لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

«اعتراض وزارت خارجه» به تغییر نام خیابان بوستان به آیت‌الله نمر


یک عضو شورای شهر تهران خبر داد که وزارت خارجه به تغییر نام خیابان بوستان، خیابان منتهی به سفارت عربستان سعودی، به آیت‌الله نمر «اعتراض» کرده و «به‌صورت مکتوب» از شهرداری تهران خواسته که نام این خیابان را دوباره به نام سابق بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم مجتبی شاکری، روز یکشنبه ۲۰ دی، با اشاره به مصوبه دو فوریتی شورای شهر تهران برای تغییر نام خیابان منتهی به سفارت عربستان سعودی به «شهید آیت‌الله نمر»، گفت که وزارت خارجه به تغییر نام این خیابان «اعتراض» کرده است.

به گفته آقای شاکری، وزارت خارجه «به‌صورت مکتوب» از شهرداری تهران خواسته است که نام این خیابان را دوباره به نام سابق بازگرداند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، این عضو شورای شهر تهران گفت که شورای شهر براساس «روال»، درباره نامگذاری معابر به نام شخصیت‌های خارجی و بین‌المللی از وزارت خارجه «سؤال» می‌کند.

یکشنبه ۱۳ دی، شورای شهر تهران دو فوریت تغییر نام خیابان بوستان به خیابان «شهید آیت‌الله نمر» را تصویب کرد و در همان روز تعدادی از معترضان به اعدام این روحانی شیعه، تابلویی را جایگزین نام خیابان بوستان کردند.

در همین حال آقای شاکری گفت که تغییر نام یک خیابان پس از مصوبه شورای شهر «دو هفته الی یک ماه طول می‌کشد» و نام این خیابان به صورت رسمی هنوز تغییر نکرده است.

شورای شهرهای مشهد و شیراز نیز طرح‌هایی را برای نامگذاری یکی از خیابان‌های این شهرها به نام شیخ نمر تصویب کرده‌اند.

این مصوبات در حالی تصویب شده است که براساس گزارش‌ها، نام خيابان خالد اسلامبولی، عضو تيم ترور انورسادات، رئيس جمهور سابق مصر، از موانع اصلی بر سر راه عادی‌سازی روابط دو کشور در سال‌های گذشته بوده است.

اعدام شیخ نمر و پس از آن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران باعث قطع روابط و درگیری لفظی مسئولان دو کشور شده است.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز یکشنبه قطع روابط عربستان سعودی با ایران و حمله به اطراف سفارت ایران در یمن را «نشانگر رفتار سیاسی سبک و از سر دشمنی» مقامات عربستان سعودی با «ملت ایران» دانست.

وی در عین حال حمله به سفارت عربستان سعودی را «حادثه مشکوک» خواند و افزود: «باید وزارت کشور با کسانی که از نظر ایجاد امنیت در آنجا قصور یا تقصیر داشتند، برخورد کند و مجلس نیز موضوع را پیگیری خواهد کرد که ریشه اینگونه رفتارها در کشور از بین برود».

وزارت کشور ایران که با دستور رئیس‌جمهور پیگیری این حادثه را در دستور کار دارد، تا اینجا معاون امنیتی استانداری تهران را از جمله در ارتباط با حمله به سفارت عربستان، برکنار کرده است.

در ارتباط با حمله به سفارت عربستان، روز شنبه نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، «طرفداران» آیت‌الله صادق شیرازی، از مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی، را متهم کرده بود، اما وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، این اتهام را «واهی» خواند و نوشت که این اقدام از سوی افراد موسوم به «ولایتمدار» انجام شده است.

در همین حال حسین نقوی حسینی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس، روز یکشنبه گفت که «با توجه به وجود دوربین و فیلم‌برداری از حادثه» حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی «قابل شناسایی هستند».

به گزارش خبرآنلاین، وی تأکید کرد که «احتمال امنیتی بودن» این حادثه و اینکه «افرادی در بین مردم نفوذ کرده و دست به اقداماتی زده باشند» وجود دارد.

پیش از این نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی را «مشکوک» خوانده و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، نیز گفته بود که این اقدام «می‌تواند توسط عوامل نفوذی طراحی و پشتیبانی شده باشد».

XS
SM
MD
LG