لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

توافق دو حزب مخالف پاکستانی برای استیضاح مشرف


آقای مشرف در اظهار نظرهای قبلی خود گفته بود ترجيج می دهد به جای مواجه شدن با استيضاح، به شکلی آرام از مقام خود کناره گيری کند.(عکس: EPA)
آقای مشرف در اظهار نظرهای قبلی خود گفته بود ترجيج می دهد به جای مواجه شدن با استيضاح، به شکلی آرام از مقام خود کناره گيری کند.(عکس: EPA)

دو حزب اصلی مردم و مسلم لیگ(شاخه نواز) در دولت ائتلافی پاکستان روز پنجشنبه در مورد استيضاح پرويز مشرف، رييس جمهور اين کشور، به توافق رسيدند.


يکی از سخنگويان دو حزب در دولت ائتلافی به خبرگزاری رويترز گفت که آنها در اصول در مورد استيضاح رييس جمهور به توافق رسيده اند و جزييات آن را در یک کنفرانس خبری اعلام خواهند کرد.


به اعتقاد بسياری از کارشناسان، چنين اقدامی می تواند باعث بروز يک بی ثباتی جدی در سياست داخلی پاکستان شود که هم اکنون با مشکلات فراوانی از جمله کندی رشد اقتصادی و معضل مقابله با گروه های مسلح اسلام گرا در مناطق قبیله نشين اين کشور روبرواست.


مذاکرات بين دو حزب اصلی در دولت ائتلافی پاکستان ماه ها طول کشيد و ظاهرا موضوع اصلی در آن چگونگی جايگزينی قضات عضو ديوان عالی اين کشور بود که ماه ها پيش، پرويز مشرف به خاطر حفظ موقعيت خود به عنوان رييس جمهور، ترکيب آن را تغيير داد.


آخرين مرحله اين گفت وگو ها بين حزب مردم به رهبری همسر بی نظير بوتو، آصف علی زرداری و حزب مسلم ليگ (شاخه نواز) به رهبری نواز شريف، از روز سه شنبه آغاز شد.


همزمان محافل سياسی در پاکستان گمانه زنی در مورد نحوه واکنش پرويز مشرف به اين اقدام را آغاز کردند.


آقای مشرف در اظهار نظرهای قبلی خود گفته بود ترجيج می دهد به جای مواجه شدن با استيضاح، به شکلی آرام از مقام خود کناره گيری کند، ولی در روزهای اخير سياستمداران طرفدار وی اعلام کرده اند که رييس جمهور با تمام توان خود با اين اقدام مقابله خواهد کرد.


ژنرال پرويز مشرف از محبوبيت کمی در پاکستان برخوردار است و حزب طرفدار وی در انتخابات سراسری سال جاری شکست سنگينی متحمل شد. با اين وجود، او در مقام رييس جمهور از اختيارات قانونی وسيعی از جمله انحلال پارلمان برخوردار است.


به گفته صاحب نظران، عامل مهم ديگر تعيين کننده روند حوادث در پاکستان، ارتش است. با وجودي که پرويز مشرف به خاطر حفظ مقام رياست جمهوری از مقام فرماندهی نيروهای مسلح پاکستان کناره گيری کرد، ولی هنوز با ارتش و فرماندهان جديد آن روابط نزديکی دارد.


فرماندهان ارشد ارتش پاکستان روز پنجشنبه در شهر راولپندی جلسه داشتند، اما يک مقام نظامی به خبرگزاري ها گفت که اين جلسه يک گردهمايی عادی سران نظامی کشور برای بررسی ارتقاء درجه برخی فرماندهان بوده است و ارتباطی با حوادث امروز و تصميمات احزاب سياسی ندارد.


آقای مشرف که قرار بود برای شرکت در مراسم افتتاحيه مسابقات المپيک به چين سفر کند، ظاهرا برای روشن شدن نتايج اقدام اخيردولت، سفر خود را به آن کشور به تاخير انداخته است.


پرويز مشرف در سال ۱۹۹۹ با يک کودتای بدون خونريزی، دولت نخست وزير وقت نواز شريف را برکنار کرد. از آن زمان، آقای مشرف در مقام فرمانده ارتش و نخست وزير ، سياست پاکستان را کاملا در کنترل خود داشت.


او از اواخر سال گذشته روندی را در پيش گرفت که در نهايت با کناره گيری از فرماندهی ارتش مقام رياست جمهوری را از آن خود کرد. حضور وی در صحنه سياسی کشور پس از انتخابات سراسری امسال و پيروزی احزاب مخالف وی کاهش يافت.


بحران در سياست پاکستان تاثير شديدی بر وضعيت اقتصادی اين کشور داشته است.


شاخص سهام در بازارهای پاکستان امروز به پايين ترين سطح خود در دو سال اخير سقوط کرد و ارزش برابری روپيه، واحد پول اين کشور، نيز به نازل ترين ميزان خود که در اوايل ماه ژویيه شاهد آن بوديم، بازگشته است.


XS
SM
MD
LG