام‌های امنيتی احضار، بازداشت و يا محاکمه شده‌اند.

تاد وليستر، از اتحاديه کارگران بخش حمل و نقل دريايی و راه آهن نيوزيلند، به «راديو فردا» گفت: «شماری از اعضای اين تشکل صنفی با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران در ولينگتون، پايتخت نيوزيلند، به برخورد ناعادلانه حکومت ايران با فعالان کارگری ايرانی اعتراض کردند و خواستار بهبود شرايط برای تشکل‌های کارگری در ايران شدند.»

توموجی ميساتو، از اتحاديه کارگران صنايع کشاورزی، غذايی و خدمات ژاپن، نيز در گفت‌وگو با «راديو فردا» گفت: « ۴۵ نفر به نمايندگی از اتحاديه‌های کارگری در مقابل سفارت ايران در توکيو تجمع و قطعنامه‌ای را در همبستگی با مردم ايران صادر کردند.»

وی افزود: «اين قطعنامه سه ماده داشت که نخستين آن، درخواست برای توقف سرکوب فعالان کارگری و جنبش دموکراتيک کارگری در ايران بود.»

اين فعال کارگر ژاپنی اضافه کرد: «خواسته‌های ديگر ما، آزادی فوری فعالان کارگری و به رسميت شناخته شدن حق برگزاری تجمعات و رعايت حقوق بشر بودند.»

در اندونزی، پرجمعيت‌ترين کشور اسلامی جهان، نيز تظاهراتی با شرکت شماری از اعضای اتحاديه‌های کارگری اين کشور در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران برگزار شد.

سانی پاتيسلانو، از فعالان کارگری اندونزی، به «راديو فردا» گفت: «نمايندگانی از اکثر اتحاديه‌های کارگری اندونزی در مقابل سفارت ايران در جاکارتا گرد آمدند و نامه‌ای خطاب به رهبران ايران را تسليم آن سفارتخانه کردند.»

آقای پاتيسلانو افزود: «اتحاديه‌های کارگری اندونزی خواستار آزادی هر چه سريع‌تر فعالان کارگری در ايران شده‌اند.»

چهار اتحاديه بين‌المللی صنفی روز پنجشنبه در بيانيه مشترکی اعلام کردند که شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز جمعه خواستار برقراری عدالت و رعايت حقوق بنيادين برای مردم ايران می‌شوند و با آنان اعلام هبستگی خواهند کرد.

در اين خصوص، گای رايدر، دبيرکل کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، روز پنجشنبه با اشاره به آنچه سرکوب و بازداشت در ايران ناميد، گفت: «ما در انظار عمومی عليه آنچه که در ايران روی می‌دهد، اعتراض می‌کنيم.»

فرد وان ليووان، دبيرکل فدراسيون آموزش بين‌الملل، بزرگترين اتحاديه معلمان در جهان، نيز اعلام کرد: «اتحاديه‌های صنفی در جهان بسيج شده‌اند تا مخالفت خود را با آنچه در ايران صورت گرفته است، و همچنين آنچه که برای سرکوب آرمان‌های مردم انجام گرفته است، بيان کنند.»

همچنين ديويد کاکرافت، دبیرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، اعلام کرد که «اتحاديه‌های صنفی روز جمعه به دولت ايران نشان خواهند داد تا چه اندازه در جهان بی‌اعتبار است و جهانيان درباره سرکوب‌ها و خشونت‌های صورت گرفته در ايران چگونه می‌انديشند.»

در ساليان اخير، اتحاديه‌های بين‌المللی صنفی بارها اقدام به تظاهرات و برگزاری روزهای همبستگی با کارگران ايران کرده‌اند.

اين چهار اتحاديه بين‌المللی صنفی روز چهارشنبه نيز در نامه‌ای به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، از «سرکوبی شديد» تظاهرات مسالمت‌آميز مردم ايران در روزهای اخير، که بر اساس گزارش‌ها، شماری کشته و زخمی برجای گذاشته است، به شدت انتقاد کردند.

اين چهار اتحاديه بين‌المللی صنفی در پايان نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی ايران، درخواست‌هايی را مطرح کرده‌اند.

به رسميت شناخته شدن آزادی بيان برای تمام ايرانيان، توقف تمامی اشکال سرکوب‌ها، آزادی تمامی فعالان کارگری، به رسميت شناخته شدن تمام اتحاديه‌های مستقل کارگری و اجرای تمامی بندهای کنوانسيون‌های سازمان بين‌المللی کار، آی ال او، در ارتباط با کارگران ايران از جمله اين خواسته‌ها هستند.

تاکنون گزارشی در مورد پاسخ مقامات ایرانی به اين نامه منتشر نشده است.

«اقدامی تاريخی و بزرگ»

همزمان با اعلام همبستگی اعضای چهار اتحاديه بين‌المللی صنفی با مردم ايران، از جمله کارگران ايرانی، تشکل‌های مستقل کارگری در ايران با انتشار بيانيه مشترکی، اين همبستگی را اقدامی تاريخی و بزرگ در مبارزه طبقه کارگر جهانی برای دستيابی به حقوق انسانی کارگران در ايران و سراسر جهان دانستند.

سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اتحاديه آزاد کارگران ايران، سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه و ساير تشکل‌های مستقل کارگری اين بيانيه را امضا کرده‌اند.

کانون مدافعان حقوق کارگر نيز با انتشار بيانيه‌ای با اشاره به رويدادهای اخير ايران و از جمله، برخورد با فعالان و تشکل‌های کارگری نوشت: «وجدان جهانی و به خصوص احزاب و سنديکاهای کارگری که به بی‌حقوقی کارگران ايرانی در حداقل حقوق خود توجه کرده‌اند، اينک در سراسر جهان با اعتصابات و اعتراضات خيابانی، تشکيل کمپين، حضور در مجامع جهانی و طرح حقوق و خواسته‌های کارگران و حقوق‌بگيران ايران و همچنين اطلاعيه‌ها و بيانيه‌ها در حمايت از مردم تحت ستم ايران صورت می‌گيرد».
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG