لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

پلیس فتا: ۳۳۲۳ کانال قماربازی در تلگرام شناسایی شده اند


کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا
کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا

کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا، روز سه شنبه ۱۶ آذر، از بازداشت ۱۸۴ تن در ارتباط با شبکه‌های «قمار آنلاین» در ایران و شناسایی «۳۳۲۳ کانال قماربازی» در «تلگرام» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و میزان٬ این مقام نیروی انتظامی گفت: در رابطه با شبکه‌ها و کانال‌های قمار آنلاین، ۲۴۸ پرونده قضایی در داخل و خارج ایران تشکیل شده است.

کمال هادیانفر افزود: اعضای این شبکه‌ها و کانال‌ها از طریق «قمار آنلاین ۲۳ میلیارد تومان به جیب زده بودند» که در حال حاضر این مبالغ «بلوکه» شده است.

وی با طرح احتمال مخلوط شدن «پول قمار با پول مردم» خواستار این شد که «درگاه‌های اینترنتی ساماندهی شده و روی آنها نظارت شود تا شاهد این جابه جایی پول قمار نباشیم.»

پیش از این، مقام‌های ایران از ‌سایت‌های «شرط ‌بندی» فوتبال به عنوان ‌سایت‌های «قمار» نام برده و در سال‌های اخیر بارها آنها را مسدود کرده‌اند.

در این ارتباط، عبدالصمد خرم‌آبادی٬ معاون قضایی دادستان کل کشور، روز چهارم مهر ماه، شرط‌بندی را «اقدامی مجرمانه» خوانده و گفته بود ‌سایت‌های شرط ‌بندی فیلتر می شوند و با گردانندگان آنها «برخورد» خواهد شد.

آقای خرم ‌آبادی افزوده بود که شرط‌ بندی «نوعی قمار است و مطابق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود.»

برخی رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند که در سال‌های اخیر تعداد قابل‌توجهی «بنگاه‌های مجازی شرط‌بندی فوتبال» فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

«باشگاه خبرنگاران جوان» نیز در سال ۹۳ در گزارشی نوشته بود: «سایت‌های متعددی مرتبط با پیش‌بینی فوتبال ایجاد شده و هر روز به تعداد این سایت‌ها افزوده می‌شود.»

براساس این گزارش، سایت‌های شرط‌بندی درآمدهای «میلیونی و گاهی میلیاردی» دارند و «پرداخت اینترنتی» به آنها از حساب‌های بانکی ایرانی امکان ‌پذیر است.

فعالیت‌های اینترنتی در ایران در سال‌های اخیر جرايمی همچون سرقت‌های اینترنتی و کلاهبرداری‌های آنلاین را به همراه داشته که به گفته فرمانده پلیس فتا، ۶۰ درصد از این «تخلف‌ها مربوط به برداشت‌های غیر مجاز است.»

وی همچنین گفت که ۶۶ درصد جرایم اینترنتی شبکه‌های موبایل محور در تلگرام رخ می‌دهد و کمتر از دو درصد نیز مربط به واتس آپ است.

به گفته این مقام نیروی انتظامی، در تلگرام کانال‌هایی که مرتکب جرم وتخلف می‌شوند از سوی پلیس فتا رصد شده و در مسیر فیلترینگ قرار می‌گیرد.

آقای هادیانفر افزود: «امروزه ۲۰ درصد از جرائم در اینستاگرام اتفاق می‌افتد که پلیس فتا این مشکلات را نیز برطرف می‌کند.»

رئیس پلیس فتا گفت: «از ۱۵۲ پیام رسان فعال در دنیا، در حال حاضر ۵۲ پیام رسان در کشور فعال هستند که نیاز است ۳۰ پیام رسان فیلتر شوند.»

XS
SM
MD
LG