لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۱

رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران آغازکننده نقض برجام نخواهد بود


در تهران واکنش‌ها به اظهارات مقام‌های آلمانی و دبیرکل سازمان ملل پیرامون برنامه موشکی جمهوری اسلامی و عدم اجرای احتمالی برجام توسط ایران همچنان ادامه دارد.

روز شنبه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با سیمای جمهوری اسلامی گفته‌های اخیر آنگلا مرکل و بان‌کی‌مون را «بیانگر توطئه‌ای جدید علیه ایران خواند و گفت احساس می‌کند که آنها در حال زمینه‌چینی و پخت و پز علیه جمهوری اسلامی هستند و باید گوش به زنگ بود».

آقای صالحی گفت به هر حال ایران به برجام خود را پایبند می‌داند و آغازکننده نقض آن نخواهد بود.

سازمان‌ امنیت داخلی آلمان در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۱۷ تیرماه، در رسانه‌ها بازتاب یافت ایران را متهم می‌کند که پس از توافق هسته‌ای با غرب، برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و موشکی تلاش مضاعف داشته است.

مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه در برلین هم روز جمعه گفت «فعالیت غیرقانونی و تلاش برای دستیابی به تکنولوژی اتمی بیشتر "احتمالاً" منسوب به نیروهایی در داخل ایران است که با توافق اتمی مخالفند».

آقای صالحی در واکنش به این خبرها گفت به دلیل وجود یک کانال خرید مجاز در برجام ایران نیازی به تهیه تجهیزات مورد نیازخود در بازار سیاه ندارد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم روز شنبه اظهارات صدراعظم آلمان را «نشانه‌‌‌‌ای برای توطئه جدید علیه ملت ایران و ضدایرانی خواند و گفت اظهارات خانم مرکل درباره توانمندی‌های موشکی ایران غیرفنی و کاملاً سیاسی وغیرقابل قبول است».

روز پنجشنبه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دربیانیه دولت به مناسبت برگزاری اجلاس ناتو در ورشو در پارلمان آلمان انتقاد‌ها و نگرانی روسیه از استقرار پدافند موشکی ناتو را نادرست خواند و ایجاد سپر موشکی در جنوب اروپا را از جمله با خطر حملات موشکی احتمالی ایران توجیه کرد.

خانم مرکل گفت: «ایران در تضاد آشکار با تصمیمات و مقررات شورای امنیت سازمان ملل برنامه موشکی خود را با شدت دنبال می‌کند و قرارداد تاریخی وین برای مهار برنامه هسته‌ای ایران هم تغییری در این سیاست نداده است».

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه از دسترسی به یک گزارش محرمانه دبیرکل سازمان ملل خبرداده بود که در آن بان کی مون می‌گوید آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک ایران، به تعبیر او، هماهنگ با روحیه سازنده توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی نیست.

گزارش جواد کوروشی از واکنش ها به گزارش بان کی مون و اظهاران آنگلا مرکل
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:15 0:00
لینک مستقیم

مهدی مهدوی آزاد روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در آلمان در باره دلیل مطرح شدن برنامه موشکی جمهوری اسلامی از سوی دبیرکل سازمان ملل و صدراعظم آلمان به رادو فردا می‌گوید: «این اظهارات در نهایت واکنشی است به فعالیت‌های خودسرانه نظامیان در جمهوری اسلامی است که آشکارا مخالفت خود را با توافق هسته‌ای و تعامل با دنیای خارج مرتباً به نمایش می‌گذارند».

به نوشته خبرگزاری ایسنا یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات منتسب به دبیرکل سازمان ملل متحد آقای بان کی مون را «بی‌اطلاع از ظرافت توافق هسته‌ای و جزئیات آن خوانده» و از او خواسته است که با اظهارنظرهای به تعبیر این مقام «غیرمسئولانه و بی‌ارتباط خود یک توافق تاریخی را تخریب نکند».

XS
SM
MD
LG