لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۸

یک نماینده مجلس: ایران برای مقابله به مثل می‌تواند ده‌ها شهروند عربستان را بازداشت کند


حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز دوشنبه پنجم تیر، با متهم کردن عربستان سعودی به بازداشت ایرانیان در آن کشور هشدار داد که «ایران برای مقابله به مثل با سعودی‌ها می‌تواند ده‌ها شهروند عربستان را بازداشت کند».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، وی گفت: «سعودی‌ها شهروندان کشورمان که برای تجارت یا مناسک حج عمره مفرده به عربستان سفر کرده‌اند را بازداشت می‌کنند.»

روزنامه «الریاض» روز یکشنبه چهارم تیر خبر داد که «مأموران امنیتی عربستان سعودی ۳ ایرانی را سه روز پیش از عملیات تروریستی در مسجدالحرام در مکه» دستگیر کرده‌اند.

این روزنامه دلیل دستگیری این سه ایرانی را در ارتباط با «فعالیت‌های ضد امنیتی» در عربستان سعودی اعلام کرد. با این همه، الریاض توضیحی در مورد هویت دستگیرشدگان نداد.

این روزنامه همچنین اشاره کرد که ۹ ایرانی در بازداشت به سر می برند.

پس از آن، علاءالدین بروجردی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گزارش الریاض را «خبرسازی ناشیانه» و «شیطنت رسانه‌ای» توصیف کرد.

به نوشته خانه ملت، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در بخش دیگری از سخنانش با رد «هرگونه مشارکت شهروندان ایرانی در حملات تروریستی علیه عربستان» افزود: «ایران برای مقابله به مثل با سعودی‌ها می‌تواند ده‌ها شهروند عربستان را بازداشت کند کمااین‌که شواهدی دال بر حمایت ریاض از حملات تروریستی علیه تهران وجود دارد».

پیش از این، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها عربستان سعودی را متهم به دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از گروه حکومت اسلامی (داعش) کرده‌اند.

در این ارتباط، آقای نقوی حسینی با انتقاد از آنچه «رویکرد خصمانه» عربستان سعودی نامید، اضافه کرد: «بر کسی پوشیده نیست که القاعده، طالبان، داعش و ده‌ها گروه تروریستی دیگر دست‌پرورده‌های مدارس دینی وهابی با برنامه‌های آمریکا هستند».

اما ریاض با رد این اتهام‌ها، تهران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است. در این ارتباط، وزارت امنیت عربستان سعودی روز ۲۸ خرداد اعلام کرد سه عضو سپاه پاسداران را که سوار بر یک قایق «حامل سلاح» به «سکوهای نفتی مرجان» این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند، بازداشت کرده است.

در مقابل، رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران دستگیری سه عضو این نیروی نظامی از سوی عربستان را تکذیب کرده است.

روابط دو کشور پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در تهران و مشهد رو به تنش رفته است. ریاض و تهران در عین حال، یکدیگر را متهم به دخالت در کشورهای سوریه، عراق و یمن می‌کنند.

در همین حال، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران در مورد اعزام «حجاج ایرانی به مناسک حج تمتع» گفت: «مسئله اعزام حجاج در جلسه‌ای پیش از وقوع ماجراهای اخیر و با حضور مقامات ذی‌ربط سازمان حج و زیارت تشکیل و موضوع بررسی شد اما باتوجه به شرایط پیش آمده احتمال دارد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تمهیدات یا تصمیمات جدیدی اتخاذ کند».

او توضیح بیشتری در این مورد نداد.

در همین حال، کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز دوشنبه به خبرگزاری خانه ملت گفت: «طرح ادعاهای ساختگی علیه شهروندان ایرانی در ماجرای کشتی‌های صیادی بوشهر یا بازداشت شهروندان ایرانی در مکه اقداماتی برای انحراف از موضوع جنگ ولیعهدی و کتمان حمایت عربستان از تروریسم است».

او با تکذیب اتهام‌های مربوط به دخالت ایران در حملات تروریستی در آن کشور گفت: «اقدامات خصمانه سعودی علیه شهروندان ایرانی پیام‌های خوبی برای انجام مناسک حج و حضور حجاج کشورمان نیست.

XS
SM
MD
LG