لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

انتقاد حداد عادل از «جذب بی‌رویه» دانشجو در رشته‌های علوم انسانی


غلامعلی حداد عادل، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، و رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، بار دیگر از افزایش «بی‌رویه» جذب دانشجویان علوم انسانی و راه‌اندازی مقاطع دکترا انتقاد کرده و از وزارت علوم خواسته است که «با تمام توان» جلوی «جذب بی‌رویه» دانشجو را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامعلی حداد عادل روز جمعه پنجم آذر، گفته است که جذب دانشجو در رشته های علوم انسانی نباید با رشته هایی چون پزشکی مقایسه شود.

او اضافه کرد: «این به آن معناست که نباید گفته شود کشور به همان تعداد که به پزشک نیاز دارد به فیلسوف و مورخ هم به همان تعداد نیاز دارد، چون نگاه کمیت‌گرا به علوم انسانی مشکل‌آفرین است».

آقای حداد عادل از وزارت علوم خواسته است که «با تمام توان» جلوی «جذب بی‌رویه» دانشجو را بگیرد و تأکید کرده جذب بی‌رویه دانشجو و تأسیس و راه‌اندازی مقاطع دکترا در بسیاری از شهرستان‌ها «خدمت به کشور نیست».

پیش از این نیز مقام‌های وزارت علوم ایران از تأسیس «بی‌رویه و نامتناسب» دانشگاه‌ها در ایران، در سال‌های گذشته انتقاد کرده‌اند.

از جمله محمد فرهادی، وزیر علوم ایران، روز جمعه هفتم آبان گفته بود که برخی از دانشگاه‌ها در ایران کمتر از ۱۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و برخی از دانشگاه‌ها نیز کمتر از ۵۰ نفر دانشجو دارند.

به گفته آقای فرهادی، بر خلاف تبلیغات موجود، امسال متقاضیان ورود به دانشگاه «خیلی کم» بودند و ۶۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور خالی است.

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، نیز سال ۹۳ گفته بود برخی از دانشگاه‌های جدیدالتأسیس حداقل استانداردهای لازم را برای تأسیس نداشته‌اند.

مقام‌های وزارت علوم ایران پیش از این نیز از خالی بودن ظرفیت برخی از رشته‌ها در مقاطع کاردانی و کار‌شناسی دانشگاه‌های دولتی خبر داده‌ بودند ولی با این حال همچنان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ایران، کنکور سراسری برگزار می‌شود.

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش، ۳۰ مهر ماه گفته بود که در رشته‌های ریاضی، فنی و حرفه‌ای، علوم انسانی و هنر امکان حذف کنکور و پذیرش دانشجو براساس نمرات مدارس وجود دارد، اما «در رشته‌هایی که متقاضی زیادی دارند نظیر دندانپزشکی، پزشکی و غیره این امکان فراهم نیست».

در عین حال انتقاد آقای حداد عادل از افزایش بی‌رویه جذب دانشجو در رشته‌های علوم انسانی در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از سال ۸۸ خواستار تحول در سرفصل‌های دروس علوم انسانی در مراکز آموزشی شده و پس از سخنان او رشته‌ها و سرفصل‌های علوم انسانی در مراکز آموزشی ایران دچار تغییرات قابل توجهی شده است.

در آذرماه ۹۳، آقای حدادعادل به عنوان رئیس شورای تحول در علوم انسانی اذعان کرده بود که «اقداماتی که تا امروز انجام شده به نتیجه مطلوب نرسیده»، اما پس از مطالبه جدی آیت‌الله خامنه‌ای درباره تحول علوم انسانی در سال ۸۸، حرکت جدیدی در این زمینه آغاز شده است.

او در آن زمان هم از شمار دانشجویان علوم انسانی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که «راه‌اندازی علوم انسانی کم‌هزینه است و آزمایشگاه و وسایل گران‌قیمت نمی‌خواهد و در عین حال عناوین پرطمطراق دارد و با سواد و کم‌سواد آن خیلی دیر تشخیص داده می‌شود. به همین خاطر رشد رشته‌های علوم انسانی بسیار زیاد و بی‌منطق است».

پیش از آن در شهریور ۸۸، رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم انسانی گفته بود که «این مسئله نگران‌کننده است زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه‌ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان‌بینی اسلامی رشته‌های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست».

XS
SM
MD
LG